U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Slechte start voor
film De zeemeerman


Door onze kunstredactie
AMSTERDAM, 16 OKT. De door Rob Houwer geproduceerde Nederlandse speelfilm De zeemeerman heeft in de eerste vier dagen een bruto opbrengstgegenereerd van 143.183 gulden. De film trok ongeveer 12.500 bezoekers. Dat blijkt uit door het Nederlandse kantoor van de Motion Picture Association of America verzamelde gegevens.

De film werd vorige week donderdag uitgebracht in 65 theaters met drie tot vier voorstellingen per dag. De voor een breed publiek bedoelde komedie trok dus gemiddeld niet meer dan vijftien betalende bezoekers per voorstelling.

Doorgaans kan een zo slechte start van een film voor een groot publiek niet meer in positieve zin omgebogen worden. De zeemeerman kostte volgens de producent ruim vijf miljoen gulden. Nooit eerder viel in de geschiedenis van de Nederlandse speelfilm de verhouding tussen kosten en baten zo ongunstig uit, enkele internationale coprodukties die een groot deel van hun inkomsten uit het buitenland moesten halen daargelaten (Flesh + Blood, De zevende hemel).

Door de ruime uitbreng, waarvan de kosten niet in het produktiebudget zijn opgenomen, staat De zeemeerman deze week wel op de vierde plaats in de bioscoop-top 10. De recette in de eerste vier dagen is bijna gelijk aan de opbrengst van de met drie Gouden Kalveren onderscheiden film Blind Date van Theo van Gogh, die in zes en een halve week met vier kopieën 146.944 gulden opbracht. Die film kostte ongeveer 300.000 gulden.

NRC Webpagina's
16 OKTOBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)