Negatieve reactie van beleggers
World Online mikt op nieuwe strategie
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 26 JULI. De promotie
van het eigen imago is in de nieuwe strategie van World Online naar de
achtergrond geschoven. Het internetbedrijf neemt daarmee verder afstand
van de omstreden oprichter Nina Brink.
Dat heeft de nieuwe bestuursvoorzitter James Kinsella vanochtend laten
weten tijdens een telefonische toelichting op de kwartaalcijfers. De
veelgeplaagde internet-aanbieder wil zijn geld in de toekomst
hoofdzakelijk gaan aanwenden om het klantenbestand te vergroten en het
netwerk te verbeteren. "Het is een grote verschuiving in de strategie",
zegt Kinsella. Kinsella wil World Online "meer focus" geven. De topman
wil bepaalde activiteiten daarom afstoten - zoals de verkoop van aan
het bedrijf gekoppelde artikelen (zoals t-shirts), het zelf ontwikkelen
van inhoud voor de eigen webpagina's en de vormgeving van websites.
De omzet van World Online steeg in het tweede kwartaal ten opzichte van
het eerste kwartaal met 37 procent tot 55,4 miljoen euro (122 miljoen
gulden). Het grootste deel van de omzet werd behaald door een
efficiëntere exploitatie van het netwerk (43 miljoen euro). World
Online bezit zelf geen kabels, maar wel zogeheten
'interconnectiepunten', oftewel: schakelkasten waarin het internet-
verkeer wordt afgehandeld. Het bedrijf investeert fors in deze kasten.
Daarnaast wil World Online in heel Europa klantenbestanden gaan opkopen.
Het bedrijf heeft zijn oog vooral laten vallen op noodlijdende kleine
internetaanbieders waarvan de bestanden aan elkaar kunnen worden
gekoppeld. Het verlies is zoals verwacht verder toegenomen. In het
eerste kwartaal bedroeg het verlies ruim 98 miljoen euro. In het tweede
kwartaal was dat 121 miljoen euro. Beleggers reageerden teleurgesteld.
De koers van het aandeel daalde vanochtend met 4,7 procent tot 12,20
euro.
Het nettoverlies werd beperkt door rente-inkomsten van 15 miljoen euro.
Deze werden behaald met de 1,6 miljard euro die World Online tijdens
zijn beursgang in maart wist op te halen.
Kinsella heeft verschillende nieuwe bestuurders aangesteld die zijn
strategie moeten gaan verwezenlijken. Een van hen is Martin Sever (ex-
Microsoft) die World Online's toegangspoort op internet winstgevend
moet gaan maken. Kinsella was voorheen eveneens werkzaam voor de
Amerikaanse software-maker Microsoft. World Online had in de maand juni
3,7 miljoen geregistreerde abonnees waarvan er 2,4 miljoen actief
waren. In een kwartaal zijn er 700.000 abonnees bijgekomen. Het bedrijf
probeert agressief de Franse en Britse markten binnen te dringen. De
kosten van de omzet zijn hierdoor in het tweede kwartaal gestegen tot
73,4 miljoen euro, in vergelijking met 35,6 miljoen euro in het eerste
kwartaal.