U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Beursgang World Online

Nieuws

Na de beursgang World Online

Voor de beursgang

Links

Overnametempo Tiscali is gok van Renato Soru


De overname van World Online is nauwelijks afgerond, maar Tiscali is alweer toe aan een nieuwe acquisitie. Expandeert het Italiaanse internetbedrijf niet te snel?

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER

ROME, 9 JAN. Ons industrieel plan is uitstekend, en dat zal de beurs binnenkort wel begrijpen, antwoordt Renato Soru op de vraag van het Italiaanse journaal of hij niet boven zijn macht reikt. Twee jaar geleden was Tiscali nog een onbekend bedrijf op Sardinië. Na de overnames van het Nederlandse World Online en het Franse LibertySurf zegt Soru trots de tweede internetaanbieder van Europa te zijn.

Vooralsnog overheersen de vraagtekens en daalt de koers van Tiscali verder. Gaat het niet te snel? Tiscali en World Online zijn nog niet goed geïntegreerd en nu neemt Soru al weer de tweede internetaanbieder van Frankrijk over. Maar belangrijker is de vraag: gokt Renato Soru niet verkeerd? Veel grote conglomeraten zeggen dat alleen de beste en de eerste zijn zin heeft, en stoten af wat niet voldoet aan die criteria. Soru is nergens eerste, overal tweede of derde. Het blikveld is te beperkt, is het antwoord van Soru. Het gaat niet om de eerste plaats in Spanje, Frankrijk of Duitsland, het gaat om de eerste plaats in Europa. America Online is zijn grote voorbeeld. "Europa is één markt; mijn doel is de nummer één te zijn in Europa", zei hij gisteren op een persconferentie. Tiscali staat nu op de tweede plaats, met 4,9 miljoen actieve internetgebruikers. Nummer één in Europa is T- Online, een dochteronderneming van Deutsche Telekom, die nu 7 miljoen actieve gebruikers heeft. Vorig jaar heeft Tiscali dertien bedrijven overgenomen. Maar in dit Europese plaatje zijn twee belangrijke lacunes. "We zullen naar kansen zoeken op marksegmenten waar we niet in een top drie positie zitten, zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, zei Soru. "Er zijn niet zoveel [doelwitten voor overname] over, dus misschien groeien we in een natuurlijker tempo of met kleinere akkoorden. Ook Spanje zal speciale aandacht krijgen. In Italië staat Tiscali niet op de eerste plaats. Dat betekent minder advertentie- inkomsten voor zijn portals. Die situatie is dezelfde in landen als Nederland, België, Tsjechië en Denemarken. Het is de optelsom binnen Europa die Tiscali aantrekkelijk moet maken voor adverteerders die Europees denken. Sorus referentiepunt is America Online. Dat is niet alleen wegens de omvang, maar ook omdat de Amerikaanse internetgigant net zo min als Tiscali is begonnen als een telefoonbedrijf. In tegenstelling tot de marktleiders in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië is Tiscali niet verbonden aan een telefoonmaatschappij al heeft Soru wel, samen met Hutchison Whampoa, zogeheten umts-frequenties gekocht. Een vergunning die recht geeft op de bouw en exploitatie van een nieuw en veel sneller mobiel netwerk. De positie van Tiscali geeft het bedrijf meer bewegingsruimte, bijvoorbeeld in het aanbieden van telefonie via internet. In Italië is Tiscali daar al mee begonnen. De eerste dagen van het jaar kon je gratis bellen binnen Italië. Dergelijke initiatieven brengen geen schade toe aan een moedermaatschappij. "Het grote voordeel dat wij geen telco hebben, is dat we geen erfenissen hoeven te verdedigen", zei Soru. Investeringen in een eigen netwerk van glasfiberkabels moeten Sorus ambitie om nummer één te worden in Europa, verder ondersteunen. Hij onderstreepte gisteren dat hij, in tegenstelling tot zijn concurrenten, over veel contanten beschikt. LibertySurf brengt ongeveer 260 miljoen euro in contanten mee. Samen met het geld van World Online heeft Tiscali 1,5 miljard euro in kas. Soru zei dat samenwerking met LibertySurf een besparing van ongeveer tachtig miljoen euro zal betekenen. Een woordvoerder van het bedrijf zei dat het de bedoeling is in 2002 winst te maken. In het akkoord dat Tiscali sloot met het Britse Kingfisher en het Franse Europ@web, twee aandeelhouders die samen bijna 73 procent hebben van LibertySurf, wordt de waarde van het Franse bedrijf gesteld op ongeveer 900 miljoen euro. Tiscali zal binnen een paar dagen een openbaar bod doen op de aandelen van de Franse concurrent LibertySurf die nog uitstaan op de beurs. Dat gebeurt op dezelfde voorwaarden: voor ieder aandeel LibertySurf biedt Tiscali 0,365 aandeel Tiscali plus 2,13 euro in contanten.

NRC Webpagina's
9 januari 2001

   

Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC Handelsblad