M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
'Reclamecode niet aanscherpen'
Door onze politieke redactie
In de 39 pagina's tellende studie stelt de SGP dat de ergernis over krenkende reclame groeit. De eerste drie maanden van dit jaar ontstond er discussie over een 'plasseksposter' van het Groninger museum, een Pizza-reclame en het affiche van de film 'The people vs Larry Flint'. De SGP stelt onder andere voor de Reclame Code - een gedragscode die door de reclamewereld zelf is opgesteld en wordt gehandhaafd - aan te vullen met een verbod op het gebruik van religieuze begrippen en prikkelend bloot. De partij wil dat de overheid de aanscherping van bestaande regels zelf ter hand neemt. Maar volgens Sorgdrager moet behalve de politiek ook het Openbaar Ministerie zich terughoudend opstellen bij de vervolging van omstreden reclame-uitingen. Het OM moet alleen in actie komen als duidelijk is ,,dat er iets moet gebeuren''. Ze wees in dat verband op de 'plasseksposters' van het Groninger museum, die begin dit jaar voor ophef zorgden. Justitie in Groningen besloot hiertegen op te treden en dat was volgens Sorgdrager terecht. Dat was vervolgens overigens niet meer nodig omdat het museum in verband met alle commotie besloot de posters terug te halen. Minister Sorgdrager werkt op verzoek van de RPF-fractie nog aan een brief aan de Tweede Kamer waarin in algemene termen haar opvattingen over krenkende reclame en de grenzen van vrije meningsuiting zullen worden uiteengezet.
|
NRC Webpagina's
22 APRIL 1997
|
Bovenkant pagina |