R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Interessante tijden
DANA LINSSEN
Het is ook een buitenbeentje, want regisseuse en beeldend kunstenares Fiona Tan (1966) is de enige die niet aan de Filmacademie studeerde en het scenario niet schreef tijdens de scenarioworkshop van het International Documentary Filmfestival Amsterdam. Feitelijk is Interessante tijden haar filmdebuut, alhoewel zij eerder korte (video-)filmpjes maakte, zoals voor de Joris Ivens-hommage Beyond the Bridge in het Nederlands Filmmuseum, of haar bijdrage aan The Second, een overzicht van hedendaagse mediakunst in het Stedelijk Museum. In Interessante tijden gaat Tan op zoek naar de wortels van haar eigen, Chinees-Indonesisch-Westerse identiteit. Zij neemt het persoonlijke als uitgangspunt voor een associatieve Odyssee door de diaspora van vier generaties 'overzeese Chinezen'. De titel van de film verwijst naar een oude vloek, die stelt dat je beter een rustig en gelijkmatig leven kunt leiden; iets dat de overzeese Chinezen nu juist niet was gegund. Tan reisde naar Australië, Indonesië, Duitsland, Hongkong en China, waar zij uiteindelijk ontroerd aankomt in het dorp van de Tan's, haar voorvaderen. Dat is ongetwijfeld het hoogtepunt maar wordt nergens omwille van de dramatiek aangedikt of uitgebuit. Ze portretteerde tientallen familieleden en wist daartussen honderden fenomenaal gefotografeerde (door M. Claire Pijman) beelden te monteren. Ze sleept de toeschouwer mee in haar verwarring over 'wat nou eigenlijk Chinees is' (de Chinese Muur? Zangvogeltjes voor je avondeten? Een altaartje voor je ouders in de woonkamer?). Dat identiteit zich niet eenvoudig laat duiden, weet zij met veel gevoel voor (visuele) humor duidelijk te maken.
Mijn familie (Fiona Tan, 1997, Nederland). Zondag 27 juli, Ned.3, 20.57-22.00u.
|
NRC Webpagina's
26 EN 27 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |