NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





FOTOGRAFIE
ENGAGEMENT
HANDEL
RESTAURATIE
FORMAAT
BIËNNALE
FOTOGRAFEN
EXPOSITIES
INSTITUTEN
INTERNET



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

BIËNNALE


Op initiatief van het Nederlands Foto Instituut (NFI) wordt van 1 april tot en met 7 mei de Foto Biënnale Rotterdam (FBR 2000) gehouden. Op diverse plaatsen in Rotterdam worden internationale ontwikkelingen in de fotografie besproken en vertoond. Dat gebeurt door middel van tentoonstellingen, lezingen, publicaties en discussies.

Vier samenstellers, met uiteenlopende opvattingen over fotografie, hebben op verzoek van de FBR tentoonstellingen gemaakt om het centrale thema van de biënnale, 'engagement in de fotografie', uit te beelden. Dat zijn de Fransman Christian Caujolle, directeur van het foto-agentschap VU, voormalig fotoredacteur van Libération en eerder samensteller van het fotofestival in Arles in 1996; Clive Kellner uit Zuid-Afrika, criticus, tentoonstellingsmaker en mede-organisator van de Johannesburg Biënnale in 1997; Inka Schube uit Duitsland, kunsthistorica en tentoonstellingsmaakster die lange tijd foto-exposities in de Brotfabrik samenstelde, een kunstenaarscentrum in het vroegere Oost-Berlijn; de Duitser Thomas Seelig, tentoonstellingsmaker.

Op de Biënnale zijn de volgende tentoonstellingen te zien.

Positions in the Life World
Retrospectieve tentoonstelling van het werk van de Amerikaanse kunstenares en fotografe Martha Rosler. Haar projecten gaan vaak over actuele sociale en maatschappelijke situaties: speculaties op de huizenmarkt in New York en de Vietnam-oorlog. Over fotografie heeft zij diverse kritische artikelen op haar naam staan. (Zie ook het vraaggesprek op pagina 3 van deze bijlage.) Nederlands Foto Instituut (NFI) en V2_Organisatie, Instituut voor de Instabiele Media, Witte de Withstraat 63. Di-zo 11-17 uur.

Inferno & Paradiso
De Chinees-Amerikaanse fotograaf en kunstenaar Alfredo Jaar maakte een internationale tentoonstelling met werk van fotojournalisten en persfotografen over de macht en onmacht van fotografische beelden. Achttien fotografen selecteerden twee foto's uit hun archief: één foto die zij associëren met het paradijs, de ander met de hel. NFI, zie boven.

Engage.net
Andreas Broeckmann van V2_Organisatie maakte een tentoonstelling over de betekenis van de digitale revolutie voor fotografie: de digitale camera, Photoshop (software waarmee foto's kunnen worden bewerkt), het versturen van foto's via Internet en het mixen van foto's met film, video en geluid. NFI, zie boven.

Forms of commitment
Christian Caujolle koos uit werk van fotojournalisten die naar zijn mening eigenzinnig en subjectief met hun medium omgaan. Zoals Stanley Green die al meer dan tien jaar in Tsjetsjenië foto's maakt en Olivier Pin Fat, die zijn werk in 'onhandig' grote boeken laat zien. Las Palmas, Wilhelminakade 66. Di-zo 11-17 uur (gesloten op 29 april)

Emotional Geographies
Clive Kellner laat de geschiedenis van de apartheid in Zuid-Afrika zien. Hij maakte gebruik van archieven als het Bailey's African History Archives met veel materiaal van fotografen van het blad Drum. Ook is er recent werk te zien van Zwelethu Mthethwa (portretten) en Santu Mofokeng (landschappen). In de expositie wordt de rol van de foto als historisch document ter discussie gesteld. Las Palmas, zie boven.

Form follows function
Thomas Seelig selecteerde werk van fotografen en kunstenaars die hun medium op een kritische manier ter discussie stellen, waarbij uiteenlopende klassieke vormen als de persfoto, de reclamefoto, het snapshot, de archieffoto en het fotografisch document in nieuwe vormen worden gebruikt. Doel is na te gaan wat de mogelijkheden van de fotografie in de mediamaatschappij zijn. Las Palmas, zie boven.

Hier en nu
Inka Schube koos uit werk van fotografen, kunstenaars en organisatoren en beschouwt haar tentoonstelling als een collage van projecten waarbij de hiërarchie tussen de verschillende vormen van fotografie wordt opgeheven. De grenzen tussen kunst en politiek activisme vervagen, zo blijkt uit een fotoproject voor kinderen in Kosovo en de discussie over het op te richten monument in Berlijn voor slachtoffers van het nazisme. Las Palmas, zie boven.

Plaatwerk: de stille macht
Tussen 1983 en 1989 verschenen 24 nummers van het tijdschrift Plaatwerk. Nummer 6 was gewijd aan 'de stille macht' over macht in de omgang tussen mensen. Zestien jaar later is de tentoonstelling, samengesteld door Loek van der Molen, opnieuw te zien. Las Palmas, zie boven.

Reconstructing Histories
De visuele kant van het geheugen en de invloed van foto's op het herinneringsproces vormen het onderwerp van deze tentoonstelling die door Frits Gierstberg is samengesteld. De Canadese fotograaf Vid Ingelevics documenteerde de geschiedenis van zijn familie die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog van Litouwen naar Canada vluchtte; de Argentijn Marcelo Brodsky onderzocht aan de hand van een klassenfoto uit 1967 wat er met zijn klasgenoten is gebeurd; de Frans-Canadese fotograaf Edward Hillel construeerde ruimtelijke installaties die een subjectieve beleving van de geschiedenis teweegbrengen. Las Palmas, zie boven.

Bertien van Manen
1977-1997 Bas Vroege stelde een retrospectief samen van het werk van Bertien van Manen. Zij begon als modefografe en later maakte zij diverse documentaires. (Zie ook pagina 2 van deze bijlage.) Las Palmas, zie boven.

Zilveren Camera
De Zilveren Camera is een belangrijke prijs in de Nederlandse fotojournalistiek, die jaarlijks wordt uitgereikt. Las Palmas, zie boven.

Peter Magubane
De Zuid-Afrikaanse fotograaf Peter Magubane publiceerde in 1993 zijn boek Women of South Africa over de rol van vrouwen in de strijd tegen de apartheid. Voor deze tentoonstelling vulde hij deze serie aan met portretten van vrouwen die nu leidinggevende posities hebben. Las Palmas, zie boven.

Risk Hazekamp en Schilte/Portilje
Werk van twee kunstenaars. Multiple Galerie, Witte de Withstraat 77 (naast het NFI), do-zo 12-18 uur.

Scripted Spaces
Een project dat zich richt op het verkennen, onderzoeken en uitwissen van de menselijke omgeving. Met onder meer fotografisch werk van 'The Center for Land Use Interpretation' (CLUI), gewijd aan het gebruik van land. Het tweede deel is gewijd aan het Nederlandse (stads)landschap. Tot en met 16 april. Witte de With, center for contemporary art, Witte de Withstraat 50, di-zo 11-18 uur.

Strangers & Paradise
Tentoonstelling over het werk van de Nigeriaanse kunstenaar Oldadélè Ajiboyé Bamgboyé wiens foto's zich richten op het zwarte lichaam. Vanaf 29 april. Witte de With, zie boven.

Niet om het even
Over verwondering en persoonlijke betrokkenheid van de kunstenaar bij zijn onderwerp. Robbert van Venetië stelde deze allerlaatste tentoonstelling van Fotomania samen. Deze stichting, platform voor vernieuwende ontwikkelingen, staakt na vijftien jaar haar activiteiten. TENT, Centrum Beeldende Kunst, Witte de Withstraat 50, di-zo 11-18 uur.

JONG!
Jongerencultuur en stijl in de jaren 1990-2000 met portretten van Ari Versluis. Het Schielandhuis, Korte Hoogstraat 31, di-vrij 10-17 uur.

Theo Baart en Gerco de Ruyter
Baart schetst de transformatie van de Haarlemmermeerpolder van agrarisch naar suburbaan gebied. De Ruyter bevestigde zijn camera onder een vlieger en legde zo een ons onbekende werkelijkheid vast: een wereld zonder perspectief of horizon. MK Expositieruimte, Witte de Withstraat 53, woe-zo 13-18 uur.

Out of Photographers
Yasumasa Yonehare stelde deze expositie samen, gebaseerd op fotomateriaal uit het Japanse magazine Out of Photographers. Hij werkt volgens een vast concept: een oproep om hem snapshots te sturen, waaruit hij een selectie samenstelt die een kijk geeft op het leven in Japan. MAMA, showroom for media and moving art, Witte de Withstraat 31, woe-zo 14-20 uur.

Israelisch Breakfast
Neta Yarkoni presenteert foto's van Israelisch eten en nodigt gasten uit aan te schuiven. Gil & Moti Homegallery, Witte de Withstraat 44a, 1 en 2 april en 8 en 9 april, 10-14 uur.

Mien, het dagelijks leven van een zwerfster
Arie Kievit fotografeerde het leven van de Rotterdamse zwerfster Mien en maakte er het boek Mien, 77 jaar dakloos in Rotterdam over. Politiegalerie, Witte de Withstraat 25, ma-za 8.30-17 uur.

Suska Mackert
Suska Mackert maakt de status zichtbaar die gezagsdragers aan hun decoraties ontlenen en manipuleert de foto's van politici die elkaar decoreren. Vivid vormgevingsgalerie, William Boothlaan 17a, tot en met 14 mei, di-zo 12-18 uur.

Allan Sekula
De Amerikaanse fotograaf Sekula maakte een serie posters waarin hij voortborduurt op het thema dat steeds in zijn werk terugkeert: de zee in relatie tot de wereldwijde economie. Te zien op de schutting die in verband met een verbouwing om het museum Boijmans Van Beuningen aan het Museumpark 18-20 is gezet. (Zie ook pagina 4 van deze bijlage.)

Van Registratie naar Manifest
Fotografie in de Nederlandse architectuurtijdschriften, met de relatie tussen fotografie en architectuur in beeld gebracht. Nederlands Architectuurinstituut, Museumpark 25, di 10-21 uur, woe-za 10-17 uur, zo 11-17 uur.

Peter Martens 1937-1992
De Nederlandse fotograaf Peter Martens is wel de chroniqueur van het menselijke leed genoemd: migrantenkinderen in Rotterdam, daklozen in Los Angeles, bedelaars in Lagos, enzovoorts. Hij publiceerde jaren in het weekblad Panorama. Kunsthal, Westzeedijk 341, di-za 10-17 uur, zo 11-17 uur. (In het magazine M van NRC Handelsblad dat aanstaande zaterdag uitkomt, zijn foto's van Martens te zien).

Schiet je Leven
Braziliaanse straatkinderen fotograferen hun leven. Tot en met 23 april, Kunsthal, zie boven.

Familiar British Wildlife
Clive Landen snijdt ecologische en politieke kwesties aan over de aantasting van de inheemse Britse natuur. Hij laat dode dieren zien, als ontzielde objecten aan de kant van de weg. Natuurmuseum, Westzeedijk 345, di-za 10-17 uur, zo 11-17 uur.

Jours Incertains
Fotoserie van de Franse fotograaf Eric Larrayadieu met de onzekerheid in het leven als onderwerp. De foto's zetten aan tot denken over het sociale leven en de rol van de fotograaf. Alliance Française, Westersingel 14, ma-do 9-18 uur, vrij 9-16 uur.

Der Schräge Blick
Olaf Martens toont met een knipoog zijn werk: architectuurbeelden, combinaties van kunst en showfiguren met mensen uit het alledaagse leven die voor (modereclame)reportages zijn gefotografeerd. Goethe-Institut, Westersingel 9, tot en met 12 mei, ma-do 10-19 uur, vrij 10-17 uur, gesloten van 21 tot en met 24 april.

In the Place of the Public
Meer werk van Martha Rosler: vliegvelden (zie boven 'Positions in the Life World, en het vraaggesprek op pagina 3 van deze bijlage). Calypso, Mauritsweg 4, di-zo 11-17 uur.

Momenten
Annet Delfgaauw brengt het dagelijks leven van enkele vluchtelingen in beeld. Pauluskerk, Mauritsweg 20, di-zo 11-16 uur.

Echo van de Stilte
Expressieve en zeer subjectieve foto's over het leven in Tsjernobyl na de ramp met de kerncentrale. Vier lokale kunstenaars maakten deze serie op verzoek van het Goethe-Institut in Minsk. Sint Laurenskerk, Grotekerkplein 15, tot en met 3 mei, di-za 10-16 uur.

Memory Traces
Cary Merkerink richtte zijn camera op de sporen die het oorlogsgeweld in moderne woonwijken achterlaat. Op deze tentoonstelling is een selectie te zien van een groter project, waarvoor Merkerink fotografeerde in Bitterfield, Berlijn, Hiroshima, May Lai en op Bikini. Centrale Bibliotheek, Hoogstraat 110, ma 12.30-21 uur, di-vrij 10-21 uur, za 10-17 uur.

Service of Heart en Traces of the Gulag
Werk van de kunstenaars Ronald van den Berge (België) en Andrej Tsjezjin (Rusland) die beiden stelling nemen tegen een politiek systeem: respectievelijk het kapitalisme en het communisme. Noname-galerie, Hoogstraat 32, do-zo 13-18 uur.

Galerie Ron Mandos
Galerie Ron Mandos stelt zijn woning beschikbaar aan vier fotografen die het thema 'engagement' in de fotografie combineren met het woonhuis. Roderijslaan 24, do-za 13-17.30 uur.

3 Fotografen
Fotowerk van drie Rotterdamse fotografen. Stijn Brakkee toont 'De Betuwelijn', Rob Klaassens de 'Han-Exatie', een beeldverslag van een bezoek aan de Tibetaans/Chinese kunstmatige stad Golmud in de Gobi-woestijn en Karin Oppelland maakte portretten van Hindoestaanse vrouwen in de Rotterdamse Millinxbuurt. Galerie Krats/lo, Heemraadssingel 244, tot en met 23 april, do-zo13-17 uur.

Mensen van Martens
Deze tentoonstelling van Peter Martens was in 1968 al in Rotterdam te zien, belandde in de vuilnisbak en werd daar door een passant uitgehaald, die een foto van een vriend had ontdekt. Galerie/Uitgeverij Duo/Duo, Mathenesserlaan 304, tot en met 30 april, vrij-zo 12-18 uur.

Remix Buildings
Nieuwe serie foto's van Alicia Framis waarin ze architectuursuggesties doet: modellen van gebouwen met uiteenlopende functies. Pand Paulus, Korte Haven 125, Schiedam, do-zo 13-17 uur.

Human Beings in perspective
Zes jonge Nederlandse fotografen met Bosnische studentenportretten, het leven in een joods-orthodoxe wijk in Jeruzalem, ontruimingen en acties van jongeren in de milieubeweging. Museum Hillesluis, Riederlaan 200, ma-vrij 10-17 uur.

Wonen en Leven in een Samenleving met 'Many Cultures'
Over Rotterdammers die afkomstig zijn uit andere culturen. Tweedejaars studenten van de afdeling interieurarchitectuur van de Willem de Kooning Academie en studenten ergotherapie deden veldonderzoek rond het Afrikaanderplein in Rotterdam-Zuid. Zij maakten vervolgens ontwerpen voor een ruimte voor dagopvang van allochtone ouderen. Buurthuis 't Klooster, Afrikaanderplein 7, 5 tot en met 28 april.

Het programmaboekje met een volledig overzicht van tentoonstellingen, projecten, lezingen en andere activiteiten is voor vijf gulden te koop bij het Nederlands Foto Instituut, Witte de Withstraat 63, Rotterdam, (010) 213 20 11, e-mail www.fbr.nl

NRC Webpagina's
30 MAART 2000


   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) MAART 2000