Abonnee op Internet steeds minder waard
Op de beurs is de prijs van een
Internet-abonnee al vergelijkbaar met die van een gemiddelde auto.
Intussen neemt de werkelijke waarde van een abonnee alleen maar af.
Door onze redacteuren MICHIEL VAN NIEUWSTADT
en MAARTEN
SCHINKEL
AMSTERDAM, 7 MAART. De claim is indrukwekkend. Internet-aanbieder World
Online, die volgende week naar de beurs gaat, had eind vorig jaar
626.000 Nederlandse Internet-abonnees. Dat zijn er, gezien de aanwas
sindsdien, nu rond de 700.000. Ruim een miljoen, zegt KPN over zijn
eigen ledenbestand, waaronder Het Net en Planet Internet. En zo is er
nog een dertigtal grotere en kleinere Internet Service Providers,
bedrijven die consumenten toegang bieden tot Internet. En allemaal zien
ze hun abonneebestanden groeien als kool. Zonnet bijvoorbeeld, claimde
in december 275.000 abonnnees, maar dat is volgens opgave van het
bedrijf sindsdien gegroeid tot 400.000.
Een Internet-abonnee is geld waard. Veel geld. World Online, dat
volgende week vrijdag naar de beurs gaat, doet dat tegen een maximale
introductiekoers van 43 euro per aandeel. Het bedrijf, dat voor heel
Europa 1,9 miljoen abonnees claimt, krijgt een beurswaarde van een
kleine 27 miljard gulden - 14.000 gulden per abonnee. Maar vanmorgen
werd in de 'grijze handel' al 120 euro per aandeel geboden. Dat komt
neer op 39.000 gulden per abonnee.
Nu de branche sinds afgelopen najaar grootschalig gratis Internet is
gaan aanbieden, stijgt het aantal Internet-gebruikers spectaculair.
Maar tegelijk dreigt de kwaliteit van zulke abonnees sterk te dalen.
Hoeveel 'echte' Internet-abonnees zijn er werkelijk in Nederland? Het
NIPO doet op dit moment als enige direct onderzoek onder consumenten,
en kwam in december op een Internet-penetratiegraad van 30 procent van
alle huishoudens, die inmiddels gestegen is tot 33 procent in februari.
Er zijn dus 2,2 miljoen huishoudens die toegang hebben tot Internet.
Een onderzoek van deze krant naar de eigen opgave van alle Internet-
aanbieders komt echter opgeteld op ruim 3,3 miljoen abonnees.
Het verschil tussen de opgave uit de branche en wat het NIPO meet is
vermoedelijk nog groter: het aantal mensen dat Internet via hun
werkgever thuis kan gebruiken wordt geschat op enkele honderdduizenden.
Zo lijken er slechts twee conclusies mogelijk: óf het aantal
eigen abonnees wordt door de bedrijven in de branche grotelijks
overdreven, of het aantal huishoudens met méér dan
één abonnement neemt snel toe. R. Schepers, woordvoerder
van Internet-aanbieder Freeler, is daar open over. " Freeler heeft
400.000 leden, dat wil zeggen: mensen die zich hebben aangemeld. Maar
wij gaan er van uit dat 75 procent daadwerkelijk via ons Internet op
gaat. " Dat er zoveel niet-functionerende leden zijn heeft alles te
maken met het gratis Internet. "Mensen krijgen bij de benzinepomp al
gratis Internet aangeboden, zodat het aantal met een dubbele of
driedubbele aansluiting toeneemt." G. van Eerden van het Internet-
reclamebureau 24/7 bevestigt dit. " Er zijn al mensen met vier Internet-
aansluitingen." Volgens Van Eerden zegt het hebben van een abonnee dan
ook weinig. "Het maakt al veel uit of het een actieve surfer is, of dat
de abonnee enkel zijn e-mail binnenhaalt." Naarmate Internet-abonnees
minder trouw zijn neemt ook hun intrinsieke waarde voor de Internet-
aanbieder af. Een beurswaarde van 39.000 gulden per Internetabonnee is
al flink. Maar als er ook nog de kans is dat het geen actieve klant is,
die dus geen inkomen genereert - dan wordt die waardering helemaal
huizenhoog. Bladen en kranten hebben hun eigen instituut dat oplages
controleert, en voor radio- en tv-gebruik is er het kijk- en
luisteronderzoek. Maar op Internet overheerst de jungle. Het zicht op
marktaandelen van de aanbieders is op zijn best schemerig, bevestigt een
onderzoeker van het onderzoeksbureau Multiscope. "Je weet niet wie ze
allemaal meetellen. Het kunnen even goed proefabonnees zijn, of mensen
die zich een keertje hebben aangemeld en in het bestand zijn blijven
zitten. Als je naar de beurs gaat, kan het in je belang zijn om veel
mee te tellen." Multiscope begint wel aan een onderzoek. Daarmee is tot
nu toe gewacht omdat, door de explosie van het aantal gratis
aansluitingen, cijfers daarover al verouderd waren op het moment van
registratie. Hoeveel mensen er daadwerkelijk bij een provider
internetten is indirect wel te achterhalen. Internet-aanbieders hebben
een bepaalde netwerkcapaciteit nodig voor hun klanten. Uit de
capaciteit vallen conclusies te trekken over het gemiddelde aantal
actieve abonnees. Maar juist die capaciteit is vaak een bedrijfsgeheim.
World Online meldt het niet in zijn prospectus. Het dedain voor gratis
abonnementen is voelbaar bij de providers die alleen maar betalende
klanten hebben. "Wij gaan ervan uit dat iedere gratis Internetter er
drie abonnementen naast heeft", zegt de directeur van een middelgrote
aanbieder. Hij is niet bang uit de markt te worden geprijsd. Er valt
volgens hem nog een hele markt van échte Internetters te
veroveren.