World Online lijdt bijna 1 miljard verlies
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 16 FEBR. World Online
heeft vorig jaar een verlies van ruim 400 miljoen euro (ruim 880 miljoen
gulden) geboekt op een omzet van 220 miljoen euro. Dat heeft het
Italiaanse Tiscali, de nieuwe eigenaar van de internetaanbieder,
gisteren bekend gemaakt.
Tiscali als geheel leed over het hele jaar een verlies voor rente,
belastingen en afschrijvingen van 452 miljoen euro. Het overgrote deel
van het verlies is afkomstig van World Online. Zonder World Online
boekte Tiscali een verlies van 42,3 miljoen euro (93 miljoen gulden)
tegen 5,7 miljoen euro in 1999.
Vooral de fors gestegen marketingkosten als gevolg van de harder
wordende concurrentie droegen bij aan het verlies. World Online
spendeerde 208 miljoen euro aan marketingactiviteiten.
Het verlies omvat verder de kosten die moeten worden gemaakt voor de
integratie met Tiscali, ongeveer 20 miljoen euro. Vorige week legde een
deel van het voormalige topmanagement van World Online de functies neer
die ze hadden gekregen in Tiscali. Ook ex-bestuursvoorzitter J. Kinsella
van de internetaanbieder stapte op. Topman R. Soru van Tiscali lijkt de
voorkeur te geven aan zijn eigen personeel. Aan World Online waren 25
topposities beloofd in het nieuwe bedrijf. Daarvan bleken er later maar
een aantal beschikbaar.
Eind december had Tiscali circa 4 miljoen actieve abonnees. Begin dit
jaar nam het ook de Franse internetaanbieder Liberty Surf over. Door de
acquisities is het Sardijnse bedrijf de op een na grootste
internetprovider in Europa, na het Duitse T-Online. Tiscali betaalde
voor World Online 9,6 miljard gulden in aandelen.