Nieuwkomers op de beurs smijten met
reclamegeld
 
Bedrijven maken niet alleen
reclame voor hun producten, maar ook voor  hun aandeel.
Door onze redacteur REMMELT OTTEN 
ROTTERDAM, 19 APRIL. World Online, de Internetaanbieder van Nina  Brink,
wilde zoveel reclame maken rond de beursgang dat de inkopers twijfelden 
of er wel voldoende zendtijd op tv en pagina's in kranten beschikbaar
waren om  dat bedrag te besteden. Wereldwijd, inclusief public
relations, gaf World  Online de afgelopen weken ongeveer 100 miljoen
gulden uit. Daarvan was zeker  10 miljoen gulden uitgetrokken voor
reclame in Nederland.
World Online is een van de drie grote publiekscampagnes die deze weken
zijn  gericht op de particuliere belegger. Ook Internetbedrijf Newconomy
en mobiele  telefoonbedrijf KPN Mobile zijn bezig met campagnes van meer
dan 10 miljoen  gulden, zo blijkt uit berekeningen op basis van cijfers
van onderzoeksbureau  BBC De Media en Reclamebank. Dat meet elke week de
'bruto mediabestedingen',  waarbij geen rekening is gehouden met
eventuele kortingen voor grote  adverteerders en ook niet met de
productiekosten van de reclame.
De campagnes volgen een vast patroon. Eerst de boodschap 'wij zijn een
goed  bedrijf'. Dan de boodschap: 'we gaan naar de beurs'. En tenslotte
de melding:  'U kunt vanaf die en die datum inschrijven op aandelen'.
Alledrie adverteren  met regelmaat in kranten - één pagina
kleur in alle landelijke dagbladen kost  een half miljoen gulden - en op
televisie, waar een spotje op prime-time zo'n  35.000 gulden kost.
"Het is heel effectieve reclame", zegt commercieel directeur Ruud Smeets
van  Newconomy, "omdat je tijdens een beursgang toch al in de
schijnwerpers  staat". Hij stelt overigens dat het reclame-budget voor
de beursgang slechts  5 miljoen gulden bedraagt. "Om een A-merk in de
nieuwe economie te worden." Grote adverteerders als Unilever (Omo, Iglo,
Dove) en Heineken meten hun  reclamebestedingen als percentage van de
omzet: zo'n 13 tot 15 procent. Bij  het relatief kleine Newconomy zijn
de reclamebestedingen een substantieel deel  van het bedrag dat het
morgen hoopt op te halen bij de beursgang: tussen de 6  en 8 procent.
Newconomy geeft 1,5 tot 2 miljoen gulden per week uit en in  totaal naar
schatting 10,5 miljoen, terwijl het op te halen bedrag tussen de  130 en
175 miljoen gulden ligt, afhankelijk van de vastgestelde koers.  Bij
World Online en KPN Mobile liggen die percentages veel lager doordat hun 
emissie vele malen groter is. World Online haalde 6,4 miljard gulden op,
KPN  Mobile hoopt op 20 miljard gulden.
KPN Mobile gaat wel een nieuw record vestigen. Het dochterbedrijf van
KPN  Telecom - de inschrijving opent op 2 mei - geeft nu al bijna 3
miljoen gulden  per week uit en gaat in totaal waarschijnlijk meer dan
20 miljoen besteden.  Bovendien overtreft KPN Mobile daarmee ruimschoots
het bedrag dat  moederconcern KPN zelf uitgaf bij de beursgang in 1994.
Destijds werd ruim 15  miljoen gulden uitgetrokken om er een
'volksaandeel' van te maken. "Bij een beursgang moet je nieuwe,
onbekende bedrijven in een razend tempo  bij het grote publiek
introduceren", zegt Michiel van de Graaff, co-managing  director van
reclamebureau PPGH/JWT. Het werk voor een beursgang wijkt sterk af van
het gewone werk, vertellen  reclamemakers. Reclame voor een wasmiddel
mag de werkelijkheid wat mooier  voorstellen dan die is, reclame voor
aandelen niet. "Je mag niet zomaar wat roepen, je mag niets beloven",
zegt Robin van Eck  van het bureau Ara dat de campagne van World Online
maakte. "We hadden  voortdurend contact met de advocaten en met de
begeleidende bank, in dit geval  ABN Amro Rothschild, over de regels."
Van Eck vindt niet dat World Online te veel reclame heeft gemaakt. "
Natuurlijk hebben wij bijgedragen aan de hype, maar die is ook ontstaan
door  de grote belangstelling van de media voor Nina Brink. Als campagne
was het een  heel effectieve. We hebben de trend gezet in het
landschap."
 
  
