Hot.com
Roel Janssen
ls iemand nog twijfels mocht
hebben over de aantrekkingskracht van de Nieuwe Economie, dan helpt de
beursintroductie, morgen, van World Online hem waarschijnlijk
over zijn bedenkingen heen. De Internetaanbieder is het eerste dot.com-
bedrijf dat naar de Amsterdamse beurs gaat en het is meteen een
megaklapper. Niet alleen omdat het de grootste beursintroductie is die
ooit in Amsterdam heeft plaatsgevonden of omdat een verliesgevend
bedrijf dat handelt in bliepjes in één keer een grotere
beurswaarde krijgt dan gevestigde ondernemingen, maar vanwege de
nationale opwinding waarmee dit gepaard gaat.
Nog maar een half jaar geleden haalde het spraakmakende wereldje van
bewindslieden, politici (met uitzondering van D66'er Thom de Graaf) en
veel academici hun neus op voor de hype in informatie- en
communicatie-technologie, de ruggengraat van de Nieuwe Economie. Nu
wordt Nina Brink, de oprichtster en grootaandeelhouder in World Online,
geportretteerd als succesvolle ondernemer. Vanwege haar al dan niet
vermeende kille managementskwaliteiten wordt ze de 'ijskoningin van de
lage landen' genoemd. Na de beursintroductie benadert of overtreft het
vermogen van Nina Brink dat van de Oranjekoningin.
Dit is het Nederlandse voorbeeld van de nieuwe Internet-rijkdom. Zoals
de Amerikaanse auteur Michael Lewis in zijn boek over Netscape-oprichter
Jim Clark schreef: de Internet-economie zorgt voor de grootste legale
welvaartsschepping die zich ooit in de geschiedenis van de mensheid
heeft voorgedaan.
Maar vergeet even de duizelingwekkende miljarden. Achter de
opgeblazenheid van de beursintroductie van World Online gaan
fundamentele verschuivingen verscholen. Wat zijn de gevolgen van de
gretigheid waarmee beleggers zich op een nieuw Internetbedrijf storten
terwijl ze tegelijkertijd gevestigde beursfondsen dumpen? De slachting
die zich de afgelopen maanden aftekent onder degelijke beursgenoteerde
bedrijven is spectaculair. Wolters Kluwer verloor vorige week op
één dag een derde van zijn beurswaarde en in de Verenigde
Staten was het met Procter & Gamble niet anders.
Dit zijn twee voorbeelden uit een lange rij. Ze geven aan dat er een
massale veschuiving van kapitaal plaatsvindt van ondernemingen die een
naam hebben opgebouwd in de traditionele economie naar bedrijven die
actief zijn in de nieuwe economie. Gloednieuwe bedrijfjes verdringen in
razend tempo de gevestigde brand names in populariteit. Hetzelfde
geldt voor ondernemers. Het oudere-mannennetwerk dat de Nederlandse
bedrijfswereld domineert, wordt plotseling verdrongen door een vrouw en
een stelletje pubers: behalve Nina Brink zijn de 18-jarige Tim van den
Hoff (trulogix.nl) en de 15-jarigen Ben Woldring (bellen.com) de jonge
helden van de Internet-economie.
Ondernemers die zich ongelukkig uitlaten over Internet of van wie blijkt
dat ze niet over een terzake goed doordachte strategie beschikken,
liggen uit de gratie. Het pijnlijkste voelen ze dat aan hun gekelderde
beurskoersen. In menig directiekamer vraagt men zich nu vertwijfeld af
of men soms bezig is grandioos de boot te missen en een paradigmatische
verschuiving in de economie heeft onderschat.
Verandert er werkelijk zoveel? Mensen zullen pindakaas blijven eten,
auto's blijven kopen, bankrekeningen blijven aanhouden en benzine
blijven tanken. Maar de arrogantie van bedrijfsnamen die tientallen
jaren de boventoon voerden, is aangetast door die van brutale jonge
start-ups. Natuurlijk zullen lang niet alle Internetbedrijven die
nu surfend op hun hoge koersen naar de beurs worden gebracht, een
duurzaam succes blijken te zijn. Veel Internetaandelen worden na een
tijdje onder hun introductiekoers verhandeld en volgens deskundigen zal
negentig procent van de nieuwe bedrijfjes op den duur worden opgeslokt
of ten onder gaan. Het proces van 'creatieve destructie' (de term is van
de Oostenrijks-Amerikaanse econoom Joseph Schumpeter) doet zich in
hevige mate voor in de ICT-sector.
Maar toch. Het feit dat de Wall Street Journal, 's werelds beste
zakenkrant, nu dagelijks een apart katern aan de netwerkeconomie
besteedt, spreekt boekdelen. Er gebeuren nieuwe dingen, er doen zich
nieuwe ontwikkelingen voor, er worden nieuwe terreinen opengelegd en dat
alles in een duizelingwekkende vaart. Wat voor velen een half jaar
geleden nog vaag en ver weg leek, is de reëel bestaande economie
geworden. De ICT-bedrijven koesteren zich in hun pioniersmentaliteit.
Personeel komt er op af omdat wordt betaald met opties die mogelijk de
jackpot opleveren zonder de loonmatiging van CAO-salarissen, en omdat
dit de opwindendste sector van de economie is.
De gevolgen zijn verregaand, zowel op korte als de langere termijn,
zowel voor particuliere ondernemingen als de overheid. De rol van de
overheid wordt drastisch ondergraven door de opkomst van de Nieuwe
Economie. Subsidies en stimuleringsregelingen zijn nergens voor nodig,
traditionele overheidstaken (bijvoorbeeld belastingheffing) of
regulering (winkeltijden) worden ondermijnd. De economie is 24 uurs en
wereldwijd.
De afstand tussen het politieke discours en de private economie neemt in
snel tempo toe. Een van de eigenschappen van de Nieuwe Economie is dat
aanhoudende groei gepaard gaat met lage inflatie. De zorgen over
oververhitting van de economie, bijvoorbeeld door extra
belastingverlagingen nu sprake is van een begrotingsoverschot, hoort
thuis in het handboek van de oude economie. De hype zal voorbijgaan, en
de hete lucht zal uit de opgeblazen beurskoersen verdwijnen, maar met
Nina Brink is Nederland definitief het dot.com-tijdperk binnengestapt.
rjanssen@nrc.nl