U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Opnieuw tegenvaller uitgeverij Telegraaf

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 24 APRIL. Het Telegraaf-concern zal ook dit jaar minder winst behalen dan in het topjaar 1995, toen het netto resultaat boven de 100 miljoen gulden uitkwam. Aanloopverliezen en de strop met Sport7 zijn daarvan de belangrijkste oorzaken.

Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden vanochtend teleurgesteld. Het aandeel Telegraaf stond tegen het middaguur met een verlies van 2,40 gulden op 38,80. Afgelopen jaar heeft de uitgever van het grootste dagblad van Nederland een netto winst behaald van 84,6 miljoen gulden, 16,5 procent minder dan in 1995. De winst per aandeel daalde van 1,93 gulden over 1995 tot 1,61 gulden afgelopen jaar. De omzet van het uitgeversbedrijf is toegenomen met 11,4 procent tot 1,3 miljard gulden in 1996. Volgens de Telegraaf is dat vooral toe te schrijven aan de stijging van het advertentievolume van de dagbladen. Behalve het landelijke ochtendblad met dezelfde naam geeft de Telegraaf nog een reeks regionale dagbladen uit. Vorig jaar kocht de uitgever een van de laatst overgebleven onafhankelijke regionale dagbladen, de Gooi en Eemlander. Onlangs greep het concern naast de overname van zakenkrant Het Financieele Dagblad.

De Telegraaf heeft afgelopen jaar vooral pijn geleden op deelnemingen buiten de kernactiviteit. Op het belang van 30 procent in SBS6 moeten nog steeds aanloopverliezen worden genomen, hoewel het concern varwacht dat die in 1997 zullen afnemen. Ook het belang in internet-provider Planet Internet levert verlies op. De verliezen op het belang in het failliete Sport7 zijn ,,zoveel mogelijk'' in 1996 verwerkt.

Voor 1997, een jaar waarin wel meer winst wordt verwacht dan in 1996, doet het verlies van het TrosKompas en de TV-krant zich ,,sterk voelen'', aldus de uitgever. Vorig jaar besloot de Tros met haar bladen over te stappen naar concurrent Audax.

Het gaat daarbij om een winstgevende omzet van ongeveer 40 miljoen gulden die de Telegraaf-tijdschriftengroep nu moet missen. Over maatregelen om die verloren omzet via een eigen televisieblad terug te halen bestaat nog altijd onduidelijkheid.

NRC Webpagina's
24 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)