Nieuwe topman Kinsella is verleden al
vergeten
World Online wil winnen
Een van zijn gaven, zegt James
Kinsella, is het opbouwen van merknamen. Als nieuwe topman van het
veelgeplaagde World Online zal die gave hem goed van pas komen.
Door STÉPHANE ALONSO en MICHIEL VAN
NIEUWSTADT
ROTTERDAM, 19 JUNI. De nieuwe bestuursvoorzitter van het veelgeplaagde
World Online gaat liever niet en profile op de foto. James
Kinsella (40) wil per se recht in de camera kijken. Met zijn marketing-
achtergrond weet hij als geen ander dat foto's een machtig wapen zijn in
de beeldvorming. De boodschap die de Amerikaan wil achterlaten is
duidelijk, zowel in woord als in beeld: ik heb zelfvertrouwen, ik ga
van World Online weer een sterk bedrijf maken.
World Online kan een sterke topman gebruiken. Het kampt met een enorm
marketingprobleem. Het is in de eerste plaats niet de internetaanbieder,
maar het bedrijf met het grootste Nederlandse beursdebacle aller tijden
achter zijn naam. Rechtszaken beloven een stroom van negatieve
publiciteit. World Online moet zijn geloofwaardigheid herwinnen. De
beurskoers sukkelt al maanden op grofweg een derde van het niveau van
de beursintroductie op 17 maart. In marketing heeft Kinsella, die tot
voor kort voor softwaremaker Microsoft werkte, zijn sporen verdiend.
Hij schrijft het succes van de merknamen Pathfinder (van Time
Warner), MSN (het netwerk van Microsoft) en MSNBC.com
(nieuwssite van Microsoft en NBC) op zijn conto. Dat het na zijn
vertrek bergafwaarts ging met bijvoorbeeld Pathfinder is niet zijn
schuld. "Een van mijn gaven is het opbouwen van merknamen", zegt
Kinsella, die zijn loopbaan begon als journalist.
Hij begint zonder twijfel aan de moeilijkste opdracht in zijn
carrière. De bestuursvoorzitter zelf denkt daar anders over.
World Online, zegt hij, heeft een "extreem goede positie ten opzichte
van de concurrentie". De internetaanbieder is met zijn activiteiten in
Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië,
Spanje en Scandinavië "de enige echte pan-Europese speler". Veel
aandeel in belangrijke markten (Duitsland en Frankrijk) heeft World
Online overigens niet.
Maar Kinsella constateert tevreden dat hij 1,7 miljard euro in kas heeft
- nog bijna de volledige opbrengst van de beursgang. En hij beschikt
over "een zeer gefocused team dat wil winnen". Kinsella is pas een week
in zijn nieuwe woonplaats Rotterdam en heeft zijn tijd tot nog toe
besteed aan het in moordtempo bezoeken van de betrokken landen. Overal
heeft de Amerikaan enthousiasme en toewijding op zijn weg aangetroffen.
In Spanje maakten werknemers zelfs géén gebruik van hun
vrije dag om de "new guy" te kunnen ontmoeten, vertelt de Amerikaan
trots. Er zijn meer opbeurende geluiden. De herrie rondom de beursgang
en de persoon van oud-bestuursvoorzitter Nina Brink heeft World Online
nauwelijks aangetast, beweert Kinsella. En het abonneebestand blijft
groeien in eenzelfde tempo. Details over de strategische koers die World
Online moet gaan varen zegt Kinsella pas over een maand te kunnen
verstrekken.
Wel wil Kinsella alvast kwijt dat hij heilig gelooft in broadband,
supersnelle internetverbindingen die makkelijk videobeelden kunnen
verwerken. World Online wil de snelle verbindingen huren van
telecommunicatie-bedrijven en de klant met diverse diensten aan zich
binden. Kinsella gelooft dat 'traditionele' toepassingen (e-mail,
zoekfuncties en nieuwsvoorziening) belangrijk zullen blijven. Maar door
broadband zal ook het belang van entertainment toenemen,
voorspelt Kinsella.
Moet World Online zijn ambities na de desastreuze beursgang niet
noodgedwongen terugschroeven? De 1,7 miljard euro in kas lijkt veel,
maar op de lange termijn is toch meer geld nodig? Het lamgeslagen
aandeel is voor serieuze expansie op dit moment onbruikbaar.
Maar van het terugschroeven van ambities wil de bestuursvoorzitter niets
weten. Hij spreekt van 'focus'. "We moeten ons absoluut gaan focussen."
Waarop? " Op de echte voordelen in de business." Meer duidelijkheid
geeft Kinsella op dit moment niet. Hij wil eerst met het personeel
praten.
Kinsella hoopt dat de huidige abonnees bij World Online zullen
overstappen naar snelle verbindingen en vervolgens de daarbij behorende
diensten van World Online zullen gaan gebruiken. "De relatie met onze
abonnees moet worden versterkt."
Bij dit alles moet het verleden van World Online zo snel mogelijk worden
vergeten. Wat hij vindt van de (dreigende) juridische procedures tegen
zijn bedrijf? "Geen van die zaken is legitiem", zegt de
bestuursvoorzitter resoluut. Anders was hij toch geen
bestuursvoorzitter geworden? Kinsella, zo legt hij uit, komt uit het
land waar juridische procedures schering en inslag zijn. Hij is nergens
bang voor.
En Nina Brink? Heeft hij haar gesproken? Ze blijft immers verbonden aan
World Online in de rol van 'strategisch adviseur'. Kinsella kijkt strak
voor zich uit bij het horen van de naam van zijn voorgangster. Zijn
gezicht zegt: hier valt niets van af te lezen. Kinsella wil niets over
Brink zeggen. Behalve: I'm running this company and that's the
bottomline.