U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Regeringspartij Spanje hekelt tv-programma

Door onze correspondent
MADRID, 7 APRIL. Binnen de regerende Partido Popular in Spanje gaan stemmen op om een poppenoorlog te beginnen. Het regeringsgezinde dagblad ABC meldt via zijn voorpagina dat ,,gezaghebbende sectoren'' binnen de Partido Popular het nodig achten in actie te komen tegen de Spaanse versie van ,,Spitting Image'', een politieke poppensatire die wordt uitgezonden op de commerciële zender Canal+. Volgens ABC wordt van regeringszijde overwogen met een eigen versie van de televisiepoppen te komen. Het programma Las Noticias del Guiñol (Het Nieuws uit de Poppenkast) bespot met een serie levensechte gummiepoppen gebeurtenissen uit de dagelijkse actualiteit. Vooral leden van de conservatieve regering van premier Aznar moeten het ontgelden. De premier zelf wordt afgeschilderd als een middelmatige, niet al te slimme regeringsleider die zich regelmatig in nietszeggende toespraken verliest (,,Het gaat goed met Spanje!''). Hoewel de spot vergeleken met de Britse en Franse versie nog aan de milde kant is, blijkt in het conservatieve kamp grote ergernis te bestaan rond de poppengrappen. Het rechtse dagblad ABC wijdde een uitgebreid hoofdartikel aan het programma. ABC concludeert dat ,,dit soort 'televisiehumor' '' niets anders doet dan ,,het systematisch verspreiden van leugens en politieke propaganda''. Het dagblad onderstreept dat het tegen het beperken van de vrijheid van meningsuiting is, maar is hevig verontwaardigd dat de socialistische oppositie er in Las Noticias de Guiñol doorgaans aanzienlijk genadiger van afkomt.

De poppenoorlog laaide dit weekeinde verder op met een aanval van het dagblad El País op de regering. Volgens deze krant, die sympathiek staat tegenover de socialistische oppositie van Felipe González, vormt de kritiek op de poppen onderdeel van de aanval die de regering tegen het uitgeversconcern Prisa van de Spaanse mediamagnaat Jesús de Polanco. Prisa, uitgever van El País en mede-eigenaar van Canal+ in Spanje, wordt sinds eind januari door regeringszijde dwars gezeten na de start van de digitale betaaltelevisie die het concern heeft ontwikkeld. Volgens El País brengt het kabinet hiermee zowel de vrijheid van meningsuiting als de vrijheid van ondernemen in gevaar. Zelfrelativering is niet een van de meest ontwikkelde eigenschappen van Spaanse autoriteiten, zoals in het verleden vaker is gebleken. Het bekendst is een rel over een spotprent tegen het leger in 1905. (Na een klinkende verkiezingsoverwinning houdt een politieke partij een feestbanket. Een passerende militair vraagt wat er aan de hand is. ,,Een overwinningsfeest'', luidt het antwoord. ,,Overwinning? Aha, dan moet het om burgers gaan'', concludeert de officier.) Woedende militairen lieten het parlement een wet aannemen waarbij het bespotten van het leger voortaan voor de krijgsraad werd gebracht.

NRC Webpagina's
7 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)