U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Affaire Srebrenica

Nieuws

Chronologische reconstructie

Commissie Bakker

Achtergrond

Opinie

Links

Een groep van 40 schrijvers en culturele opiniemakers wil dat de Nederlandse politiek op een andere manier omgaat met de zaak Srebrenica. De schrijver Ronald Giphart heeft tijdens de Nationale Srebrenica-herdenking op dinsdag 11 juli op het Plein in Den Haag de tekst van de Open Brief voordragen.

Hieronder staat de tekst van de Open Brief.

Vijf verlangens inzake SREBRENICA: Van Vluchtgedrag naar Verontschuldigingen

Het is vandaag precies vijf jaar geleden dat de moslimenclave Srebrenica werd ingenomen door de Bosnisch-Servische troepen. Circa achtduizend personen werden in de daarop volgende dagen vermoord of gelden officieel als vermist. De internationale gemeenschap en Dutchbat faalden in de bescherming van de inwoners van Srebrenica en de vele duizenden vluchtelingen in deze UN safe area.

De overlevenden en nabestaanden vragen sindsdien om waarheid en gerechtigheid. Zij vinden bij de Nederlandse politiek echter nauwelijks gehoor. De Nederlandse regering wentelt zich in vluchtgedrag en struikelt van incident naar incident: er zijn lijsten van vluchtelingen zoekgeraakt, er werden fotorolletjes verprutst en verklaringen zijn onzorgvuldig en onvolledig weergegeven in officiële documenten. Ook zijn er hele debatten gewijd aan de hoempamuziek in Zagreb, terwijl de meest cruciale vraag werd vermeden: had Dutchbat niet meer kunnen en moeten doen om mensenlevens te redden?

De politiek doet geen grootscheeps onderzoek naar wat er in Srebrenica gebeurde, maar heeft dit uitbesteed aan de historici van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD). Op z’n vroegst zal het eindrapport in mei 2001 worden gepubliceerd.

Het VN-rapport van Kofi Annan over Srebrenica, in november 1999 verschenen, stelt dat er in Srebrenica veel fouten zijn gemaakt. In dit rapport worden echter geen consequenties aan het eigen falen verbonden.

Officieel heet het, aldus de VN en de Nederlandse regering, dat Dutchbat niet kon voorzien wat er na de inname van Srebrenica zou gebeuren. Maar de in mei en juni gehouden hoorzittingen van de Commissie-Bakker hebben duidelijk gemaakt dat de veilige aftocht van de Nederlandse militairen belangrijker was dan het uitvoeren van de primaire opdracht: het beschermen van de bevolking en vluchtelingen.

De Nederlandse regering nam, vanuit ‘de bunker’ in Den Haag, de regie van de VN over, en oordeelde dat bescherming van de moslims niet meer mogelijk was. Dutchbat moest zich richten op de eigen evacuatie en humanitaire hulp aan de moslims. Zonder hen bescherming te bieden, liet Dutchbat de mensen bij de basis door de Serviërs afvoeren. Ook stuurde Dutchbat de vijfduizend personen die op de basis waren, de poort uit - zelfs zonder dat de Serviërs daartoe het bevel hadden gegeven of zonder dat zij met geweld hadden gedreigd. Een flagrante schande.

Diverse Dutchbatters hebben recentelijk voor het Joegoslavië-Tribunaal getuigd dat zij wisten wat de mannen en jongens stond te wachten (namelijk een wisse dood). En dit maakt de schande nog groter.

Meer dan ooit is duidelijk dat vele belangrijke en pijnlijke vragen, vijf jaar na dato, nog steeds om een antwoord schreeuwen. Maar de politiek sluit de ogen en de ramen, en hoopt dat de storm overwaait. Zijn wij zo bang voor de waarheid dat wij die niet durven zien en niet willen luisteren naar de verhalen van de overlevenden en nabestaanden?

Ondergetekenden schamen zich voor de opstelling van de Nederlandse regering en het Nederlandse parlement. Wij verlangen van de Nederlandse regering en het Nederlandse parlement dat:

zij namens Nederland hun verontschuldigingen aanbieden aan de overlevenden en nabestaanden, omdat uiteindelijk Dutchbat niet de bescherming kon of wilde leveren die de moslims was beloofd. De enclave viel, vele duizenden mensen zijn vermoord of officieel nog vermist - en Dutchbat ondernam geen serieuze poging om levens te redden. Een publiek pardon is een eerste, noodzakelijke stap - omwille van de mensen uit Srebrenica, de zuiverheid van de Nederlandse politiek, en omwille van de kwaliteit en de geloofwaardigheid van toekomstige vredesmissies;

zij eindelijk een serieuze dialoog voeren met de overlevenden en nabestaanden, teneinde de waarheid te helpen vinden en gerechtigheid te laten geschieden. De Srebrenica-verenigingen in Bosnië vragen al vijf jaar om gehoord te worden, maar zij worden afgewimpeld als verlopen handelsreizigers;

zij al het mogelijke doen om te helpen achterhalen wat er met de vele duizenden vermisten is gebeurd. Zolang de nabestaanden en familieleden geen zekerheid hebben over hun lot, zal de verwerking van het leed nauwelijks kunnen beginnen. Hiertoe dient Nederland zich in de internationale politiek hard te maken, ook in direct contact met de regering in Sarajevo (Moslim- Kroatische federatie) en de regering in Banja Luka (Republika Srpska);

zij de voorbereidingen starten voor een Parlementaire Enquête Srebrenica, die zo snel mogelijk van start moet gaan. Hierbij moet een vorm worden gevonden om de overlevenden te horen. Aan de uitkomsten van deze Parlementaire Enquête zullen daadwerkelijk consequenties moeten worden verbonden;

zij de huidige hulpprogramma’s ter verbetering van de leefomstandigheden van de overlevenden en nabestaanden intensiveren. Nederland dient zich, ook in internationaal verband, tevens hard te maken voor een veilige terugkeer van de vluchtelingen die vrijwillig willen terugkeren naar Srebrenica, door middel van politieke steun, militaire bescherming door SFOR, steun bij de inrichting van een begraafplaats en herdenkingsmonument, en materiële assistentie bij het herstel van huizen en gemeenschapsvoorzieningen.

Wij sluiten hiermee aan bij de verlangens van de nabestaanden en overlevenden, het werk van het Srebrenica-Comité van 242, het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) en tal van andere organisaties.

Kader Abdolah, H.H. ter Balkt, Abdelkader Benali, H.C. ten Berge, Marjan Berk, Jan Blokker, Bart Chabot, Adriaan van Dis, Renate Dorrestein, Ed van Eeden, Andrée van Es, Louis Ferron, Ronald Giphart, Karel Glastra van Loon, Hella S. Haasse, Maarten 't Hart, Oek de Jong, Freek de Jonge, Chris Keulemans, Mensje van Keulen, Rutger Kopland, Geert Mak, Lidy van Marissing, Anja Meulenbelt, Jack Nouws, Tonnus Oosterhoff, Sybren Polet, Lydia Rood, Stephan Sanders, Jaap Scholten, Vamba Sherif, Jan Siebelink, Karin Spaink, Rosita Steenbeek, Abram de Swaan, Manon Uphoff, Ton Vorstenbosch, Lévi Weemoedt, Koos van Zomeren en Joost Zwagerman

NRC Webpagina's
11 juli 2000

Den Haag

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad