World Online wil op eigen benen blijven staan
James Kinsella treedt over drie weken aan bij World
Online. De Amerikaan zal Simon Duffy opvolgen als voorzitter van de
raad van bestuur.
Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT
ROTTERDAM,10 MEI. Wat wordt de nieuwe koers van de veelgeplaagde
internetaanbieder World Online? Met de komst van James Kinsella als
aanstaand voorzitter van het bestuur zal het antwoord op deze vraag
opnieuw op zich laten wachten. "Over de strategie gaan we ons komende
weken buigen", aldus Kinsella (40) vanmorgen in een telefonisch
interview. "World Online heeft met succes geopereerd op de markt voor
internettoegang. Dat is de basis voor het ontwikkelen van nieuwe
diensten en content [informatie voor op websites]. Ik heb
daarvoor veel ideeën, maar die kan ik u nu nog niet vertellen. Ik
zal eerst moeten zien in hoeverre die ideeën passen in de Europese
markt." Eén ding is zeker. World Online wil op eigen benen
verder. Financieel bestuurslid Ruud Huisman: "Natuurlijk zijn er bij
zo'n lage koers altijd partijen die langskomen [om te praten over een
overname]. Maar de grote aandeelhouders [lees: de Zwitserse familie
Sandoz] willen daar niet aan." Wie zich een idee wil vormen van de
toekomstige website van World Online kan een bezoek brengen aan
MSNBC.com. Kinsella is nu nog chief executive officer van de
organisatie achter deze website, een gezamenlijke onderneming van
Microsoft en het televisiebedrijf NBC. Kinsella bekleedt tevens een
positie als vice-president bij Microsoft.
Het 'succes op de markt voor internettoegang' waaraan Kinsella
refereert, heeft World Online volgens Huisman ondanks de negatieve
publiciteit in de eerste drie maanden van dit jaar kunnen voortzetten.
"Niet meer dan een enkeling" heeft aanleiding gezien zijn abonnement op
te zeggen, stelt Huisman. Het aantal 'actieve' abonnees (mensen die in
de afgelopen 30 dagen hun aansluiting tenminste een keer hebben
gebruikt) is gegroeid van 1,2 miljoen eind vorig jaar naar 2,2 miljoen
per 31 maart. Nog eens een slordige achthonderdduizend abonnees staan
in de administratie van World Online, maar hebben hun aansluiting in
maart niet gebruikt. Van het miljoen extra gebruikers werden er 600.000
binnengehaald via acquisities (van bijvoorbeeld het Britse Telinco en
het Belgische UUNet). De overige 400.000 abonnees zijn binnengehaald
via "organische groei", zoals Duffy het uitdrukt. In dit aantal zijn de
abonnees opgenomen die een cd-rom ophalen bij een Shell-station, deze
installeren en de aansluiting gebruiken.
In de ogen van de huidige bestuursvoorzitter Simon Duffy is Shell nog
altijd de belangrijkste partner van World Online. Hij bestrijdt dat de
internetaanbieder in het verleden samenwerkingsverbanden heeft
aangekondigd die weinig om het lijf hebben. Hij ontkent ook dat
partners allianties nu afblazen: "Alle allianties zijn er nog steeds.
De persberichten die wij hebben uitgebracht zijn afgestemd met onze
partners. Ik weet dat noch Cisco, noch enige andere aanbieder daarmee
problemen had."
Terwijl het management probeert zich te concentreren op de
bedrijfsvoering van World Online dient aanstaande maandag de eerste
procedure rond de beursgang. De Soestse advocaat B. van der Goen eist
namens gedupeerde beleggers in kort geding onder meer informatie over
een transactie van oprichter Nina Brink met het beleggingsfonds Baystar
en de betrokkenheid van Brink bij faillissementen. "Op zeer korte
termijn" wil World Online een bijzondere aandeelhoudersvergadering
beleggen waar onder meer de aanstelling van Kinsella aan de orde zal
komen. Huisman zegt te hopen dat deze vergadering "een eindpunt kan
betekenen" in de publiciteitsstroom rond de beursgang. Hij zegt: "Ik
kan aandeelhouders die komen om kritiek te leveren op de beursgang
natuurlijk niet tegenhouden. We twijfelen nog welke locatie we moeten
afhuren. Ahoy of het Feyenoordstadion."
Beleggers hebben vanmorgen gematigd positief
gereageerd op de resultaten van internetaanbieder World Online over de
eerste drie maanden van dit jaar. De koers van het aandeel was rond de
middag gestegen met een kleine twee procent naar 13,90 euro.
World Online heeft het verlies in vergelijking met het laatste kwartaal
van 1999 zien toenemen van ruim 50 miljoen euro naar 98 miljoen euro.
De omzet is gegroeid met een kleine 39 procent van 29,2 miljoen euro
naar 40,5 miljoen. Hoewel bestuursvoorzitter Simon Duffy spreekt van
"organische groei" blijft van de omzettoename weinig over als in
aanmerking wordt genomen dat de acquisitie van met name het Britse
Telinco "een kleine tien miljoen euro" aan deze groei heeft
bijgedragen.
World Online heeft de opbrengsten uit het leveren van internettoegang
zien verdubbelen. Daarentegen zijn de opbrengsten uit 'zakelijke
diensten' en 'merchandising en e-commerce' gedaald.
Volgens financieel bestuurslid Ruud Huisman is de daling van de eerste
post te verklaren, omdat nieuwe projecten die bedrijven ondernemen op
internet "incidenteel worden opgestart", waardoor dit kwartaal
"toevallig" weinig inkomsten in de resultaten konden worden opgenomen.
De verkoop van hebbedingetjes van artiesten die World Online
verantwoordt onder de post 'merchandising' is teruggelopen in
vergelijking met het traditioneel lucratieve laatste kwartaal van het
jaar. De echte handel via internet is bij World Online sowieso nog
miniem. Volgens Huisman ging het in de eerste drie maanden van dit jaar
om een bedrag van 500.000 tot 750.000 euro.