M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Microsoft op markt Internet via televisie
Door een onzer redacteuren
Toonaangevende bedrijven in de consumenten- en computerindustrie voorzien dat personal computers en televisies in de toekomst dichter naar elkaar toe zullen groeien. Pc- en tv-makers zien een kans om elkaars markten binnen te dringen. Bedrijven als Philips en Sony hopen met de WebTV, een kastje dat surfen op Internet via de afstandsbediening mogelijk maakt, te profiteren van de populariteit van Internet. Pc-fabrikanten daarentegen willen met behulp van Internet de huiskamer veroveren waarna de consument de televisie zou kunnen inwisselen voor een gecombineerde pc-tv. Philips zei vanmorgen dat het zich niet bedreigd voelt door de overname. ,,Wij behouden onze licentie'', aldus een woordvoerder. Zij erkent dat op langere termijn de gevolgen voor Philips ,,moeilijk te overzien zijn''. Philips heeft de WebTV in de VS in oktober op de markt gebracht. Europa volgt op zijn vroegst dit najaar. Philips verstrekt geen cijfers, maar is ,,tevreden'' over de verkopen. Volgens schattingen in de Amerikaanse pers zijn er tot op heden 50.000 tot 100.000 WebTV's verkocht. Waarnemers plaatsen vraagtekens bij het produkt, omdat Internet-gebruik via de afstandbediening omslachtig zou zijn.
|
NRC Webpagina's
7 APRIL 1997
|
Bovenkant pagina |