Negatieve reactie van beleggers
 
World Online mikt op nieuwe strategie
 
Door een onzer redacteuren 
ROTTERDAM, 26 JULI. De promotie
van het eigen imago is in de  nieuwe strategie van World Online naar de
achtergrond geschoven. Het  internetbedrijf neemt daarmee verder afstand
van de omstreden oprichter Nina  Brink.
Dat heeft de nieuwe bestuursvoorzitter James Kinsella vanochtend laten 
weten tijdens een telefonische toelichting op de kwartaalcijfers. De 
veelgeplaagde internet-aanbieder wil zijn geld in de toekomst
hoofdzakelijk  gaan aanwenden om het klantenbestand te vergroten en het
netwerk te verbeteren.  "Het is een grote verschuiving in de strategie",
zegt Kinsella. Kinsella wil World Online "meer focus" geven. De topman
wil bepaalde  activiteiten daarom afstoten - zoals de verkoop van aan
het bedrijf gekoppelde  artikelen (zoals t-shirts), het zelf ontwikkelen
van inhoud voor de eigen  webpagina's en de vormgeving van websites.
De omzet van World Online steeg in het tweede kwartaal ten opzichte van
het  eerste kwartaal met 37 procent tot 55,4 miljoen euro (122 miljoen
gulden). Het  grootste deel van de omzet werd behaald door een
efficiëntere exploitatie van  het netwerk (43 miljoen euro). World
Online bezit zelf geen kabels, maar wel  zogeheten
'interconnectiepunten', oftewel: schakelkasten waarin het internet-
verkeer wordt afgehandeld. Het bedrijf investeert fors in deze kasten. 
Daarnaast wil World Online in heel Europa klantenbestanden gaan opkopen.
Het  bedrijf heeft zijn oog vooral laten vallen op noodlijdende kleine 
internetaanbieders waarvan de bestanden aan elkaar kunnen worden
gekoppeld. Het verlies    is zoals verwacht verder toegenomen. In het
eerste kwartaal  bedroeg het verlies ruim 98 miljoen euro. In het tweede
kwartaal was dat 121  miljoen euro. Beleggers reageerden teleurgesteld.
De koers van het aandeel  daalde vanochtend met 4,7 procent tot 12,20
euro.
Het nettoverlies werd beperkt door rente-inkomsten van 15 miljoen euro.
Deze  werden behaald met de 1,6 miljard euro die World Online tijdens
zijn beursgang  in maart wist op te halen.
Kinsella heeft verschillende nieuwe bestuurders aangesteld die zijn
strategie  moeten gaan verwezenlijken. Een van hen is Martin Sever (ex-
Microsoft) die  World Online's toegangspoort op internet winstgevend
moet gaan maken. Kinsella  was voorheen eveneens werkzaam voor de
Amerikaanse software-maker Microsoft. World Online had in de maand juni
3,7 miljoen geregistreerde abonnees waarvan  er 2,4 miljoen actief
waren. In een kwartaal zijn er 700.000 abonnees  bijgekomen. Het bedrijf
probeert agressief de  Franse en Britse markten binnen  te dringen. De
kosten van de omzet zijn hierdoor in het tweede kwartaal  gestegen tot
73,4 miljoen euro, in vergelijking met 35,6 miljoen euro in het  eerste
kwartaal.
	
  
