U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Minister tegen gratis diensten PTT Telecom

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 1 APRIL. Minister Jorritsma (Verkeer en waterstaat) heeft bezwaar tegen plannen van PTT Telecom om alle abonnees een elektronische postbus en een antwoordapparaat te geven. ,,De minister is blij met innovatieve diensten, maar het mag niet gratis'', aldus een woordvoerder.

De minister vreest dat andere aanbieders niet in staat zullen zijn elektronische postbussen (voor e-mail) en antwoordapparaten (een voicemailbox waarnaar telefoontjes worden doorgeschakeld) tegen dezelfde voorwaarden aan te bieden als PTT Telecom. Als PTT Telecom een nieuwe dienst in de markt zet, is de onderneming wettelijk verplicht andere telecomaanbieders de mogelijkheid te geven tegen dezelfde kosten óók zo'n dienst te introduceren. Bovendien mag PTT Telecom nieuwe diensten niet financieren met geld dat is verdiend uit diensten, zoals spraaktelefonie, waarvoor het bedrijf (tot 1 juli) als enige aanbieder is aangewezen.

Het ministerie is stellig over de gratis diensten van PTT Telecom: ,,Strikt genomen mag het niet.'' Volgens een woordvoerder houdt de minister echter oog voor het belang dat de consument heeft bij nieuwe en goedkope diensten. Strikte toepassing van de wet mag de introductie van innovatieve diensten niet frustreren. De minister zal over deze kwestie de komende weken de mening vragen van nieuwe aanbieders, zoals Telfort (een alliantie van British Telecom en Nederlandse Spoorwegen) en Enertel (een samenwerkingsverband van energie- en kabelmaatschappijen). Een definitief standpunt zal ,,enkele maanden'' op zich laten wachten.

Directeur K. van der Meulen van BT zei vanmorgen dat hij nog ,,geen waardeoordeel'' wil geven. ,,De minister moet er echter wel voor waken dat nieuwe diensten die op korte termijn gunstig lijken op lange termijn de marktwerking kunnen blokkeren', aldus Van der Meulen. ,,Het is frappant dat PTT Telecom ineens tot het uiterste gaat om klanten vast te houden.''

PTT Telecom heeft vanmorgen verbaasd gereageerd op het standpunt van de minister. De onderneming wil de introductie van de elektronische postbus en het antwoordapparaat doorzetten.

Een woordvoerder wijst erop dat de elektronische brievenbus wordt aangeboden door het bedrijfsonderdeel 'Internetdiensten'. Dit bedrijfsonderdeel koopt daartoe capaciteit in bij het bedrijfsonderdeel 'carrier services'. Elke aanbieder die ook een elektronische brievenbus op de markt wil zetten kan volgens de woordvoerder tegen dezelfde voorwaarden capaciteit inkopen.

Volgens het ministerie valt deze stelling echter niet te rijmen met het feit dat antwoordapparaat en elektronische postbus gratis worden aangeboden. Voor de elektronische postbus dient overigens na een half jaar maandelijks vijf gulden te worden betaald.

De elektronisch postbus van PTT Telecom wordt vanaf september geboden aan de telefoonabonnees van PTT Telecom. Internet Service Providers hebben bezwaar gemaakt tegen het initiatief omdat zij vrezen uit de markt te worden gedrukt. In de Tweede Kamer zijn over de kwestie vragen gesteld.

Het nieuwe antwoordapparaat dat PTT Telecom eind vorig jaar aankondigde is geen doos naast het telefoontoestel, maar een systeem dat werkt via de telefooncentrale. Door het intoetsen van een code kan de abonnee inkomende gesprekken doorschakelen naar een voicemailbox en die later gratis afluisteren. Net als op een regulier antwoordapparaat kan de gebruiker op de voicemailbox een boodschap achterlaten.

NRC Webpagina's
1 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)