Eigenaar World Online bouwde een bedrijf op basis van
lucht
Het ijzeren imago van Nina Brink
Eigenaar World Online bouwde een bedrijf op basis van lucht
Nina Brink brengt vrijdag World
Online naar de beurs en wordt miljardair. Andere ondernemers kunnen er
bijna niet van slapen. Als World Online crasht, verliezen
beleggers hun vertrouwen en dondert misschien de hele beurs in
elkaar. Over paperclips en plakband en een vrouw met een
fantastisch netwerk.
Door Jannetje Koelewijn
Zegt een gat in het plafond iets over een bedrijf?
Een loshangende stroomdraad? Een afdelingschef die zijn mensen negen
minuten per uur rookpauze geeft en bijhoudt of ze een seconde te laat
weer boven zijn?
Toen Gerrit Jan Heijn was ontvoerd, waren er mensen die hun conclusies
over de dader trokken op grond van zijn voortuin. Die was zo slordig,
die man moest wel slecht zijn.
De helpdesk van World Online is World Online niet. De helpdesk is een
zaal vol telefoons waar de hele dag door, ook in het weekend, mensen
naartoe bellen met hun vragen en hun frustraties.
Hé, nou heb ik Internet, maar ik ben niet tevreden. Ik krijg
nooit e-mail en als ik seks intik, gebeurt er niks.
De helpdesk is maar een deel van World Online, ondergebracht in een
noodgebouw op het industrieterrein van Vianen. Maar wel een deel waar
geld wordt verdiend. Terra, de Spaanse concurrent van World Online die
in november al naar de beurs ging, haalt een kwart van de omzet uit de
telefoontikken van wanhopige mensen die hun wachtwoord kwijt zijn, een
zwart scherm zien, geen idee hebben wat een modem is, laat staan hoe ze
dat ding kunnen laten communiceren met een server.
Wat verwacht je als je binnenkomt bij een Internet Service Provider?
Niet de negentiende eeuw. Wat krijg je te zien bij de helpdesk van World
Online? Een afdeling met meisjes voor het simpele werk - noteren van
nieuwe abonnees - en een afdeling met jongens, bijna alleen maar
jongens, die gek zijn van computers en hier voor iets meer dan het
minimumloon uur na uur beleefd zitten te zijn. Meneer, zullen we
eerst eens kijken wat er gebeurt als u met de cursor, ja, dat pijltje
daar ja, naar boven gaat en het icoontje, dat plaatje met die E ja,
aanklikt en...
Er is geen ventilatie. Er is geen uitzicht. Er is een chef die per
e-mail laat weten dat jassen aan de KAPSTOK dienen te hangen EN NIET
OVER DE STOELEN, willen jullie ze NU ONMIDDELLIJK opruimen! Schreeuw
niet zo, mailen de jongens terug. Ze kunnen afreageren op de
flipperkasten in een rookhol zonder ramen, beneden, terwijl boven de
klok doortikt.
Zegt een bedrijf iets over de eigenaar? Hans Breukhoven van de Free
Record Shop belt op om te zeggen dat hij het volgende met zijn naam
erbij in de krant wil hebben: "Tachtig, negentig procent van de
ondernemers in Nederland zijn jaloers op Nina Brink omdat zij in vier
jaar heeft opgebouwd wat zij zelf in twintig jaar met hard werken niet
voor elkaar hebben gekregen." Ja, hij vindt het jammer dat Nina Brink
hem niet de gelegenheid heeft gegeven om, laten we zeggen, een jaar
geleden vijf procent in World Online te nemen.
Je zult maar de bestuursvoorzitter zijn van ABN Amro en moeten aanzien
hoe een nieuwkomer die jij naar de beurs brengt nog voor de eerste
notering al een hogere marktwaarde heeft dan jouw bedrijf. En dan nog
een nieuwkomer die met paperclips en plakband aan elkaar hangt en
waarvan de echte waarde nog bewezen moet worden. Niet te harden. Vooral
niet als de koers van World Online ten koste gaat van jouw koers - een
belegger kan een gulden ook maar één keer uitgeven.
World Online, dat zijn 1,2 miljoen abonnees die via een modem toegang
hebben tot Internet, sinds kort naar keuze gratis. Ze betalen telefoon-
of kabelkosten en World Online krijgt daar een deel van. World Online is
ook een etalage die abonnees te zien krijgen zodra ze het net op gaan.
Andere bedrijven kunnen tegen betaling adverteren en van alles te koop
aanbieden - klik, klik, en je zit al op hun site.
Maar zijn abonnees die niet betalen wel abonnees? En waarom zouden ze
bij World Online blijven? Als ze weglopen, lopen de adverteerders en de
beleggers ook weg. De koers stort in, er kan niet meer geïnvesteerd
worden - exit World Online. In het prospectus waarmee World Online zijn
aandelen te koop aanbiedt, staan vijftien bladzijden met waarschuwingen.
We zijn nog nooit winstgevend geweest en verwachten dat ook niet te
zijn in de voorzienbare toekomst. We kunnen niet garanderen dat onze
operationele gegevens juist zijn. Als het gebruik van Internet niet in
een hoog tempo blijft groeien, dan is ons bedrijf mogelijk niet
succesvol.Het kan natuurlijk ook goed gaan. Abonnees en beleggers
kunnen ook blijven, de koers kan hoog blijven zodat World Online snel
kan groeien. Zuur voor andere ondernemers: een bedrijf opbouwen kan dan
blijkbaar ook op basis van lucht. Maar een mislukkig is ook erg. Dat zou
pas een nachtmerrie zijn. Andere ondernemers kunnen er, zeker voor zover
baas in de IT, bijna niet van slapen. Als World Online crasht,
dondert misschien de hele beurs in elkaar. De IT krijgt zeker een klap -
en dan praten we wel over serieuze aandelen, hè. Serieus
geld. Hun geld.
En die bazen in de IT baalden toch al zo dat zij niet op het juiste
moment gezien hebben wat Nina Brink vier jaar geleden wel zag: dat de
Internet Service Providers de toekomst hadden. Want dat geeft iedereen
haar na: deze vrouw heeft visie. Zelf noemde ze het in een interview met
The Financial Times helderziendheid. Ze heeft bovendien lef en
energie en een enorme wilskracht. Maar het allerknapst is ze in
netwerken. Daar is ze echt een ster in, dat vindt iedereen. Netwerken is
niet eens het goede woord. Ze verstaat de kunst om mensen aan wie ze wat
heeft voor zich te winnen. Ze omringt zichzelf met namen die haar cachet
geven, zoals ze ook World Online omringt met de namen van grote,
gevestigde ondernemingen: Ahold, Shell, Microsoft, Sun, Bertelsmann,
McDonald's, de familie Sandoz.
De hele wereld mag weten dat Nina Brink bevriend is met Nelson Mandela,
prinses Fergie, Jim Clark van Netscape, en Annie Lennox en Dave Stewart
van Eurythmics. Er zijn ook Nederlanders bij. Neelie Kroes, toen nog
minister Neelie Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat, was president-
commissaris van haar bedrijf Newtron. (Totdat het daar mis ging, toen
was ze meteen weg.) De hele gevestigde orde herinnert zich een partij in
Wassenaar die Nina Brink gaf met haar vriendin Hanja Maij-Weggen, toen
die minister van Verkeer en Waterstaat was. Uitnodigingen op geschept
papier, de namen naast elkaar. En toen Annemarie Jorritsma minister van
Verkeer en Waterstaat werd, kwam Nina Brink in de commissie die de
privatisering van de PTT moest voorbereiden. Maar als Wim Dik werd
uitgenodigd, hield ze mooi haar mond: dit kon een toekomstige klant zijn
en daar ga je niet lastig tegen doen. In die tijd was ze met Joep van
den Nieuwenhuysen en haar man Ab Brink eigenaar van A-line, distributeur
van computeronderdelen.
Zoals World Online volgens de wetten van de nieuwe economie weinig meer
is dan een merk, zo is Nina Brink vooral een imago. Een zorgvuldig
opgebouwd en beschermd imago. Vroeger heette Nina Brink Nina
Vleeschdrager. Ze trouwde eerst met Ben Aka, met wie ze een
handelsonderneming had. Toen ze van hem scheidde, begon ze een
rechtszaak omdat ze zijn naam wilde houden. Ze vindt Vleeschdrager een
vreselijke naam. Ze verloor. Maar ze was wel multimiljonair, Ben Aka
moest haar uitkopen.
Nu wordt Nina Brink miljardair. En ze is de eerste die in Nederland een
Internet Service Provider naar de beurs brengt. Als je bij mensen de
fantasie op hol wilt laten slaan, moet je het zo doen. Zo'n bedrijf naar
de beurs brengen, dat klinkt magisch. Dat klinkt naar Amerika, naar
nieuwe economie, naar een Bill Gates die zo rijk is dat het voor hem
duurder is om geld op te rapen dan om door te lopen. En nou horen wij er
ook eindelijk bij. WORLD ONLINE-GEKTE OP DE BEURS zette de Telegraaf
woensdag op de voorpagina. WORLD ONLINE MEER WAARD DAN... Heerlijk.
Of dan de cover van HP/De Tijd, ook woensdag. World Online-
miljardair Nina Brink: "Er is maar één topvrouw in het
Nederlandse zakenleven en dat ben ik." Kijk, dat verkoopt wel.
Intussen is de canonisering van haar le ven flink op gang gekomen. Haar
jeugd in Canada waar haar vader, directeur van een groot textielbedrijf,
middenin de Koude Oorlog naartoe was verhuisd. (Zijn vader, importeur
van diamanten en parels, was in de Tweede Wereldoorlog ook al uit
Nederland weggegaan.) Het gevoel voor competitie dat ze er kreeg
ingeramd met spelletjes stoelendans. De terugkeer naar Nederland, op
haar achttiende, samen met haar moeder die weduwe was geworden. Haar
studie psychologie in Leiden waar ze niet tegen kon ("gek van het
gespit"). Haar overstap naar het bedrijfsleven. In ieder interview staan
dezelfde feiten en ze vertellen steeds hetzelfde verhaal. Hoe een
ondernemend meisje door snel en slim te zijn en zich nergens door te
laten weerhouden de top bereikte. Aan The Financial Times vertelde ze
nog dat ze ontwikkeld is ("I am cultured."), dat ze haar talen spreekt,
films ziet en boeken leest - boeken van Sidney Sheldon en Frederick
Forsyth. Het helpt niet, ze blijft van bordkarton.
Om het geld heeft ze het allemaal niet gedaan, zegt ze. En dat is vast
waar. Geld is een prettig bijproduct van wat alle ondernemers (en
kunstenaars) drijft: de wil om iets te maken, iets na te laten. Wat zou
Nina Brink zich goed kunnen voelen als er niet één
vervelend ding was dat het verpestte: de deuk die haar imago nu oploopt.
Tot voor kort was ze alleen in haar eigen wereld bekend, maar nu kent
iedereen haar. En al heeft ze de duurste Engelse pr-bureaus
ingeschakeld, het is haar niet gelukt om te voorkomen dat ze in de pers
wordt beschreven als een bitch. Een onaardige indruk maken en dan
zo veel succes hebben - berg je dan maar. Dat verdragen mensen niet.
Donderdag in Nova kreeg Nina Brink eindelijk eens de kans om een zachte
kant te laten zien. Zo vlak voor de beursgang mag ze van de banken toch
helemaal niets meer over haar bedrijf zeggen, dus kon ze zich rustig met
haar dochter (ze heeft één kind) laten filmen in de keuken
van haar Belgische landhuis. Ze hoopte, zei ze, dat haar dochter net zo
gelukkig zou worden als zij.
Hielp dat? De volgende dag maakten mensen grappen over de witte randen
om haar ogen. Nina Brink is zeker iets te vaak onder de zonnenbank
geweest.
Zelf zegt ze dat mensen zo lelijk over haar doen omdat ze een vrouw is
en daardoor opvalt. Als bij Planet Internet (van KPN) managers worden
ontslagen, zei ze in een interview met HP/De Tijd, dan praat niemand er
over. Maar als zij een directeur wegstuurt, dan zegt iedereen: zie je
wel, ze is emotioneel.
Dat zal best waar zijn. Niemand praat of schrijft over een vrouw die
iets bereikt heeft zonder eraan te denken dat ze een vrouw is. Iedereen
zal er altijd op letten hoe haar haar zit, wat ze voor kleren aan heeft,
of ze aantrekkelijk is. Maar wat een onzin om het daarmee af te doen. De
voordelen die het geeft om op te vallen heeft ze ook altijd goed
gebruikt. Concurrenten uit de tijd dat ze nog bij A-line zat kunnen nog
woedend worden als ze vertellen hoe Nina Brink bij hun leveranciers
langs ging en tegen hen zei: als u met mij zaken gaat doen, garandeer ik
u een veel hogere omzet. Nina Brink, zeggen die concurrenten, kwam
alleen maar bij die leveranciers binnen omdat ze nieuwsgierig naar haar
waren.
Wonderlijk hoe iemand die er altijd zo goed in is geweest om de juiste
mensen om zich heen te verzamelen haar eigen beeldvorming zo weet te
verpesten. Ze wordt er boos en nerveus van. Ze belt met de mensen van
wie ze denkt dat ze bron zijn voor dit portret om te vragen wat ze
hebben gezegd. De man bij World Online die deze krant toestemming gaf om
bij de helpdesk te gaan kijken wil ze ontslaan.
Vooruit, kan gebeuren. Een beursgang is voor iedere ondernemer slopend:
elke dag in een andere wereldstad optreden voor beleggers, de
voortdurende angst voor een mislukking. Maar voor Nina Brink moet het
helemaal een hel zijn: zo'n hype veroorzaken met een bedrijf dat
nog zo weinig voorstelt.
Ze had Victor Halberstadt gevraagd om president-commissaris te worden
van World Online. Victor Halberstadt, hoogleraar in Leiden, kroonlid van
de SER, adviseur van het koningshuis. Als ze die had kunnen krijgen voor
haar bedrijf, dat zou fantastisch zijn geweest. Maar Halberstadt heeft
bedankt voor de eer. Hij is al commissaris bij KPN.
Curriculum Vitae
1953 Geboren in Amsterdam, op 21 juni.
1956 Verhuizing naar Canada.
1971 Terugkeer naar Nederland, waar ze psychologie gaat studeren in
Leiden.
1974 Samen met haar man Ben Aka richt ze het handelsbedrijf MCA-
Tronix op, later Akam International Holding.
1987 Na haar scheiding richt ze met haar tweede echtgenoot Ab Brink
A-Line Technologies op, distributeur van computeronderdelen.
1989 A-line wordt ondergebracht Newtron, het computerbedrijf van
Willem Smit. Na de beursgang gaat Newtron al snel failliet. Nina Brink
krijgt ruzie met Willem Smit.
1990 Met de hulp van Joep van den Nieuwenhuyzen koopt Nina Brink A-
line terug en blaast het nieuw leven in.
1995 Nina Brink richt World Online op, "in een klein kamertje waar
wij droomden van een nieuwe onderneming (...) die voor iedereen (...)
echte Freedom of Movement zou realiseren". (Citaat uit reclamefolder)
1996 In september kunnen de eerste klanten kunnen via World Online
Internet op.
1998 In oktober wordt de zeer rijke en deftige Zwitserse familie
Sandoz aandeelhouder van World Online. De voorbereidingen van de
beursgang beginnen.