U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




Groen licht EU fusie Boeing en McDonnell

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 26 JULI. De EU heeft gisteren haar definitieve goedkeuring verleend aan de fusie tussen Boeing en McDonell Douglas. Dat gebeurde nadat een adviescomité van deskundigen uit vijftien EU-landen een positief advies uitbracht over de fusie tussen de Amerikaanse vliegtuigbouwers.

De Europese Commissie had de fusie in principe afgelopen woensdag al goedgekeurd, maar moest formeel nog wachten op het oordeel van het adviescomité. Uit een verklaring die de Europese Commissie gisteren heeft uitgegeven blijkt dat een van de leden van het comité nog wel een voorbehoud heeft gemaakt. Maar dat kan volgens een woordvoerder van de Europese Commissie niet meer verhinderen dat de EU volgende week haar definitieve fiat zal geven.

In een reactie verklaarde de Franse premier Lionel Jospin gisteren niet echt gelukkig te zijn met de gang van zaken. Volgens hem heeft de Europese Commissie te snel toegegeven aan de Amerikanen. Jospin vroeg zich hardop af wat de eerder deze week door Boeing gedane concessies in de praktijk nu eigenlijk inhouden?

Aanvankelijk tekende de EU grote bezwaren aan tegen de voorgenomen fusie van Boeing en McDonell Douglas, die in één klap zowel de Europese vliegtuigindustrie (Airbus) als wapenindustrie dreigde weg te vagen. Er dreigde een handelsoorlog tussen de EU en de Verenigde Staten, omdat er van beide kanten met maatregelen werd gedreigd.

Boeing deed op het laatste moment enkele concessies. Zo zegde het toe de komende tien jaar geen exclusieve leveringscontracten met klanten te zullen sluiten. Boeing was al met drie Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen rond over exclusieve levering gedurende twintig jaar, hegeen in de ogen van Brussel concurrentievervalsend werkte.

Vooruitlopend op de fusie gingen de aandeelhouders van de twee Amerikaanse concerns gisteren ook akkoord. Boeing-McDonnell Douglas wordt niet alleen de grootste civiele vliegtuigbouwer in de wereld, maar ook één van de grootste wapenfabrikanten. Een woordvoerster van Boeing liet weten dat ,,meer dan 99 procent'' van de aandeelhouders met de fusie akkoord ging. Bij McDonnell Douglas werd in termen gesproken van ,,een aanzienlijke meerderheid.

Aan de fusie hangt een prijskaartje van bijna vijftien miljard dollar. De bedrijven verschaffen werk aan ongeveer 200.000 mensen. Formeel vindt de fusie op 1 augustus plaats. Op 4 augustus gaat het nieuwe concern officieel van start.

NRC Webpagina's
26 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)