U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Idee is vooral geënt op 'familiegedachte'


Ook eerdere pogingen om Story te visualiseren bleken te stranden. Vorig jaar verscheen er ,,als experiment'' in RTL4's Vijf Uur-Show 'een hoekje' met nieuws uit Story. Maar de beperkingen waren te groot. Van de redactie van het programma moest het volgens Schönhuth allemaal wat ,,te vriendelijk en te lief''. Voor een foto zoals deze week in de Story van prins Willem Alexander op wintersport met een onbekende dame, zou het al knokken geweest zijn. ,,Het moet een beetje pittig zijn, niet al te braaf.'' Wat dat betreft, zo denkt Schönhuth, past het imago van Veronica veel beter bij het nieuwe programma rond Story. Schönhuth had verwacht dat zijn werk veel eenvoudiger zou zijn. Zijn VNU is immers een belangrijk aandeelhouder van de Holland Media Groep. Toch kostte het hem anderhalf jaar voordat Story op televisie werkelijkheid werd: ,,Het leek zo logisch. Het is familie, dus dat regel je wel even. Bij nader onderzoek bleken er dan toch telkens weer veel hindernissen te zijn.'' Het kost vooral veel tijd voordat programmadirecteuren overtuigd zijn van het voordeel dat het station van zo'n programma heeft. Schönhuth wil verder als uitgever een vinger in de pap wat betreft programmering. Bovendien moet de tv-zender bereid zijn voldoende te betalen, ook al is het familie. Toen de zaken met RTL4 stroef liepen, leurde Schönhuth zelfs even bij de concurrentie voor zijn programma ,,maar toen de Telegraaf een belang nam in SBS6 was dat meteen einde verhaal''.

Van Westerlo weerspreekt die versie. ,,Zoiets kan duizenden redenen hebben'', zegt de SBS6-directeur zonder daar verder op in te willen gaan. Tot nu toe is het vrij ingewikkeld gebleken dit soort combinaties tot bloei te brengen. Je hebt bij televisie en tijdschrift toch te maken met verschillende culturen. Mijn idee is vooral gebruik te maken van elkaars expertise. En daar moet je ook voor betalen, anders loopt het stuk.'' Ook op het gebied van advertentieverkoop roept het spanningen op: ,,Bij de televisie denkt men al gauw: die adverteerder trekken we wel naar ons toe. Wij willen proberen een duo-advertentie te verkopen.'' Ook bij Van Westerlo speelt de 'familiegedachte' een voorname rol. Voor toekomstige projecten van SBS6 moet vooral gekeken worden naar ,,de titels van de Telegraaf-groep''.

Opvallend is dat een prominent lid van de concurrerende familieclan uit de boot lijkt te vallen. Vorig jaar nam uitgever VNU een groot belang in tv-producent IDTV met de bedoeling een Europese mediagroep op te zetten, een waardige concurrent van het dominante Endemol. Directeur Harry de Winter zei bij die gelegenheid dat een van de stuwende factoren het gebruik van tijdschrift-titels voor televieprogramma's zou zijn. Wie schetst de verbazing dat Stories geproduceerd gaat worden door de onafhankelijke Gerd Berg en niet door IDTV. Een woordvoerster van IDTV zegt dat dat komt ,,doordat het project met Story al liep voordat VNU betrokken raakte bij IDTV. Vandaar dat het niet bij ons is terecht gekomen. Maar in de toekomst zal het hoogstwaarschijnlijk anders gaan.''

Over concrete plannen om tijdschrifttitels om te zetten in televisieprogramma's wil IDTV zelf niets zeggen. Afnemer Van Westerlo wil dat wel. Hij heeft Harry de Winter onlangs langsgekregen met een voorstel om Panorama TV te gaan maken, geïnspireerd op het gelijknamige tijdschrift van VNU. Dat leek de telg uit de 'Telegraaf-familie' ,,niet zo'n goed idee''.

NRC Webpagina's
20 FEBRUARI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)