World Online verliest 200 miljoen
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 25 FEBR. World Online
heeft zijn verlies in het afgelopen jaar meer dan verzeventigvoudigd tot
omgerekend meer dan 200 miljoen gulden. Dat blijkt uit een publicatie op
de website van het Internetbedrijf.
World Online, dat 17 maart een notering aan de Amsterdamse beurs wil
hebben, noteerde over het boekjaar 1998 nog een verlies van minder dan
1,3 miljoen euro. Vorig jaar is dit verlies opgelopen tot meer dan 91
miljoen euro. "De toename van ons verlies", schrijft World Online "is
met name toe te schrijven aan aanzienlijke investeringen die we gedaan
hebben in marketing, technologie, acquisities en de verdere uitbouw van
onze activiteiten." Deze 'diepte-investering' moet er toe leiden dat
World Online de grootste Internet communicatie en media onderneming in
Europa wordt.
World Online (1.250 werknemers) heeft de omzet in het afgelopen jaar
zien groeien van 16,7 naar 64 miljoen euro. De inkomsten uit
Internettoegang droegen daaraan voor 59 procent bij. World Online
plaatste lang grote vraagtekens bij de bedrijfseconomische haalbaarheid
van het aanbieden van gratis Internet, maar ging afgelopen zomer door de
bocht nadat tal van concurrenten met deze dienst begonnen waren. Naast
de opbrengsten uit Internettoegang realiseerde World Online omzet met
haar zakelijke activiteiten (25 procent) de verkoop van artikelen (negen
procent) en reclame (2,5 procent).
Geografisch is Nederland voor World Online de belangrijkste regio met
een aandeel van 38 procent in de totale omzet. Denemarken (17 procent),
Duitsland en Zuid-Afrika (beide 13 procent) leveren eveneens een
belangrijke bijdrage.
Bij de beursgang zal slechts een klein deel van de te plaatsen aandelen
worden aangeboden door de huidige aandeelhouders zoals oprichtster Nina
Brink, Zwitserse Sandoz-familie, Reggeborgh en Intel. World Online
reserveert verder een deel van de nieuwe aandelen voor het eigen
personeel en Nederlandse abonnees. De provider komt op 2 maart met de
definitieve inschrijvingsvoorwaarden en de prijs van de aandelen.
Volgens de eigen cijfers heeft World Online 1,2 miljoen particuliere en
30.000 zakelijke klanten. Dat was eind 1998 respectievelijk 317.000 en
7.000.