World Online wil op eigen benen blijven staan  
 
James Kinsella treedt over drie weken aan bij World
Online. De  Amerikaan zal Simon Duffy opvolgen als voorzitter van de
raad van bestuur. 
Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT 
ROTTERDAM,10 MEI. Wat wordt de nieuwe koers van de veelgeplaagde 
internetaanbieder World Online? Met de komst van James Kinsella als
aanstaand  voorzitter van het bestuur zal het antwoord op deze vraag
opnieuw op zich  laten wachten. "Over de strategie gaan we ons komende
weken buigen", aldus  Kinsella (40) vanmorgen in een telefonisch
interview. "World Online heeft met  succes geopereerd op de markt voor
internettoegang. Dat is de basis voor het  ontwikkelen van nieuwe
diensten en content [informatie voor op websites]. Ik  heb
daarvoor veel ideeën, maar die kan ik u nu nog niet vertellen. Ik
zal  eerst moeten zien in hoeverre die ideeën passen in de Europese
markt." Eén ding is zeker. World Online wil op eigen benen
verder. Financieel  bestuurslid Ruud Huisman: "Natuurlijk zijn er bij
zo'n lage koers altijd  partijen die langskomen [om te praten over een
overname]. Maar de grote  aandeelhouders [lees: de Zwitserse familie
Sandoz] willen daar niet aan." Wie zich een idee wil vormen van de
toekomstige website van World Online kan  een bezoek brengen aan
MSNBC.com. Kinsella is nu nog chief executive officer  van de
organisatie achter deze website, een gezamenlijke onderneming van 
Microsoft en het televisiebedrijf NBC. Kinsella bekleedt tevens een
positie  als vice-president bij Microsoft.
Het 'succes op de markt voor internettoegang' waaraan Kinsella
refereert,  heeft World Online volgens Huisman ondanks de negatieve
publiciteit in de  eerste drie maanden van dit jaar kunnen voortzetten.
"Niet meer dan een  enkeling" heeft aanleiding gezien zijn abonnement op
te zeggen, stelt Huisman.  Het aantal 'actieve' abonnees (mensen die in
de afgelopen 30 dagen hun  aansluiting tenminste een keer hebben
gebruikt) is gegroeid van 1,2 miljoen  eind vorig jaar naar 2,2 miljoen
per 31 maart. Nog eens een slordige  achthonderdduizend abonnees staan
in de administratie van World Online, maar  hebben hun aansluiting in
maart niet gebruikt. Van het miljoen extra  gebruikers werden er 600.000
binnengehaald via acquisities (van bijvoorbeeld  het Britse Telinco en
het Belgische UUNet). De overige 400.000 abonnees zijn  binnengehaald
via "organische groei", zoals Duffy het uitdrukt. In dit  aantal zijn de
abonnees opgenomen die een cd-rom ophalen bij een Shell-station,  deze
installeren en de aansluiting gebruiken.
In de ogen van de huidige bestuursvoorzitter Simon Duffy is Shell nog
altijd  de belangrijkste partner van World Online. Hij bestrijdt dat de
internetaanbieder in het verleden samenwerkingsverbanden heeft
aangekondigd  die weinig om het lijf hebben. Hij ontkent ook dat
partners allianties nu  afblazen: "Alle allianties zijn er nog steeds.
De persberichten die wij  hebben uitgebracht zijn afgestemd met onze
partners. Ik weet dat noch Cisco,  noch enige andere aanbieder daarmee
problemen had."
Terwijl het management probeert zich te concentreren op de
bedrijfsvoering van  World Online dient aanstaande maandag de eerste
procedure rond de beursgang.  De Soestse advocaat B. van der Goen eist
namens gedupeerde beleggers in kort  geding onder meer informatie over
een transactie van oprichter Nina Brink met  het beleggingsfonds Baystar
en de betrokkenheid van Brink bij faillissementen. "Op zeer korte
termijn" wil World Online een bijzondere aandeelhoudersvergadering
beleggen waar onder meer de aanstelling van Kinsella  aan de orde zal
komen. Huisman zegt te hopen dat deze vergadering "een  eindpunt kan
betekenen" in de publiciteitsstroom rond de beursgang. Hij zegt:  "Ik
kan aandeelhouders die komen om kritiek te leveren op de beursgang 
natuurlijk niet tegenhouden. We twijfelen nog welke locatie we moeten
afhuren.  Ahoy of het Feyenoordstadion."
  
Beleggers hebben vanmorgen gematigd positief
gereageerd op de  resultaten van internetaanbieder World Online over de
eerste drie maanden van  dit jaar. De koers van het aandeel was rond de
middag gestegen met een kleine  twee procent naar 13,90 euro.
World Online heeft het verlies in vergelijking met het laatste kwartaal
van  1999 zien toenemen van ruim 50 miljoen euro naar 98 miljoen euro.
De omzet is  gegroeid met een kleine 39 procent van 29,2 miljoen euro
naar 40,5 miljoen.  Hoewel bestuursvoorzitter Simon Duffy spreekt van
"organische groei" blijft  van de omzettoename weinig over als in
aanmerking wordt genomen dat de  acquisitie van met name het Britse
Telinco "een kleine tien miljoen euro"  aan deze groei heeft
bijgedragen.
World Online heeft de opbrengsten uit het leveren van internettoegang
zien  verdubbelen. Daarentegen zijn de opbrengsten uit 'zakelijke
diensten' en  'merchandising en e-commerce' gedaald.
Volgens financieel bestuurslid Ruud  Huisman is de daling van de eerste
post te verklaren, omdat nieuwe projecten  die bedrijven ondernemen op
internet "incidenteel worden opgestart",  waardoor dit kwartaal
"toevallig" weinig inkomsten in de resultaten konden  worden opgenomen.
De verkoop van hebbedingetjes van artiesten die World Online 
verantwoordt onder de post 'merchandising' is teruggelopen in
vergelijking met  het traditioneel lucratieve laatste kwartaal van het
jaar. De echte handel via  internet is bij World Online sowieso nog
miniem. Volgens Huisman ging het in  de eerste drie maanden van dit jaar
om een bedrag van 500.000 tot 750.000 euro.   
  
