U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Beursgang World Online

Nieuws

Na de beursgang World Online

Voor de beursgang

Links

Beleggers willen weten welke prijs Brink kreeg


Tegen welke prijs heeft oprichtster Brink eind december de meeste van haar aandelen World Online verkocht? Nu de koers is gehalveerd, zwelt de roep om openheid aan.

Door onze redacteur MENNO TAMMINGA

AMSTERDAM, 31 MAART. Hebben World Online en de banken (ABN Amro en Goldman Sachs) die de beursgang van het Internet-dienstenbedrijf regelden de financiële wereld wel alles verteld dat relevant is om te beslissen over een belegging in World Online? Oprichtster N. Brink verkocht eind december, voorafgaand aan de beursgang, tweederde van haar aandelenpakket van zo'n 9 procent, aan drie andere beleggers. Het prospectus zegt niet dat de effecten zijn verkocht, maar dat zij zijn overgedragen, en dat Brink bij een van de beleggers meedeelt in de extra opbrengsten bij verkoop. Juist die belegger, de Amerikaanse geldbeheerder Baystar, die zijn aandelen niet hoefde vast te houden bij de beursgang, deed mee in de verkoopgolf die kort na de eerste notering (50,20 euro) op gang kwam. In twee weken tijd is de koers ten opzichte van de introductieprijs van 43 euro meer dan gehalveerd tot minder dan 20 euro vanochtend.

Tegen welke prijs heeft Brink haar aandelen aan Baystar en de twee andere beleggers (de Zwitserse familie Sandoz en investeerder D. Wessels) overgedragen? En had die prijs niet in het prospectus moeten staan, waarmee World Online naar de Amsterdamse effectenbeurs is gegaan, zo willen sommige mensen in de financiële wereld weten. "Als je als belegger weet dat Brink zelf in december op pakweg 25 euro aandelen heeft verkocht en je leest dat je nu 43 moet betalen, dan lijkt mij dat relevante informatie", zegt een effectenhandelaar.

De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) stuurt het bedrijf en de effectenbeurs AEX een brief met een waslijst van vragen. Wat zijn de relaties tussen een aantal grootaandeelhouders van World Online en Brink, wil de VEB weten. En waarom eist de AEX geen opheldering, desnoods onder dreiging van een schorsing van de beursnotering zolang beleggers deze relevante informatie niet hebben. "Ik denk niet dat het op basis van de huidige regelgeving verplicht was om de prijs van de transacties van mevrouw Brink in het prospectus te zetten", zegt VEB- directeur P. de Vries. "Maar na alle commotie willen wij het nu wel weten."

Uit het feit dat het prospectus in deze vorm is gepubliceerd kan worden afgeleid dat de AEX zijn fiat heeft gegeven. De regels zijn de afgelopen jaren danig aangescherpt na flops met de beursgang van bedrijven als Fugro, Smit Transformatoren en Nederlandse obligaties van de Duitse detailhandelsonderneming Co op.

Uit het prospectus kan wel worden afgeleid wat twee van de grootste aandeelhouders van World Online hebben betaald toen zij de afgelopen jaren aandelen kochten. De familie Sandoz betaalde in oktober 1998 bijna 0,8 euro per aandeel, terwijl de Amerikaanse chipfabrikant Intel acht maanden later 2,7 euro per stuk op tafel legde. Een andere indicatie: gedurende het jaar 1999 gaf World Online aan personeelsleden aandelenopties (kooprechten op aandelen) uit tegen een gewogen gemiddelde prijs van 2,08 euro, zo meldt het prospectus. Daarna ging het snel, heel snel. In februari 2000 gaf de onderneming aandelenopties uit met een uitoefenprijs van 21,32 euro.

"Er is niemand die dat prospectus van voor naar achteren leest", zegt een veteraan in het effectenvak. "Maar iedereen was voldoende gewaarschuwd. Het draagt wel bij aan de transparantie om de prijs erin te zetten waartegen mevrouw Brink een deel van haar aandelen heeft verkocht, maar het is bij beursintroducties niet gebruikelijk. Je kunt toch niet iedereen verplichten elke deal te melden? Als zij het wel had gedaan, was haar leven nu wel wat plezieriger geweest."

NRC Webpagina's
31 MAART 2000

   

Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC Handelsblad