Provider scoort slecht
World Online vooral populair bij belegger
Internet-aanbieder World Online
is straks miljarden waard op de beurs. Hoe verhoudt deze waarde zich tot
de kwaliteit van de provider? "Ik ben het spuugzat om nog abonnee te
zijn".
Door onze redacteur MARIE-JOSÉ
KLAVER
ROTTERDAM, 16 MAART. "Verbinding maken met World Online valt niet mee",
vertelt Misja Röling, een van de 1,2 miljoen klanten van de
Internet-aanbieder die morgen naar de beurs gaat. "Je moet het 5 a 6 keer
proberen en als je geluk hebt, lukt het dan."
"Na ongeveer twee jaar ben ik het spuugzat om abonnee van World Online
te zijn. Inbellen lukt moeilijk en het zit me dwars dat ze gratis
Internet aanbieden. Dit gaat ten koste van de abonnees die wel betalen",
klaagt Valentijn Feijtens in de nieuwsgroep
nl.internet.providers.
Abonnee H. Bouten klaagt in hetzelfde discussieplatform eveneens over
het inbellen. De mailserver (de computer voor e-mail) en de nieuwsserver
(voor discussiegroepen) zijn vaak onvindbaar, schrijft Bouten. "Hebben
meer mensen hier last van?" Dat meer klanten van World Online ontevreden
zijn over het bedrijf blijkt uit verschillende tests van Nederlandse
providers. In de Providertest, die wordt gehouden door een groep
vrijwilligers op Internet, scoort World Online zeer slecht. De aanbieder
staat bijna helemaal onderaan, op nummer 13. Alleen The Internet Plaza,
overigens ook eigendom van World Online, heeft nog slechtere resultaten.
Voor bereikbaarheid geven de deelnemers aan de enquête World
Online een 5,2, voor service een 4,8 en voor de snelheid een 4,9.
Gemiddeld krijgt World Online een 5,3. In de test van de nieuwsbrief
Webbedingetjes wordt World Online iets beter beoordeeld: een 6,6 is
het gemiddelde cijfer dat klanten de provider geven.
In een snelheidstest van vijftien Nederlandse Internet-aanbieders,
uitgevoerd door het Internet-blad Net Magazine, kwam het betaalde
abonnement van World Online op de zesde plaats. World Online Lite, het
gratis abonnement, staat onderaan op de 11de plaats. De vrees van klant
Bouten dat de gratis abonnementen van World Online ten koste van de
betalende gebruikers gaan, wordt in ieder geval in één
geval bewaardheid. Net Magazine stelt vast dat het gratis
abonnement van World Online in Haarlem sneller is dan de betaalde
versie.
Dat de snelheid van World Online tot de laagste in Nederland behoort,
blijkt ook uit de metingen van het Instituut voor Internetsnelheid
(IVIS), dat dertig providers permanent test. IVIS meet de snelheid van
het Internet door de tijd te meten die het kost om een webpagina op te
halen. World Online staat op de 23ste plaats.
Gistermiddag en vanochtend was het netwerk van World Online volgens IVIS
zo traag dat de meting niet eens werd meegerekend in de vergelijkingen
van de verschillende providers. Onder Internet-deskundigen heeft World
Online een bijzonder slechte naam. Systeembeheerder Rob van der Putten:
"Van alle grote providers is WOL [World Online; red.] waarschijnlijk de
slechtste die er is. Dat nu juist dit bedrijf naar de beurs gaat, geeft
al weer aan dat de meeste mensen niet in staat zijn een goed product te
herkennen maar zich laten afschepen met rommel."
Van der Putten is slecht te spreken over de kwaliteit van de techniek
van World Online. "Bij World Online worden de mailcomputers misbruikt
voor ongewenste reclame. Spammers [uitgevers van ongewenste reclame]
kunnen vrijelijk gebruik maken van de mailcomputers van bedrijven die
klant zijn bij World Online. Alle grote providers en ook sommige kleine
blokkeren klanten die hun mailservers open laten staan. Bij World Online
interesseert ze dat blijkbaar niets."
World Online staat dan ook op de zwarte lijst van de ORBS, een
organisatie die zich bezighoudt met de bestrijding van spam, ongewenste
reclame op Internet. Veel systeembeheerders laten geen e-mail door van
bedrijven die op de zwarte lijst van ORBS staan. Dat heeft tot gevolg
dat de e-mail van klanten van World Online door sommige bedrijven wordt
geblokkeerd.
Met klachten kunnen abonnees van World Online, behalve bij de helpdesk
1,05 gulden, nergens terecht. World Online is geen lid van de
branchevereniging van Nederlandse Internetproviders NLIP, die een
geschillencommissie heeft om problemen tussen klanten en providers op te
lossen. World Online kan niet zeggen waarom het bedrijf geen lid is van
de NLIP, die 54 Internet-aanbieders vertegenwoordigt, aldus een
woordvoerder.
Volgens NLIP-voorzitter Fred Eisner zijn er wel enkele gesprekken
geweest tussen World Online en de branchevereniging. "Maar kennelijk wil
World Online geen lid worden." In Internet-kringen doen volgens Eisner
twee verklaringen de ronde waarom World Online geen lid wil worden van
de NLIP. "Er wordt vaak gezegd dat ze de kwaliteitstoets van de NLIP
niet halen. En een andere reden die wordt genoemd is dat ze zich niet
aan de gedragscode van de NLIP kunnen houden. Daar staat in dat je de
klantgegevens niet mag verkopen aan andere bedrijven."