U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Dröges besmuikte blikken

JAPKE-D. BOUMA
Gek eigenlijk, dat als Gert Jan Dröge het woord society uitspreekt, iedereen meteen weet wat bedoeld wordt. Vooral als hij zegt; ,,de heeeeele society was er'', zoals alleen Dröge dat zeggen kan, met zijn van hoopvol cynisme druipende stem.

Society is een uitdrukking die Dröge in het dagelijks taalgebruik herintroduceerde, toen hij hij in 1990 begon met zijn serie Glamourland. Aanvankelijk door de kijker opgevat als een onschuldig uurtje sterrenkijken, groeide het programma al gauw uit tot een onbarmhartige lachspiegel waar bekende en bijna bekende Nederlanders zich graag in te kijk lieten zetten.

Dröge filmde ze op hun feesten en recepties, op openingen, verjaardagen en liefdadigheidsgala's. Met de handen losjes op de rug wat rondslenterend, maakte hij een praatje, nuttigde een hapje, dronk een drankje en keek af en toe veelbetekend in de camera.

Zijn grootste verdienste was zijn nimmer overtroffen talent tot besmuiken. Zelfs de kijker had zijn spot niet altijd door, laat staan diegenen die zich uitgelaten voor zijn camera presenteerden.

Het programma werd een enorm succes.

Het gaat misschien wat ver te zeggen dat we aan Gert Jan Dröge de glitter en glamour op televisie te danken hebben. Die eer valt mede toe aan Henk van der Meyden en Joop van den Ende. Feit is wél, dat Dröge de society op televisie introduceerde; reality-tv vanaf de plek waar sterren elkaar ontmoeten. Zijn werkwijze vond al snel navolging.

Tegenwoordig gaat er geen Hilversumse gathering meer voorbij zonder camera's, en heeft elke zichzelf respecterende omroep een society-rubriek. Het eerste was SBS6 met het programma Shownieuws gepresenteerd door Albert Verlinde en ex-miss Holland Paulien Huizinga.

Shownieuws volgde dezelfde werkwijze als Dröge, met als voornaamste verschil dat SBS6 de eigen taak en het Hilversumse glamourwereldje serieus opvatte. Het onbevangen enthousiasme waarmee de sterren tegemoet getreden werd was echt, de spot ontbrak. Hoewel de makers dat waarschijnlijk niet voorzien hadden, maakte dat het programma misschien nog wel komischer dan Glamourland - met als absoluut hoogtepunt de onnavolgbare duopresentatie van Huizinga en Verlinde. Na een hilarische parodie van Paul de Leeuws alter ego's Bob en Annie de Rooy verdween Paulien Huizinga en doet Verlinde het tegenwoordig alleen. Nog steeds met ongeveinsde blijheid.

Ook RTL4 doet structureel aan society. De omroep heeft tegenwoordig zelfs een eigen hoekje in zijn prestigeuze nieuwsblok RTL Actueel ingeruimd voor reality-tv vanuit de frontlinies van het sterrendom.

Ondanks alle bezuinigingsstormen die woeden sinds Pieter Porsius, de nieuwe directeur van de Holland Media Groep (Veronica, RTL4 en 5) aantrad, blijft het Shownieuws ongenaakbaar. De sport gaat op de schop, het buitenlandse correspondentennet en tientallen arbeidsplaatsen staan ter discussie, van het Shownieuws blijft iedereen af. Dat er dagelijks gemiddeld zo'n 700.000 mensen naar kijken - doorgaans enkele honderdduizenden meer dan naar het er op volgende algemene nieuws - en in het programma de eigen sterren op een prettige en niet al te kostbare wijze gerecycled kunnen worden, is hiervoor waarschijnlijk de reden.

Maar ook Dröge lijkt voor de verleiding van de kijkcijfers gezwicht. Na begin 1997 een seizoen te hebben voortgeploeterd met het semi intelligente en minder geslaagde programma Wij Nederlanders, komt hij vanaf vanavond terug bij de Avro met zijn succesformule van weleer.

Alle aandacht voor zijn society-concept ten spijt, de belangstelling voor glamour neemt een beetje af, vindt hij. ,,Ik kan niet verklaren waarom. It's in the air. Misschien waren de jaren tachtig die van de glamour en de jaren negentig van de bezinning, wie zal het zeggen?''

Het is te hopen dat die boodschap SBS6 op tijd bereikt. Het overweegt het legendarische TV Privé van de plank te halen.

Glamourland, Ned.1, 21.08-21.42u.

NRC Webpagina's
10 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)