Weinig nieuws in verhoren over Srebrenica
Uit de verhoren van de
commissie-Bakker wordt duidelijk dat coördinatie ontbreekt in geval
van crisis (Srebrenica, Kosovo). Premier Kok blijft in noodsituaties op
de achtergrond.
Door onze redacteuren CEES BANNING en
PETRA
DE KONING
DEN HAAG, 9 JUNI. De medewerkers van het NIOD, het Nederlands Instituut
voor Oorlogsdocumentatie, kunnen tevreden zijn. In het najaar van 1996
kregen ze de opdracht onderzoek te doen naar de val van Srebrenica, de
moslimenclave in Bosnië die zou worden beschermd door Nederlandse
VN-militairen. Hun onderzoek duurt lang, pas midden volgend jaar komen
ze met het eindrapport. Ze zijn er bij het NIOD een beetje nerveus over:
het is een prestigieuze opdracht, maar ze moeten na zoveel jaar wel met
iets bijzonders komen. Een parlementaire onderzoekscommissie, de
commissie-Bakker, sprak de afgelopen weken met hoge militairen, politici
en ambtenaren over Nederlandse deelname aan vredesmissies. Het ging
vooral over Srebrenica, maar voor de NIOD-onderzoekers blijft er nog
genoeg over: veel nieuws leverden de verhoren van de commissie-Bakker
tot nu toe niet op.
Het NIOD beschikt ook over veel meer informatie dan de commissie. Het
instituut heeft documenten uit het buitenland die de commissie niet
heeft, en het kreeg inzage in álle geheime ministerraadsnotulen
die op Srebrenica betrekking hebben, de commissie-Bakker heeft alleen de
'geobjectiveerde' notulen er staat niet in welke minister aan het woord
was.
De commissie-Bakker had graag ook de media-invloed op deelname aan
vredesmissies onderzocht. Maar dat viel 'buiten de taakopdracht'.
"Helaas", zegt een van de commissieleden. Beelden van gevangenkampen,
vluchtelingen, oorlogsgewonden bij Kamerleden roepen ze een
voorspelbare reactie op: ingrijpen! Dat was ook begin jaren negentig zo,
bij de missie in Srebrenica. Politici, parlementariërs voorop,
waren vóór de inzet van Nederlandse militairen. De
militaire top was tegen. Het werd een ramp. Na de val van Srebrenica, in
de zomer van 1995, werden duizenden moslims vermoord. Kan een
parlementaire commissie onderzoek doen naar een debacle waarbij het
parlement zelf een van de hoofdrolspelers was? Hoe zelf-kritisch de
commissieleden zijn, zal blijken bij publicatie van hun bevindingen, op
4 september.
Uit de getuigenissen voor de commissie bleek hoe scherp de
competentiestrijd is tussen departementen. Dat is niet nieuw. Al zeven
jaar geleden werd die beschreven door toenmalig secretaris-generaal van
Economische Zaken, Ad Geelhoed van Economische Zaken. In een notitie
signaleerde hij dat het bestuur in Nederland niet voldoende is toegerust
op grote maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen in Europa. Hij
concludeerde dat de departementen lijden aan "gezichtsveld-verenging die
hyperverkokerde organisaties eigen is".
Het bleek ook uit de besluitvorming over deelname aan vredesmissies. Als
het ene ministerie (lees: Buitenlandse Zaken) het bijvoorbeeld niet eens
is met de argumentatie van een ander ministerie (lees: Defensie), dan
wordt een brief van de betrokken minister (Relus ter Beek) gewoon niet
doorgestuurd naar de geadresseerde, in dit geval de secretaris-generaal
van de Verenigde Naties Boutros Ghali. Ter Beek stelde in die brief
voorwaarden aan de inzet van Nederlandse milititairen bij de verdediging
van zogenoemde safe areas zoals Srebrenica, Buitenlandse Zaken
wilde die 'veilige gebieden' graag beschermen.
Uit de verhoren van de commissie-Bakker werd duidelijk hoe
coördinatie ontbreekt in geval van een crisis (Srebrenica, Kosovo).
De minister-president is staatsrechtelijk de primus inter pares, maar in
geval van een noodsituatie trekt Wim Kok de regie niet naar zich toe. Er
zit een systeem in de manier waarop hij zich door moeilijke tijden heen
slaat. Uit het boek 'Regerenderwijs' (één van de auteurs,
de PvdA'er Peter Rehwinkel, is lid van de commissie-Bakker) blijkt dat
Kok zich in crises bij voorkeur op de achtergrond opstelt, de troeven
voor de borst. Het past bij zijn verleden als vakbondsonderhandelaar.
Onderhandelen is afwachten, en afwachten betekent: betere winstkansen.
Initiatief wordt afgestraft. WAO-crisis, het Srebrenica-drama, de
Kosovo-oorlog - Kok nam geen initiatief.
De verhoren van de commissie-Bakker leverden weinig nieuwe inzichten en
feiten op over Srebrenica. Het beeld dat de VN Nederland op het
beslissende moment in de steek liet (geen luchtsteun), werd bevestigd.
Uit de verhoren kwam naar voren welke uiteenlopende interpretaties er
waren van de toezegging dat die steun er wel zou komen. Oud-minister van
Defensie Voorhoeve had er, zei hij nu, nooit in geloofd. Oud-premier
Lubbers en oud-minister Kooijmans van Buitenlandse Zaken vertrouwden wel
op de garantie van VN-secretaris generaal Boutros Ghali.
Op belangrijke momenten vroeg de commissie niet door. Bijvoorbeeld over
de evacuatie van Dutchbat. In de richtlijnen daarvoor, van 13 juli,
stond niets over de moslimvluchtelingen. Voorhoeve zei dat hij 'dacht'
dat de Bosnisch-Servische leider Mladic toen al klaar was met de
deportatie. Dat was niet zo, maar de commissie liet het erbij.
Vraag is nu of er na de rapporten van deze commissie en het NIOD ook nog
een parlementaire enquête zal komen over Srebrenica. Alleen dan
kunnen betrokkenen onder ede worden gehoord. Maar tegen die tijd lopen
politici zich warm voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 2002. De neiging
tot waarheidsvinding legt het vaak af tegen politiek opportunisme.