Over beursgang van World Online
Goldman Sachs teleurgesteld
Zakenbank Goldman Sachs, die met
ABN Amro World Online naar de beurs bracht, noemt deze emissie "extreem
teleurstellend". Daarmee kiezen de Amerikanen voor een andere
toonzetting dan ABN Amro vorige week.
Door onze redacteuren MICHIEL VAN NIEUWSTADT en
JOOST ORANJE
LONDEN, 4 MEI. Bij het afscheid in het indrukwekkende pand aan
Peterborough Court in de Londense City volgt zo'n typisch
onderkoelde Engelse opmerking over de mislukte transfer van voetballer
Ruud van Nistelrooy naar Manchester United: "Zeg, die knie van hem:
stond daar iets over in z'n prospectus?" L. van Praag, director
corporate affairs bij de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs, lacht
na een gesprek dat toch vooral een sombere toonzetting had. Omstandig
heeft hij uitgelegd dat het resultaat van de emissie van
internetaanbieder World Online, die Goldman Sachs samen met ABN Amro
naar de beurs bracht, "extreem teleurstellend" is en dat het "niet
overeenkomstig de resultaten is die we altijd nastreven". Op
inhoudelijke punten geeft de prestigieuze investeringsbank geen krimp:
het prospectus was "compleet" en Goldman Sachs valt juridisch niets te
verwijten. Maar de toonzetting van de Amerikanen, die zich tot nu toe
verre hielden van een toelichting, is een andere dan die van collega-
emissieleider ABN Amro. Waar bestuursvoorzitter J. Kalff vorige week
beleggers bekritiseerde omdat zij te makkelijk dachten rijk te worden
met aandelen World Online, slaat Goldman Sachs een andere toon aan.
"Inmiddels is duidelijk dat er, in de periode voor de beursgang, bij
sommige beleggers een geloof was dat technologie-aandelen alleen maar
konden stijgen", zegt Van Praag. "Met de wijsheid achteraf hadden we
zelfs nog meer nadruk willen leggen op het belang om het prospectus te
lezen en op het herhalen van de noodzaak zeer zorgvuldig na te denken
over de risico's die verbonden zijn aan het kopen van aandelen in ieder
bedrijf." Toch is de kern van de kritiek dat bepaalde informatie, zoals
details over de aandelentransacties van World Online-oprichtster Nina
Brink, niet volledig in het prospectus stond. Van Praag houdt echter vol
dat alle relevante gegevens volgens de regels van de Amsterdamse beurs
te vinden waren. Over de persconferentie van ABN Amro, waar Goldman
Sachs niet verscheen en zich beperkte tot een gezamenlijk
communiqué, wil Van Praag alleen kwijt dat hij ABN Amro niet wil
bekritiseren, maar dat "wij slechts een andere kijk hadden op het
voordeel van het geven van een persconferentie." Anonieme bronnen op het
hoofdkantoor in New York zeggen evenwel dat de Amerikanen zeer verbaasd
waren over de harde en arrogante opstelling van de Nederlandse
collega's.
Waar Kalff eventuele imagoschade voor de bank als "een erg overdreven
stelling" kenschetste, maakt de top van Goldman Sachs zich grote zorgen
om haar reputatie, al zal men dat uiteraard niet van de daken
schreeuwen. Van Praag wil er weinig meer over zeggen dan: "Deze firma
bestaat uit drie elementen: mensen, kapitaal en reputatie. Ze zijn
allemaal onmisbaar, maar reputatie is onschatbaar."
Volgens T. Van der Goot, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam,
heeft wetenschappelijk onderzoek (Journal of Finance, februari
1998) uitgewezen dat Goldman Sachs in de hiërarchie van
Amerikaanse zakenbanken "de absolute nummer één" is. "Ik
denk dat ze daarom bij de beursgang van World Online betrokken zijn",
zegt hij. "Goldman Sachs werkt als een soort huismerk waarin met name
Amerikaanse beleggers een rotsvast vertrouwen hebben. Als je met een
bedrijf in zee gaat dat zij naar de beurs brengen, krijg je de beste
onderneming op dat terrein. Zij hadden een eenvoudige toegang tot met
name Amerikaanse beleggers die voor ABN Amro niet beschikbaar was."
Van der Goot, specialist in beursintroducties, deed jarenlang onderzoek
naar het risicomijdend gedrag van zakenbanken bij emissies. Hij
concludeerde dat gerenommeerde zakenbanken al "aan de poort" van de
beurs selecteren doordat zij minder risico nemen met de ondernemingen
die zij naar de beurs brengen.
Blijft de vraag waarom Goldman Sachs vanuit dat perspectief niet
aangedrongen heeft op een duidelijker prospectus. Het antwoord daarop,
zo valt op te tekenen binnen de Amerikaanse zakenbank, is drieledig. In
de eerste plaats heeft zelfs Goldman Sachs zich laten meeslepen door de
'ICT-hype'. De emissiebegeleiding van World Online was zeer gewild bij
alle grote zakenbanken. Toen de opdracht eenmaal binnen was, moest de
beursgang een succes worden. In de tweede plaats was Goldman Sachs er
oprecht van overtuigd dat het prospectus op deze manier goed was.
Volgens de regels van de Amsterdamse beurs was het niet nodig meer
informatie te verschaffen over bijvoorbeeld Brinks aandelentransacties
of haar managementverleden. En tot slot kwam het moment voor eventuele
aanpassingen, afgedwongen door een plots kritische houding van de beurs,
te laat. Immers: het voorlopige prospectus was al gereed en
veranderingen, bijvoorbeeld over de later omstreden verkoopprijs van
Brinks eigen aandelen, hadden de introductie zelf in gevaar gebracht.
Binnenskamers, zo wordt gezegd, is het woord "inschattingsfout" al een
paar keer gevallen. Publiekelijk kan Goldman Sachs, wegens de juridische
implicaties, natuurlijk niet anders dan pal achter de beursintroductie
blijven staan. Maar ondertussen hebben topmanagers van de bank al
diverse bezoeken aan de belangrijkste Nederlandse zakenrelaties achter
de rug om de affaire uit te leggen, indachtig het spreekwoord dat een
reputatie, hoe stevig ook, te voet komt, maar te paard gaat.