U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

American Online verkoopt abonneegegevens niet

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
NEW YORK, 26 JULI.America Online, de grootste Amerikaanse Internetleverancier met acht miljoen leden, zal abonneegegevens niet aan telemarketers verkopen. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend.

Na felle kritiek van woedende abonnees, privacy-aanhangers en zelfs politici haalde AOL bakzeil. Het bedrijf had eerder dit jaar voor in totaal 150 miljoen dollar overeenkomsten gesloten met CUC International en Tel-Save, beide serviceverleners voor bedrijven. De telefoonnummers zouden abonnees hebben onderworpen aan het aanbod van ongevraagde goederen en diensten per telefoon.

AOL zei in een bekendmaking dat het nooit van plan was zomaar telefoonnummers te verkopen maar zorgvuldig twee speciaal geselecteerde partners had uitgekozen. Die overeenkomsten worden nu opgezegd. Het bedrijf zal zijn abonnees nu alleen nog diensten aanbieden via de eigen werknemers. In het verleden heeft AOL tegenover nieuwe abonnees verklaard dat het nooit telefoonnummers aan anderen zal doorgeven. Wel biedt het diensten en producten aan van bedrijven die partners zijn, zoals Microsoft en Disney.

Amerikanen worden minstens een paar keer per week thuis gebeld door telefoonbedrijven, beveiligingsbedrijven, banken en verleners van andere diensten. De weerzin hiertegen is groot maar kennelijk niet zo groot dat het niet rendabel is voor die bedrijven. Bij gespecialiseerde bedrijven is allerlei informatie te koop over de te bellen personen. Zelfs iemand die na het aannemen van de telefoon woest de hoorn op de haak gooit laat weten dat hij omstreeks een bepaalde tijd thuis is. Dat is nuttige informatie voor de volgende telemarketer en die informatie wordt dan ook verhandeld. AOL was eind vorig jaar in opspraak geraakt toen het abonnees onbeperkt toegang tot Internet bood maar daarvoor niet de toereikende capaciteit had. Woedende, nieuwe abonnees - en oude abonnees die ook het slachtoffer waren - konden wegens overbezetting van de telefoonlijnen hun abonnement ook niet opzeggen. Sommige gebruikers zagen hun beeldscherm bevriezen. AOL werd op de vingers getikt en moest een bescheiden boete betalen.

NRC Webpagina's
26 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)