M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Microsoft aast na pc via WebTV op tv
Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
WebTV biedt Internet via de televisie. De technologie is in licentie gegeven aan Philips en Sony, die Internetkastjes hebben ontwikkeld. De kastjes, die ongeveer 350 dollar per stuk kosten, worden aangesloten op de televisie en de telefoon, waardoor een consument op Internet kan surfen en kan e-mailen. Volgens schattingen hebben Sony en Philips tot nu toe zestigduizend kastjes verkocht. Amerikaanse winkeliers vinden de aantallen enigszins teleurstellend. Hoewel analisten vraagtekens zetten bij de visie van Microsoft, begrijpt iedereen dat Microsoft streeft naar dominantie op zoveel mogelijk fronten. Ten eerste wil Microsoft dat zijn software ook op de enorme markt voor consumentenelektronica toepassingen vindt. Met Philips werkt Microsoft al samen door toepassingen van Windows CE, software voor een draagbare zakcomputer. Het besturingsprogramma Windows is te vinden op 90 procent van alle pc's ter wereld. ,,Microsoft legt zoveel mogelijk fiches op de tafel, waar het gaat om apparaten die straks belangrijk zullen zijn voor de toekomst van Internet'', aldus Adam Schoenfeld, analist bij Jupiter Communications. ,,Ze erkennen dat de pc en tv mogelijk zullen samensmelten. Ze hoeven voor WebTV ook maar relatief weinig neer te tellen.'' Schoenfeld denkt dat Philips en Sony binnenskamers feestjes vieren omdat een machtig bedrijf als Microsoft zich opstelt achter de technologie die zij gebruiken. Volgens sommigen brengt Microsoft ook concurrenten die een goedkoop Internetapparaat, de Networkcomputer (NC), ontwikkelen een slag toe. Oracle, Sun Microsystems en ook IBM denken dat er plaats is voor een goedkope NC van minder dan 500 dollar die ook toegang biedt tot Internet. Niet iedereen heeft een zware, dure pc nodig, is hun redenering. Ze snijden daarmee Microsoft de pas af omdat dat bedrijf gebaat is bij verkoop van het besturingsprogramma Windows. Door Microsofts besluit om WebTV over te nemen, is er minder markt voor de NC-producenten. Schoenfeld denkt echter dat een Internetapparaat voor consumenten een geheel andere markt is dan die voor de NC. ,,De NC is eigenlijk een apparaat met een beperkte reikwijdte'', zegt hij. ,,Wij verwachten niet dat er voorlopig een markt is buiten bedrijven. Wat dat betreft botsen Microsoft en Oracle niet echt.'' De overname van WebTV heeft tot gevolg dat Internet verder gepopulariseerd zal worden. Microsoft profiteert hiervan rechtstreeks omdat het WebTV bezit maar ook omdat groei van Internet alle onlinediensten, dus ook Microsofts eigen MSN ten goede komt. Schoenfeld: ,,Uitbreiding van Internet betekent verdere groei van content, dus van wat er op Internet wordt geboden. Daar profiteren AOL, Compuserve en MSN allemaal van.'' Het samengaan van Microsoft en WebTV komt nog geen week na de bekendmaking dat er vanaf eind volgend jaar in de Verenigde Staten digitale televisie zal zijn. Het betekent dat signalen van zendgemachtigden in de loop van de volgende negen jaar van analoog naar digitaal zullen overgaan. Computerterminals zijn op dit moment al digitaal. Straks kan er een versmelting optreden van de beide soorten beeldschermen. De consumentenelektronica heeft echter niet veel haast bij het aannemen van een gemeenschappelijke standaard. Zij is bang terrein te verliezen aan de producenten van computers. Microsoft, Intel en Compaq introduceerden gisteren in Las Vegas een digitale terminal die een hoge resolutie heeft - dus superieure beeldkwaliteit - en geschikt geacht wordt voor interactieve televisie. Het ziet een toekomst voor zich waarin kijkers die achter een computerterminal zitten, in een venster in de rechterbovenhoek een sportevenement dat op televisie is laten meelopen. Het gaat om grootbeeld-pctv's, die de kwaliteit van het digitale signaal goed laten zien en die direct naar de huiskamer kunnen. Microsoft, Intel en Compaq hopen dat de standaard die zij gebruiken gemeengoed wordt omdat die van de consumentenelectronicasector minder geschikt is voor tekst. Hoewel de huidige analoge televisies nog jarenlang meekunnen, is de verwachting dat de consument een nieuw digitaal toestel zal willen aanschaffen. Volgend jaar zal de prijs van een dergelijk apparaat nog hoog zijn maar daarna moet een digitale tv snel goedkoper worden. Geschat wordt dat er in de komende tien jaar een markt voor digitale televisies is van 150 miljard dollar. Omdat het gevecht over de uiteindelijke standaard nog niet geheel gestreden is, bouwt Panasonic nu toestellen die beide standaarden accepteren.
|
NRC Webpagina's
8 APRIL 1997
|
Bovenkant pagina |