U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Prizzi's honor

BAS BLOKKER
Het is verleidelijk om na de dood van een regisseur zijn laatste film te beschouwen als testament. John Hustons laatste film was The Dead, een ingetogen kamerspel met tot slot een lange monoloog over hoe de gestorvenen nog onder ons zijn. Kon het toepasselijker?

Misschien wel. Kijk vanavond naar Prizzi's honor, zijn voorlaatste. Er valt iets te zeggen voor de stelling dat deze film zijn echte testament is.

Huston was een regisseur zoals Hollywood ze graag had. Een ambachtsman die af en toe een grote hit scoorde, zoals The African Queen. Bovendien was hij een man zoals regisseurs ze graag in hun films zagen. Hard, spottend en sportief. Hij kon eindeloos drinken en mocht dat graag doen met soortgenoten als Howard Hawks, John Wayne en Humphrey Bogart. Huston en Bogart waren de enigen die bij de opnames van The African Queen geen last hadden van muskieten: ze waren helemaal doortrokken van de whisky.

Bij zo'n man past toch eerder een zwarte komedie over twee beroepsmoordenaars die met elkaar trouwen, dan een elegante verfilming van James Joyce?

Garant voor de zwarte humor in Prizzi's honor staat Jack Nicholson, een hufterige mafiamoordenaar, die zich aan de vooravond van zijn huwelijk nog afvraagt: ,,Maak ik haar koud, of trouw ik met haar?'' Maar Huston was een veel te knap regisseur om alleen te leunen op zijn ster of op zijn dialogen. Hij regisseerde een subtiel spel van vergissingen en goed gedoseerde trouw en ontrouw, met heen en weer razende vliegtuigen als variant op de deuren van de Lubitsch-komedies.

De film zit vol met de bekende mafiafilmingrediënten: de oude Don, de familiebruiloft, de broers, de gepassioneerde dochter (een fenomenale Anjelica Huston). Het knappe ervan is dat het verhaal zich ontvouwt in een consequente soapstijl, die van de uitvergrote en vergulde dagelijksheid. Zoals Jack Nicholson in zijn pyjama de slaapkamer van zijn vrouw binnenwandelt en zegt: ,,Jezus, what a beautiful song'', terwijl hij op zijn scheenbeen het mes heeft geplakt dat hij straks gebruiken moet en zij alvast de geluiddemper op haar pistool schroeft.

Prizzi's honor en The Dead zijn alletwee een testament, van heel verschillende regisseurs. Een mooier herinnering kan een dode filmmaker zich niet wensen.

Prizzi's honor (John Huston, VS'85), Veronica, 20.30-22.50u.

NRC Webpagina's
10 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)