U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Uitgever VNU reorganiseert in tijdschriften

Door een onzer redacteuren
HAARLEM, 11 MAART. Uitgeversconcern VNU gaat zijn tijdschriftengroep in Nederland reorganiseren. De drie divisies van de groep - De Geïllustreerde Pers, Spaarnestad en VNU TelePress - worden samengevoegd en gaan mogelijk vanuit één locatie werken.

Door de reorganisatie worden de komende twee tot drie jaar zeventig van de 1200 betrokken banen geschrapt.

VNU denkt door de maatregelen doelmatiger te kunnen werken. Ook streeft het bedrijf naar grotere flexibiliteit en een betere bewerking van de lezers- en advertentiemarkten. De Nederlandse tijdschriften hebben het afgelopen jaar volgens het concern een ,,belangrijk hogere bijdrage'' aan de winst van VNU geleverd.

Volgens directeur T. Bouwman van de tijdschriftengroep heeft de reorganisatie veel te maken met de snelle groei van het aantal titels dat VNU uitgeeft. Tien jaar geleden waren dat er nog 20 tot 25, inmiddels gaat het om 40 titels. Bovendien werd het door de vaste structuren ,,steeds moeilijker veranderingen door te voeren'', aldus Bouwman. Binnen de de nieuwe tijdschriftengroep richt VNU nu tien aparte 'clusters' op: negen uitgeefclusters met een eigen, specifieke doelgroep zoals jonge vrouwen, jeugd en wonen, en een tiende groep 'business development'.

Wegens de relatieve omvang krijgen de succesformules Libelle en Margriet een eigen cluster. Bouwman geeft toe dat de uitgeverij daarmee enigzins op twee gedachten hinkt, maar zegt dat daar toch voor gekozen is om een cluster niet te veel te laten domineren. Bovendien bevordert deze oplossing volgens hem de concurrentie tussen de bladen.

VNU gaat de verkoop van advertenties zo veel mogelijk decentraliseren: ,,Het werd voor een manager steeds moeilijker om bij een klant veertig verhalen te vertellen.'' De verkoop van advertenties wordt nu overgeheveld van werkmaatschappij Admedia naar de nieuwe clusters. Bij grote klanten, die veel adverteren, kan de 'leading cluster' onderhandelen over jaarcontracten, ook namens de andere clusters. Wat betreft de decentralisatie wordt weer een uitzondering gemaakt voor Margriet, Libelle, Viva, Tip Culinair en Flair. Volgens Bouwman liggen de doelgroepen van deze bladen weer zo dicht bij elkaar dat de advertenties beter gezamenlijk kunnen worden verkocht.

Ondersteunende diensten van De Geïllustreerde Pers, Spaarnestad, VNU Telepress, Admedia en Medianet (werving, verkoop en distributie van abonnementen) worden gecentraliseerd. Het gaat hier om medewerkers van de afdelingen personeel & organisatie, automatisering en financiën & economie. Het banenverlies treft vooral arbeidsplaatsen in deze ondersteunende diensten. VNU zegt zich maximaal te zullen inspannen om tot bevredigende oplossingen te komen voor de betrokken werknemers. Het bedrijf wil voor hen een sociaal plan opstellen.

De drie betrokken uitgeverijen werken nu nog vanuit vier locaties, in Amstelveen, Amsterdam en Haarlem (twee vestigingen). Het is nog onbekend waar de tijdschriftengroep gaat werken, mochten de drie onder één dak komen. ,,Maar het zal wel in de directe omgeving zijn'', aldus Bouwman.

Eerder dit jaar maakte ook Reed Elsevier bekend zijn tijdschriften groep de reorganiseren. Het gaat hier om de bundeling van Bonaventura en Misset tot Elsevier Uitgeverij.

NRC Webpagina's
11 MAART 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)