Overnametempo Tiscali is gok van Renato
Soru
De overname van World Online is
nauwelijks afgerond, maar Tiscali is alweer toe aan een nieuwe
acquisitie. Expandeert het Italiaanse internetbedrijf niet te snel?
Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 9 JAN. Ons industrieel plan is uitstekend, en dat zal de beurs
binnenkort wel begrijpen, antwoordt Renato Soru op de vraag van het
Italiaanse journaal of hij niet boven zijn macht reikt. Twee jaar
geleden was Tiscali nog een onbekend bedrijf op Sardinië. Na de
overnames van het Nederlandse World Online en het Franse LibertySurf
zegt Soru trots de tweede internetaanbieder van Europa te zijn.
Vooralsnog overheersen de vraagtekens en daalt de koers van Tiscali
verder. Gaat het niet te snel? Tiscali en World Online zijn nog niet
goed geïntegreerd en nu neemt Soru al weer de tweede
internetaanbieder van Frankrijk over. Maar belangrijker is de vraag:
gokt Renato Soru niet verkeerd? Veel grote conglomeraten zeggen dat
alleen de beste en de eerste zijn zin heeft, en stoten af wat niet
voldoet aan die criteria. Soru is nergens eerste, overal tweede of
derde. Het blikveld is te beperkt, is het antwoord van Soru. Het gaat
niet om de eerste plaats in Spanje, Frankrijk of Duitsland, het gaat om
de eerste plaats in Europa. America Online is zijn grote voorbeeld.
"Europa is één markt; mijn doel is de nummer
één te zijn in Europa", zei hij gisteren op een
persconferentie. Tiscali staat nu op de tweede plaats, met 4,9 miljoen
actieve internetgebruikers. Nummer één in Europa is T-
Online, een dochteronderneming van Deutsche Telekom, die nu 7 miljoen
actieve gebruikers heeft. Vorig jaar heeft Tiscali dertien bedrijven
overgenomen. Maar in dit Europese plaatje zijn twee belangrijke lacunes.
"We zullen naar kansen zoeken op marksegmenten waar we niet in een top
drie positie zitten, zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, zei
Soru. "Er zijn niet zoveel [doelwitten voor overname] over, dus
misschien groeien we in een natuurlijker tempo of met kleinere
akkoorden. Ook Spanje zal speciale aandacht krijgen. In Italië
staat Tiscali niet op de eerste plaats. Dat betekent minder advertentie-
inkomsten voor zijn portals. Die situatie is dezelfde in landen
als Nederland, België, Tsjechië en Denemarken. Het is de
optelsom binnen Europa die Tiscali aantrekkelijk moet maken voor
adverteerders die Europees denken. Sorus referentiepunt is America
Online. Dat is niet alleen wegens de omvang, maar ook omdat de
Amerikaanse internetgigant net zo min als Tiscali is begonnen als een
telefoonbedrijf. In tegenstelling tot de marktleiders in Duitsland,
Frankrijk en Groot-Brittannië is Tiscali niet verbonden aan een
telefoonmaatschappij al heeft Soru wel, samen met Hutchison Whampoa,
zogeheten umts-frequenties gekocht. Een vergunning die recht geeft op de
bouw en exploitatie van een nieuw en veel sneller mobiel netwerk. De
positie van Tiscali geeft het bedrijf meer bewegingsruimte, bijvoorbeeld
in het aanbieden van telefonie via internet. In Italië is Tiscali
daar al mee begonnen. De eerste dagen van het jaar kon je gratis bellen
binnen Italië. Dergelijke initiatieven brengen geen schade toe aan
een moedermaatschappij. "Het grote voordeel dat wij geen telco hebben,
is dat we geen erfenissen hoeven te verdedigen", zei Soru. Investeringen
in een eigen netwerk van glasfiberkabels moeten Sorus ambitie om nummer
één te worden in Europa, verder ondersteunen. Hij
onderstreepte gisteren dat hij, in tegenstelling tot zijn concurrenten,
over veel contanten beschikt. LibertySurf brengt ongeveer 260 miljoen
euro in contanten mee. Samen met het geld van World Online heeft Tiscali
1,5 miljard euro in kas. Soru zei dat samenwerking met LibertySurf een
besparing van ongeveer tachtig miljoen euro zal betekenen. Een
woordvoerder van het bedrijf zei dat het de bedoeling is in 2002 winst
te maken. In het akkoord dat Tiscali sloot met het Britse Kingfisher en
het Franse Europ@web, twee aandeelhouders die samen bijna 73
procent hebben van LibertySurf, wordt de waarde van het Franse bedrijf
gesteld op ongeveer 900 miljoen euro. Tiscali zal binnen een paar dagen
een openbaar bod doen op de aandelen van de Franse concurrent
LibertySurf die nog uitstaan op de beurs. Dat gebeurt op dezelfde
voorwaarden: voor ieder aandeel LibertySurf biedt Tiscali 0,365 aandeel
Tiscali plus 2,13 euro in contanten.