PUBLIEKSRECENSIES EN REACTIES

FESTIVAL INFORMATIE:

IDFA & DOCUMENTAIRES:

Zie ook het
NRC Handelsblad
Filmarchief

• Bezoekersaantal IDFA neemt toe met 25 procent
    De negende editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam heeft in bezoekcijfers alle records van voorgaande jaren gebroken. Het aantal bezoekers steeg met 25 procent van 38.000 naar 48.000. De opbrengst uit de kaartverkoop nam met 44 procent toe, van 115.000 naar 165.000 gulden.
    6 december 1996

• Pieter Jan Smit durft Ivens niet definitief te ontmaskeren
    Net zo treurig als de vernoeming van een zaal in het Haagse parlementsgebouw naar de antidemocraat Marcus Bakker is de naam die de belangrijkste prijs van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) heeft gekregen. Joris Ivens Award heet deze prijs, naar de cineast die documentaires bij voorkeur gebruikte als propagandamiddel voor totalitaire regimes.
    5 december 1996

• Hoe verkopen we Omo in de bush?
    De banden tussen het International Documentary Filmfestival en de Nederlandse televisie worden steeds nauwer aangehaald. Het valt door de versnippering over zenders en omroepen niet zo op, maar zondagavond was de IDFA-winnaar van vorig jaar te zien (bij de VPRO), maandagavond werden maar liefst drie films uit het programma van dit jaar uitgezonden (door NCRV en NPS) en vanavond vertoont de KRO de documentaire Asbest, the Silent Killer van Barbara den Uyl, die gisteravond nog door een handjevol publiek werd bekeken in Alfa 2 - misschien omdat het onderwerp afstoot en er trouwens ook filmisch niet veel aan te beleven valt.
    4 december 1996

• Een rups in de hoofdrol als een knorrige automobilist
    Als de Amerikaan Frederick Wiseman, een van de beste documentaire-cineasten van de wereld, een nieuwe film heeft, dan mag het International Documentary Filmfestival Amsterdam erop rekenen dat hij die persoonlijk komt presenteren. Zo ook dit jaar.
    3 december 1996

• Op de knieën voor de Japanse superioriteit
    "Alien registration' staat er vermeld op de identiteitskaart van de drie westerse, met Japanners getrouwde vrouwen, die de Nederlandse filmmaakster Puck de Leeuw portretteert in Grenzeloze liefde. Op zichzelf een hoopgevend onderwerp, maar onder het oog van de camera verkruimelt het tot cynisme. ,,Alsof we van outer space komen'', zegt de Belgische Anke, de opstandigste van de drie. Verontwaardigd wijst ze erop dat ze, ook officieel, niet de vrouw van haar man is, maar de schoondochter van haar schoonvader.
    2 december 1996

• Gevangen op smerig water bij Mexico
    Het is verbluffend waarvoor je je wel allemaal zou kunnen interesseren. Wie besluit een bezoek te brengen aan het International Documentary Filmfestival Amsterdam moet stevig in zijn of haar schoenen staan want het aanbod aan mogelijkheden is verwarrend en overweldigend.
    30 november 1996

• Weemoed over erotiek in openingsfilm negende IDFA
    Beter dan met O amor natural van Heddy Honigmann kon het negende International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) eigenlijk niet beginnen. De openingsfilm van het festival, die is gebaseerd op de erotische poëzie van de Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade (1902-1987), is niet alleen internationaal van opzet en Amsterdams van makelij, maar vertoonde gisteravond bij de afgeladen première ook veel kenmerken van de ideale documentaire: originaliteit, een persoonlijke stem, en heel veel humor.
    29 november 1996

• Wonden 'twintigjarige stadsoorlog' nog vers
    De Grachtenkrant 'vreest het ergste'. Het Amsterdamse krakersperiodiek van deze maand nam alvast een voorschot op de film De stad was van ons, die zaterdag tijdens het IDFA in première gaat. ,,Worden Jack en maatje Theo ook gespaard'', vroeg de redactie zich af. En: ,,Waarom zou je deze PVK'ers nog aan het woord laten? Is dat nu echt nodig? Nu al vergeten dat al hun geweld de (kraak)beweging ernstig beschadigde (zacht uitgedrukt)? En moeten de erin voorkomende krakerstertjes zich niet ietsiepietsie schamen dat je in dezelfde film voorkomt als J + T?''
    28 november 1996

• Grasduinen en snel kiezen
    Het probleem van de overvloed aan films en de moeite die het incidentele bezoekers kost om uit dit verwarrend grote aanbod een nog niet uitverkochte voorstelling met een of meer interessante films uit te kiezen, is zeker niet uniek voor het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA).
    27 november 1996

• Voorkeur vooraf
    27 november 1996