U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

T I T E L : The Saint
R E G I E : Phillip Noyce
M E T : Val Kilmer, Elisabeth Shue, Rade Serbedzija, Valery Nikolaev

In: 44 theaters.

Blozende Val Kilmer mislukt als actieheld

Door HANS BEEREKAMP
Met de Britse televisieserie uit de jaren zestig, waarin Roger Moore een elegante en gewiekste meesterdief vertolkte, heeft de film The Saint van de Australische Hollywoodregisseur Phillip Noyce net zo weinig te maken als met de oorspronkelijke misdaadromannetjes van Leslie Charteris of met eerdere Hollywoodverfilmingen, zoals de B-films uit de jaren dertig met George Sanders als de 'heilige' Simon Templar.

Door Noyce aan te trekken, gespecialiseerd in dure en lawaaiige actiefilms, koos Paramount voor een moderne formulefilm met een budget van 70 miljoen dollar, die alleen maar een bij het grote publiek vaag bekende naam als marketinginstrument gebruikt. Het succes vorig jaar van de eveneens door Paramount geproduceerde actualisering van een andere cultserie, Mission: Impossible, wees de weg.

Het scenario van The Saint, dat doelloos heen en weer hipt tussen het door post-communistische mafiamiljonair en aspirant-dictator Rade Serbedzija (de Kroatische acteur uit Before the Rain) begeerde Kremlin en Oxford, waar de romantisch aangelegde natuurkundige Elisabeth Shue een geheime formule uitdoktert, is net iets minder warrig dan dat van Mission: Impossible, maar het scheelt weinig. Eerder dan de wereld te redden van snode schurken, beoogt deze Simon Templar persoonlijk gewin; via laptops en andere elektronica spaart hij voor een pensioen van 50 miljoen dollar. De belangrijkste attractie van blozende mannetjesputter Val Kilmer in de hoofdrol geldt zijn vermogen tot vermommingen. De verkleedpartijen en malle accenten zijn veelal futiel, en compenseren zeker niet Kilmers gebrek aan eigen charme. In een proloog wordt dit gedrag, alsmede Templars gebruik van aan katholieke heiligen ontleende schuilnamen, verklaard uit een traumatische gebeurtenis uit zijn jeugd. Het helpt allemaal niets: The Saint is een logge, ongeïnspireerde en klunzige actiefilm zonder een greintje intelligentie of klasse.

NRC Webpagina's
23 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)