M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Winst Audax verdampt onder concurrentiedruk
De toegenomen concurrentie voor Weekend en Aktueel was één van de tegenslagen die de winst van Audax vorig jaar hebben doen verdampen. De Brabantse onderneming moest genoegen nemen met een netto resultaat van 240.000 gulden. Een jaar eerder verdiende Audax nog 6,9 miljoen. De omzet van de uitgever daalde van 411 miljoen tot 406 miljoen gulden. Ingrepen bij het bedrijf resulteren in een verlies van tachtig van de ruim duizend arbeidsplaatsen. Voor hoge kostenposten zorgden onder meer valutaverliezen (3 miljoen gulden) en een mislukte automatisering (4 miljoen gulden). Het verlies van de distributie van de Veronica-gids was de belangrijkste oorzaak voor de omzetdaling en kostte de onderneming, aldus bestuursvoorzitter J. de Leeuw, ,,de top van zijn winst''. Ook bij de lancering van nieuwe bladen kende Audax tegenslagen. Dat gold met name voor de Vlaamse versie van Weekend, die alweer van het toneel is verdwenen. Bij de introductie van nieuwe bladen opereert Audax zoveel mogelijk in het kielzog van de grote concurrent VNU. De Leeuw: ,,Wij zijn te klein om het risico helemaal zelf te nemen.'' Voor dit jaar verwacht Audax weer een opgaande lijn. Onder meer de samenwerking met de Tros, die vorig jaar De Telegraaf de rug toekeerde, zal bijdragen aan een ,,sterk verbeterd'' resultaat. Deze zomer willen de twee partners een radiotijdschrift over klassieke muziek introduceren. (ANP)
|
NRC Webpagina's
8 APRIL 1997
|
Bovenkant pagina |