Tiscali en World Online samen tweede
internetaanbieder
Even meer waard dan Fiat
Het Italiaanse telecomconcern
Tiscali koopt met WorldOnline veel nieuwe internetgebruikers, maar
wordt nergens in Europa marktleider. Tiscali heeft geld nodig voor
de bouw van een Europees netwerk van glasvezelkabels.
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 7 SEPT. Het Italiaanse telecom- en internetbedrijf Tiscali
vervult met de overname van WorldOnline één van zijn
belangrijkste doelstellingen. Het wordt de op één na
grootste aanbieder van internet in Europa (na het Duitse T-Online) met
zo'n 4,6 miljoen abonnees. Maar de nieuwe combinatie is nergens
marktleider. In thuismarkt Italië moet het twee concurrenten voor
laten gaan, in de tweede thuismarkt Nederland één (Planet
Internet).
Tiscali was de pionier op het Europese continent met het gratis
aanbieden van internettoegang, aangemoedigd door het succes van
Freeserve in Groot-Brittannië. De beursgang van het bedrijf,
opgericht in 1997 door Renato Soru, zorgde in oktober 1999 voor een
explosie van de beurswaarde tot meer dan 30 miljard gulden. Doordat het
aandeel (dat later in tienen is gesplitst) steeg van een
introductiekoers van 46 tot boven de 900 euro, werd de nieuwkomer zelfs
tijdelijk meer waard dan een Italiaanse gigant als autoproducent Fiat.
Maar in mei dit jaar moest een tweede emissie (van 1,1 miljard gulden)
worden afgeblazen door de algehele malaise in de internet-sector, die
ook de beurswaarde van Tiscali heeft teruggebracht tot ongeveer 17
miljard gulden. Wel geplaatst werd later een obligatielening van zo'n
400 miljoen gulden tegen een hoge rente.
Tiscali heeft nog steeds grote ambities en daarom dringend geld nodig
voor investeringen in de bouw van een Europees netwerk van
glasvezelkabels door dochterconcern Nets (overgenomen in december 1999)
en in het ontwikkelen van internet voor mobiele telefoons. Door het
gebrek aan cash heeft Tiscali drie weken geleden de leiding in een
consortium dat meebiedt in de Italiaanse veiling van de UMTS-
frequenties moeten overdragen aan Hutchison Whampoa uit Hongkong.
De omzet van Tiscali in de eerste zes maanden van dit jaar kwam uit op
53 miljoen euro (117 miljoen gulden), ongeveer gelijk verdeeld over
telefonie en internet. Het verlies (vóór belasting) nam
toe tot 36 miljoen euro.