U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Affaire Srebrenica

Nieuws

Chronologische reconstructie

Commissie Bakker

Achtergrond

Opinie

Links

Weinig nieuws in verhoren over Srebrenica


Uit de verhoren van de commissie-Bakker wordt duidelijk dat coördinatie ontbreekt in geval van crisis (Srebrenica, Kosovo). Premier Kok blijft in noodsituaties op de achtergrond.

Door onze redacteuren CEES BANNING en
PETRA DE KONING

DEN HAAG, 9 JUNI. De medewerkers van het NIOD, het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie, kunnen tevreden zijn. In het najaar van 1996 kregen ze de opdracht onderzoek te doen naar de val van Srebrenica, de moslimenclave in Bosnië die zou worden beschermd door Nederlandse VN-militairen. Hun onderzoek duurt lang, pas midden volgend jaar komen ze met het eindrapport. Ze zijn er bij het NIOD een beetje nerveus over: het is een prestigieuze opdracht, maar ze moeten na zoveel jaar wel met iets bijzonders komen. Een parlementaire onderzoekscommissie, de commissie-Bakker, sprak de afgelopen weken met hoge militairen, politici en ambtenaren over Nederlandse deelname aan vredesmissies. Het ging vooral over Srebrenica, maar voor de NIOD-onderzoekers blijft er nog genoeg over: veel nieuws leverden de verhoren van de commissie-Bakker tot nu toe niet op.

Het NIOD beschikt ook over veel meer informatie dan de commissie. Het instituut heeft documenten uit het buitenland die de commissie niet heeft, en het kreeg inzage in álle geheime ministerraadsnotulen die op Srebrenica betrekking hebben, de commissie-Bakker heeft alleen de 'geobjectiveerde' notulen er staat niet in welke minister aan het woord was.

De commissie-Bakker had graag ook de media-invloed op deelname aan vredesmissies onderzocht. Maar dat viel 'buiten de taakopdracht'. "Helaas", zegt een van de commissieleden. Beelden van gevangenkampen, vluchtelingen, oorlogsgewonden bij Kamerleden roepen ze een voorspelbare reactie op: ingrijpen! Dat was ook begin jaren negentig zo, bij de missie in Srebrenica. Politici, parlementariërs voorop, waren vóór de inzet van Nederlandse militairen. De militaire top was tegen. Het werd een ramp. Na de val van Srebrenica, in de zomer van 1995, werden duizenden moslims vermoord. Kan een parlementaire commissie onderzoek doen naar een debacle waarbij het parlement zelf een van de hoofdrolspelers was? Hoe zelf-kritisch de commissieleden zijn, zal blijken bij publicatie van hun bevindingen, op 4 september.

Uit de getuigenissen voor de commissie bleek hoe scherp de competentiestrijd is tussen departementen. Dat is niet nieuw. Al zeven jaar geleden werd die beschreven door toenmalig secretaris-generaal van Economische Zaken, Ad Geelhoed van Economische Zaken. In een notitie signaleerde hij dat het bestuur in Nederland niet voldoende is toegerust op grote maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen in Europa. Hij concludeerde dat de departementen lijden aan "gezichtsveld-verenging die hyperverkokerde organisaties eigen is".

Het bleek ook uit de besluitvorming over deelname aan vredesmissies. Als het ene ministerie (lees: Buitenlandse Zaken) het bijvoorbeeld niet eens is met de argumentatie van een ander ministerie (lees: Defensie), dan wordt een brief van de betrokken minister (Relus ter Beek) gewoon niet doorgestuurd naar de geadresseerde, in dit geval de secretaris-generaal van de Verenigde Naties Boutros Ghali. Ter Beek stelde in die brief voorwaarden aan de inzet van Nederlandse milititairen bij de verdediging van zogenoemde safe areas zoals Srebrenica, Buitenlandse Zaken wilde die 'veilige gebieden' graag beschermen.

Uit de verhoren van de commissie-Bakker werd duidelijk hoe coördinatie ontbreekt in geval van een crisis (Srebrenica, Kosovo). De minister-president is staatsrechtelijk de primus inter pares, maar in geval van een noodsituatie trekt Wim Kok de regie niet naar zich toe. Er zit een systeem in de manier waarop hij zich door moeilijke tijden heen slaat. Uit het boek 'Regerenderwijs' (één van de auteurs, de PvdA'er Peter Rehwinkel, is lid van de commissie-Bakker) blijkt dat Kok zich in crises bij voorkeur op de achtergrond opstelt, de troeven voor de borst. Het past bij zijn verleden als vakbondsonderhandelaar. Onderhandelen is afwachten, en afwachten betekent: betere winstkansen. Initiatief wordt afgestraft. WAO-crisis, het Srebrenica-drama, de Kosovo-oorlog - Kok nam geen initiatief.

De verhoren van de commissie-Bakker leverden weinig nieuwe inzichten en feiten op over Srebrenica. Het beeld dat de VN Nederland op het beslissende moment in de steek liet (geen luchtsteun), werd bevestigd. Uit de verhoren kwam naar voren welke uiteenlopende interpretaties er waren van de toezegging dat die steun er wel zou komen. Oud-minister van Defensie Voorhoeve had er, zei hij nu, nooit in geloofd. Oud-premier Lubbers en oud-minister Kooijmans van Buitenlandse Zaken vertrouwden wel op de garantie van VN-secretaris generaal Boutros Ghali.

Op belangrijke momenten vroeg de commissie niet door. Bijvoorbeeld over de evacuatie van Dutchbat. In de richtlijnen daarvoor, van 13 juli, stond niets over de moslimvluchtelingen. Voorhoeve zei dat hij 'dacht' dat de Bosnisch-Servische leider Mladic toen al klaar was met de deportatie. Dat was niet zo, maar de commissie liet het erbij.

Vraag is nu of er na de rapporten van deze commissie en het NIOD ook nog een parlementaire enquête zal komen over Srebrenica. Alleen dan kunnen betrokkenen onder ede worden gehoord. Maar tegen die tijd lopen politici zich warm voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 2002. De neiging tot waarheidsvinding legt het vaak af tegen politiek opportunisme.

NRC Webpagina's
9 juni 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad