M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Wolters zoekt voor elektronisch uitgeven partners
In de Verenigde Staten heeft dochter Lipponcott-Raven de handen ineen geslagen met de concurrenten WB Saunders en Mosby Yearbook. Samen zijn ze in de VS marktleider op het gebied van medische informatie. De drie bouwen de databank MD Consult op, die vanaf 17 mei gebruikt kan worden via Internet. ,,Met deze drie kan een zo compleet mogelijke databank worden aangeboden. Je zou de medische stand tekort doen als je het niet doet. Het is bovendien goed om even bij elkaar te zitten om de markt te kunnen bedienen'', aldus bestuursvoorzitter C. Brakel gisteren ter toelichting op het jaarverslag. In Nederland heeft Wolters Kluwer voor informatie ten behoeve van accountants een samenwerkingsverband met concurrenten en de branchevereniging. Het zal niet bij deze joint ventures blijven, zeker zolang de commerciële waarde van met name Internet ongewis is en de investeringen groot zijn. ,,Er zijn interessante mogelijkheden in de maak. Ook op het gebied van juridische en business-informatie'', zei bestuurder C. van Kempen. Het afgelopen jaar heeft Wolters Kluwer de handen vol gehad aan de integratie van de Amerikaanse uitgeverij Commerce Clearing House (CCH), met een overnameprijs van ruim 3 miljard gulden zijn duurste acquisitie ooit. De drukkerijen van CCH heeft Wolters Kluwer afgestoten en de verkoopafdeling is drastisch gesaneerd. Al met al schapte het concern duizend van de vijfduizend banen bij CCH. Na de overname is het belang van de Nederlandse markt voor Wolters Kluwer afgenomen van een derde tot 23 procent. Brakel presenteert Wolters Kluwer dan ook liever als internationaal concern met een bescheidener rol voor Nederland. ,,Het wordt een normaal land.'' Sinds dit jaar moeten de Nederlandse dochters, zoals Kluwer Rechtswetenschappen, Wolters-Noordhoff, Van Dale Lexicografie en uitgeverij Veen, een centrale landenorganisatie boven zich dulden. Die moet zorgen voor meer coördinatie tussen de bedrijfsonderdelen, onder meer door reorganisatie van de verkoopafdelingen. Voortaan moeten grote klanten door één verkoper worden bediend en niet meer door de afzonderlijke dochtermaatschappijen. Wolters Kluwer denkt de komende jaren een winstgroei van ten minste 15 procent te boeken. Het afgelopen jaar was de winstgroei van 6 procent tot 479 miljoen gulden minder dan gewoonlijk. De marges daalden licht, vooral door een hoger investeringsniveau in elektronische uitgaven. Ook zorgde afboeking van goodwill, in verband met de aankoop van CCH, voor een lagere winstgroei. (ANP)
|
NRC Webpagina's
8 APRIL 1997
|
Bovenkant pagina |