U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Philips
Matsushita
Wat is DVD
Hollywood


Akkoord in strijd illegale videodisk

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 OKT. Producenten van consumentenelektronica en Amerikaanse filmstudio's zijn het eens geworden over een systeem ter bescherming van de digitale videodisk tegen illegaal kopiëren. Philips bevestigde vanmorgen dat de onderhandelingen hierover zijn afgerond.

De digitale videodisk (dvd) is een schijfje waarop beeld, tekst en geluid kunnen worden opgeslagen. Producenten van consumentenelektronica zien in de dvd de lucratieve opvolger van zowel de videoband als de cd-rom en, op langere termijn, de audio-cd.

Met het akkoord over de bescherming van het copyright is de weg vrijgemaakt voor lancering van het nieuwe produkt, volgende maand in Japan en vanaf februari in Europa. De introductie van de dvd stond aanvankelijk op het programma voor deze zomer, maar werd uitgesteld omdat de elektronica-industrie en Hollywood niet tot overeenstemming konden komen over de kwestie van het copyright. Behalve deze partijen nam een groot aantal andere branche-organisaties (onder meer de muziek-industrie en de computer-industrie) aan de onderhandelingen deel.

De filmindustrie was bevreesd dat speelfilms eenvoudig en zonder kwaliteitsverlies gekopieerd zouden kunnen worden hetgeen schadelijk zou zijn voor de verkoop- en verhuurmarkt. Het akkoord, waarvan de details waarschijnlijk volgende week zullen worden bekendgemaakt, voorziet in een zogeheten encryptie in de dvd-schijfjes, een soort sleutel tegen illegale kopieën, die door de dvd-speler ontcijferd kan worden. De eerste generatie dvd-spelers en schijfjes zullen als gevolg van de encryptie uitsluitend geschikt zijn voor het afspelen van beeldmateriaal.

Matsushita, 's werelds grootste producent van consumentenelektronica, zal de dvd in Japan en Europa als eerste introduceren. Andere producenten van consumentenelektronica hebben de lancering uitgesteld, omdat zij vrezen dat op korte termijn te weinig dvd-schijven met films beschikbaar zijn. Philips wil de dvd begin volgend jaar introduceren in de Verenigde Staten en deze zomer in Europa. Het Eindhovense bedrijf ziet in het akkoord geen aanleiding de dvd versneld op de markt te brengen. ,,Alles verloopt volgens plan'', aldus een woordvoerder.

Producenten van consumentenelektronica hopen met de dvd een produkt in handen te hebben waarmee zij kunnen scoren nu de markten voor (spelers van) audio-cd en video in Europa volwassen zijn geworden. Philips-directeur Jan Oosterveld temperde begin deze maand in deze krant echter de hooggespannen verwachtingen voor het nieuwe produkt. De dvd biedt een hogere beeldkwaliteit dan de videoband en een opslagcapaciteit van 13 cd-roms.

NRC Webpagina's
30 OKTOBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)