Aandacht voor beroepsonderwijs
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 19 SEPT. Extra aandacht besteedt minister Hermans dit jaar aan de verbetering van het beroepsonderwijs. Meer samenwerking tussen de Regionale Opleidingscentra (ROC's) en gemeenten en het bedrijfsleven moet leiden tot een breder en gevarieerder onderwijsaanbod. Minister Hermans streeft naar minder landelijke regelingen en wil de ROC's de ruimte bieden om eigen beleid te voeren.
Dat staat in de beleidsnota Koers BVE die op Prinsjesdag tegelijk met de begroting is gepresenteerd. Hermans betreurt het dat na 10 jaar reorganiseren het beroepsonderwijs nog steeds worstelt met een slecht imago. Bijna tweederde van de jongeren, 420.000 in getal, kiezen jaarlijks voor het beroepsonderwijs en daarbij komen nog eens bijna 200.000 volwassen en nieuwkomers. En juist voor die laatste groepen wacht de ROC's een belangrijke taak, vindt Hermans.
,,Door de snelle ontwikkeling van kennis dreigen groepen mensen achterop te raken, waardoor een maatschappelijke tweedeling kan ontstaan.'' Die tweedeling wordt alleen maar 'klemmender' omdat ,,door aanhoudende immigratie de samenstelling van de bevolking voortdurend verandert'. Voor de ROC's is het de taak ook mensen die achterop dreigen te raken, te laten aansluiten op de arbeidsmarkt. Van belang is dat zij hun aanbod afstemmen op de vraag uit het bedrijfleven. ,,Als er in Maastricht een aardewerkfabriek staat en in Noord-Groningen een fabriek voor sloopkarton is het handig om de daarvoor bestemde opleidingen te verdelen per regio.''
,,Een probleem'' is volgens Hermans nog de examinering op de ROC's. De Inspectie voor het Onderwijs leverde afgelopen jaar harde kritiek op de kwaliteit ervan. Met name de slechte controleerbaarheid van de toetsen, die elke ROC zelf opstelt en afneemt, was de inspectie een doorn in het oog. De BVE-raad (het overkoepelende orgaan voor het middelbaar onderwijs) zal voor komend schooljaar een nieuwe examenstructuur ontwikkelen. Wel is al duidelijk dat de examens ook in de toekomst de verantwoordelijkheid blijven van de scholen.
Terug naar OCW