Beursgang lijkt duurbetaald
Ging World Online vrijdag veel
te duur naar de beurs? Niet alleen beleggers lijden schade. De
afkalvende koers kan het bedrijf mogelijk een half miljard euro aan
kapitaal schelen.
Door onze redacteur MAARTEN SCHINKEL
ROTTERDAM, 21 MAART. Voor 41 euro naar de beurs, en nu op een koers van
72,90 euro. Dat overkwam aandeelhouders van de Franse Internetaanbieder
LibertySurf sinds donderdag op de beurs van Parijs.
Voor 43 euro naar de beurs, en vanmorgen op 34,30 euro. Dat overkomt
aandeelhouders World Online. Zoek het verschil.
Dat verschil is onder meer de prijs waartegen de twee door hun banken in
de markt zijn gezet. LibertySurf was redelijk open in zijn inschatting
van het abonneeaantal. Ruim gezien waren er 1.447.000 abonnees, maar
daarvan werden er 558.000 gekenschetst als actieve gebruikers. Tegen de
introductiekoers van 41 euro, was elke LibertySurf-abonnee gewaardeerd
op een beurswaarde van 2.432 euro. Werden alleen de actieve gebruikers
geteld, dan was hun individuele waarde bij de beursgang 6.308 euro.
World Online heeft geen onderscheid gemaakt in actieve en niet-actieve
gebruikers, terwijl in de web-wereld bekend is dat met name gratis
abonnees niet noodzakelijk actieve abonnees hoeven te zijn. Tegen de
uitgifteprijs van 43 euro, waarvoor World Online vrijdag naar de beurs
ging, was elke abonnee 6.368 euro waard.
Zo betaalde de Franse belegger donderdag 2.432 euro per abonnee, en de
Nederlandse belegger vrijdag 6.368. LibertySurf kon sindsdien met vallen
en opstaan flink stijgen, en bereikte vanmorgen een koers van 72,90
euro. Daarmee is elke abonnee nu 4.324 euro waard. World Online is
daarentegen alleen maar gedaald, en tegen de koers van vanmorgen kostte
een abonnee op de beurs 'nog maar' 5.079 euro. De twee beursgangers
komen elkaar kennelijk op dit moment in het midden tegen.
Dat is spijtig voor de Nederlandse belegger die, naar abonneewaardering
gerekend, vrijdag veel te veel heeft betaald voor World Online en beter
had kunnen inschrijven op de Franse concurrent. Uitgaande van de Franse
beursgang had een uitgiftekoers van 17 euro billijker geweest. Maar niet
alleen voor beleggers, ook voor World Online zelf kan de te hoge
uitgiftekoers een staartje hebben.
Behalve dat de koersval het imago van het bedrijf schaadt, groeit ook de
kans dat World Online een half miljard euro aan extra vermogen misloopt.
Naast de 67 miljoen aandelen aandelen die vrijdag zijn uitgegeven konden
de banken die de beursgang begeleidden nog eens 10,13 miljoen aandelen
extra aan beleggers verkopen als de vraag voldoende zou zijn. Diverse
handelaren achten het echter zeer moeilijk deze zogenoemde 'green shoe'-
optie daadwerkelijk uit te oefenen. ABN Amro geeft geen commentaar. Pas
na dertig dagen maakt de bank bekend of de green shoe is uitgeoefend of
niet.
Volgens diverse specialisten is het gangbaar dat een bank bij een zwaar
overtekende beursgang meteen de green shoe-optie uitoefent en de
aandelen toewijst. Dat bevestigde ABN Amro vrijdag ook. Maar als de
koersvorming vervolgens tegenzit, kan de bank koerssteun verlenen door
deze extra aandelen alsnog in te nemen. Vervolgens wordt gemeld dat de
green shoe toch niet is uitgeoefend. Zoals het er nu naar uitziet, zijn
de green shoe-aandelen al lang weer terug bij de banken en loopt
World Online 435 miljoen euro aan extra kapitaal mis.
Niet alleen World Online, maar ook het Britse LastMinute.com, dat vorige
week dindsdag naar de beurs ging, is inmiddels door zijn uitgiftekoers
gezakt. Als om deze lotsverbondenheid te beklinken kondigden de twee
gistermiddag een samenwerking aan op het gebied van e-commerce.
Worden er lessen getrokken uit de te hoge inzet van vrijdag bij de
beursgang van World Online? Dat is de vraag. Toen UPC gisteren
bevestigde dat Internet-aanbieder Chello naar de beurs gaat,
circuleerden er analistenwaarderingen van 10 miljard euro als waarde
voor Chello. Het bedrijfje heeft 153.580 abonnees, zo liet het vrijdag
weten. Het zijn betalende abonnees, en ze doen het via de kabel, hetgeen
allerlei 'breedband'-toepassingen mogelijk kan maken. Dat is populair
bij analisten, maar de impliciet geschatte beurswaarde per Chello-
abonnee van 66.000 euro lijkt op dit moment een factor tien aan de hoge
kant. Want al het optimisme neemt niet weg dat World Online op de beurs
vanmorgen met opnieuw een daling van ruim zeven procent, om het met
Elsschot te zeggen, een godvergeten en vervaarlijke aanblik bood.