Tiscali koopt een zak geld
Met de overname van World Online
schaart Tiscali zich onder de grootste Europese internetaanbieders.
Samen gaan zij een onzekere toekomst tegemoet.
Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT
ROTTERDAM, 7 SEPT. Een zak geld, ruim twee miljoen abonnees en twee
rechtszaken. Dat zijn de belangrijkste zaken die het Italiaanse Tiscali
in huis haalt met de overname van het Nederlandse World Online.
Financieel analisten vermoeden dat het Tiscali vooral om dat eerste te
doen is. "Tiscali heeft geld nodig", zegt analist J. van Breukelen van
Friesland Bank. In mei van dit jaar bliezen de Italianen een emissie af
wegens het ijzige beursklimaat. De expansie wordt nu gefinancierd met
een dure obligatielening. En expanderen, dat doet Tiscali. Het timmerde
dit jaar aan de weg met overnames en nieuwe activiteiten in Duitsland,
België, Zwitserland en Frankrijk. In Italië doet Tiscali mee
met de veiling van licenties voor een nieuw snel mobiel netwerk.
Directeur P. de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters, die een
rechtszaak tegen World Online voorbereidt, merkte daarom vanmorgen op
dat dat het opgehaalde geld bij de beursgang in maart nu in de zak van
de Italiaanse overheid lijkt te belanden. "Maar dat betekent niet dat
onze claims minder kans maken."
Van de 1,8 miljard euro die World Online heeft opgehaald bij de
beursgang medio maart heeft het bedrijf nog een slordige 1,5 miljard
euro in kas. " World Online had met dat geld twee of drie jaar voort
gekund", zegt analist M. Fleskens van zakenbank Metzler. "Samen met
Tiscali kunnen ze misschien een klein jaar vooruit."
Toch zal het platte argument - "we hadden geld nodig" - niet al te
prominent naar voren komen als oprichter Renato Soru van Tiscali straks
zijn vangst mag toelichten. Schaalgrootte, is immers het favoriete
argument dat internetbedrijven gebruiken als zij elkaar opzoeken en dat
zal dit keer niet anders zijn. World Online was bezig was in een groot
aantal (Europese) landen zogeheten content te maken die de niet
betalende abonnees ertoe moet verleiden op de pagina's van hun gratis
internetaanbieder te surfen. De internationale activiteiten van World
Online en Tiscali op dit gebied kunnen in elkaar geschoven worden. Dat
levert besparingen op.
Met Tiscali en World Online gaan twee internetaanbieders samen die wat
betreft abonnees (elk ruim twee miljoen) goed vergelijkbaar zijn. Maar
omvang biedt geen oplossing voor alle problemen. Volgens Fleskens van
Metzler sluiten beide aanbieders wat betreft strategie wel goed op
elkaar aan. James Kinsela, de nieuwe bestuursvoorzitter maakte eind
juli bekend dat World Online meer geld wil investeren in zijn
(telecom)netwerk. Partner Tiscali noemt zich op zijn website eerst
telecomaanbieder en pas dan internetbedrijf. Daarmee is de nieuwe
combinatie nog niet verlost van de problemen van een gespecialiseerde
gratis internetaanbieder. Het bedrijfsmodel waarop zij vertrouwden
staat op losse schroeven. Een bedreiging zijn de
telecommunicatiebedrijven, die grote bedragen besteden aan de opbouw van
een veel sneller zogeheten ADSL-netwerk van digitale verbindingen. Het
is de vraag of zij in de toekomst bereid zijn een groot deel van hun
inkomsten door te blijven sluizen naar de gratis internetaanbieders.
Inkomsten uit advertenties en webwinkels bieden de laatsten een onzeker
alternatief.
Alsof dat niet genoeg is kampt Tiscali-World Online met de dreiging van
rechtszaken. Sommige analisten menen dat juridische stappen tegen World
Online weinig kans maken en gaan ervan uit dat de advocaten hun pijlen
vooral zullen richten op oprichter Nina Brink en de begeleidende
zakenbanken ABN Amro en Goldman Sachs. Dat neemt niet weg dat de goed
gevulde kas van World Online de aandacht van advocaten zal blijven
trekken.
Zelfs zonder de details van de overeenkomst te kennen is het
waarschijnlijk dat topman Kinsella van World Online in elk geval een
mooie slag slaat. Als Tiscali geen of slechts een kleine opslag betaalt
bovenop de laatste koers van World Online (15,80 euro) is de Amerikaan
verzekerd van een winst van 6 miljoen euro op de meest gunstig
geprijsde opties die hij verwierf bij zijn aanstelling, nog maar
nauwelijks drie maanden geleden. Het restant van zijn optiepakket zal
hij waarschijnlijk kunnen omzetten in opties Tiscali. Fleskens verwacht
dat Kinsella zal aanblijven en meent dat Tiscali zijn expertise op het
gebied van e-commerce goed kan gebruiken. Maar hij merkt wel op:
"Kinsella heeft de tent binnen een paar maanden verkocht. Je kunt je
afvragen of World Online hem dáár nu zo voor nodig had."