World Online praat met Tiscali over fusie
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 8 AUG.
Internetaanbieder World Online praat met de Italiaanse branchegenoot
Tiscali over een fusie. Dat heeft World Online gisteravond bevestigd.
Vorige week deden al geruchten de ronde over een mogelijk samengaan van
de bedrijven. World Online onderstreept dat het niet alleen met Tiscali
praat; het zit ook met andere Europese internet- en telecombedrijven aan
de onderhandelingstafel.
De koers van World Online profiteerde vanochtend opnieuw van die
gesprekken. Het aandeel steeg met ruim 6 procent tot 13 euro. Vorige
week bereikte het fonds nog een dieptepunt op 9,95 euro. World Online
ging in maart van dit jaar voor 43 euro per aandeel naar de beurs.
Tiscali werd begin 1998 opgericht door Renato Soru, voorheen een
ontwikkelaar van winkelcentra. De stad Cagliari, op het eiland
Sardinië, is uitvalsbasis van het bedrijf. Aanvankelijk hield het
zich met lokale telefonie en internetaansluitingen bezig. Vorig jaar
maart begon Tiscali in geheel Italië als eerste met het aanbieden
van 'gratis' internet. De beursgang, vorig jaar oktober, was een groot
succes. Het sentiment over internetbedrijven was gunstig en Tiscali was
een van de eerste aanbieders die naar de beurs ging.
Soru haalde met de beursgang 140 miljoen dollar (322 miljoen gulden) op
en voerde met dat geld een agressieve expansiestrategie in Frankrijk,
Zwitserland en Spanje. De onderneming heeft nu ongeveer eenderde van de
Italiaanse internetmarkt in handen. De belangstelling van Tiscali voor
World Online lijkt vooral financieel te zijn gemotiveerd. Soru zag
eerder dit jaar door het verslechterde beursklimaat af van een nieuwe
aandelenemissie die de oorlogskas had moeten spekken. Met de Italiaanse
veiling van peperdure telecomfrequenties kan Tiscali extra geld goed
gebruiken. World Online zit sinds zijn eigen beursgang in maart op een
zak met 1,6 miljard euro waarmee het als gevolg van ernstige
imagoproblemen weinig kan doen.
Analist Bert Siebrand van SNS-bank denkt dat het goed zou zijn voor
World Online om op te gaan in een nieuw bedrijf. "Het bedrijf moet zich
toch voorzichtig uit het moeras zien op te werken", zegt Siebrand. World
Online brengt het geld in, Tiscali zijn goede reputatie. "Het is voor
World Online nu moeilijk om allianties te sluiten." Bedrijven worden
liever niet geassocieerd met de getroubleerde internetaanbieder, aldus
Siebrand.
Hij denkt dat World Online en Tiscali elkaar in waarde weinig ontlopen
(zo'n 8 miljard euro). De analist sluit daarom niet uit dat er een deal
tot stand komt op basis van gelijke eigendomsverhoudingen.
Mochten de onderhandelingen over samengaan slagen, dan is nog allerminst
zeker of een bod slaagt. De aandeelhouders van World Online zullen
genoegen moeten nemen met, schat Siebrand, een overnamebod rond de 20
euro per aandeel. Dat ligt meer dan de helft onder de introductieprijs.
Een ander probleem is de controle over het nieuwe bedrijf. Soru zal
zonder twijfel de sterke man willen zijn, maar topman James Kinsella van
World Online "laat zich niet zomaar opzij schuiven", aldus Siebrand. De
ambitieuze Kinsella volgde de omstreden oprichtster Nina Brink op die
aftrad na de koersval.