U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Profiel - auto'sProfiel - auto's NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


AUTO'S
FILERIJDEN
AUTORAI
BEURZEN
RECLAME
KOSTEN
TECHNIEK
AUTOWASSEN
PORTRETTEN
CIJFERS
TIJDSCHRIFTEN
INTERNET
Meer mogelijk met stroom

Op het eerste gezicht valt het niet op, maar auto's gaan van binnen sterk veranderen.

Een blik vooruit op de AutoRai 2003.

Paul Klaver

DE ONTWIKKELINGEN gaan snel. Met de komst in 1967 van de eerste auto met elektronisch geregelde benzine-inspuiting is er een nieuw tijdperk begonnen. In 1979 werd de regeling van het ontstekingstijdstip gecombineerd met de benzine-inspuiting en ontstond er een motormanagement. Inmiddels zijn er verscheidene computers in auto's aanwezig; ze besturen de motor, de transmissie, de klimaatregeling, het antiblokkeerremsysteem en tal van andere voorzieningen. Wat komt er op ons af? Laten we een kijkje nemen op de AutoRai die over twee jaar wordt gehouden.

Zo op het eerste gezicht is er weinig veranderd, de verscheidenheid aan modellen is nog steeds groot. Elk gaatje in de markt is opgevuld. Om de verschillen met de auto's van de AutoRai 2001 te vinden, moeten we de diverse auto's wat nader bekijken. Gaan we in de auto's zitten, dan valt op dat het dashboard anders is dan we gewend zijn. Veel belangrijke gegevens worden voor het oog op de voorruit zichtbaar gemaakt. Deze head-up displays hebben het voordeel dat je niet meer omlaag hoeft te kijken om te zien hoe snel je rijdt en of er genoeg brandstof is. Ook de pedalen zijn inmiddels verstelbaar.

Wie achterin plaats neemt, ziet dat bij de luxe auto's een soort minikantoorruimte aanwezig is, met alle voorzieningen die de moderne informatica biedt. Zo kan het werk tijdens het reizen doorgaan en zijn er besprekingen mogelijk met gesprekspartners over de hele wereld. Van belang voor het aangeauto's verpozen is een goede klimaatregeling. Die is voor iedere zitplaats afzonderlijk instelbaar en regelt naast de temperatuur ook de luchtvochtigheid. Alles volautomatisch.

Hoewel de hoofdsteunen en de airbags er normaal uitzien, werken ze veel intelligenter dan nu. Tal van sensoren zorgen er voor dat de hoofdsteunen het hoofd al ondersteunen voordat de achterop rijdende auto de klap veroorzaakt. Gordels en airbags werken samen en reageren op de ernst van de botsing als deze frontaal of van opzij plaatsheeft. De verkoper op de AutoRai 2003 zal ons vertellen dat de chipcard waarmee we de deur geopend hebben, gegevens bevat over de bestuurder en eventuele passagiers. Dat betekent dat de stoelen, het stuur en de pedalen automatisch de juiste stand innemen. Radio, CD-speler en telefoon worden spraakgestuurd bediend.

Al deze elektrische en elektronische voorzieningen vragen veel stroom; het zal ons dan ook niet verbazen als blijkt dat het elektrische systeem drastisch gewijzigd is. In plaats van met de vertrouwde 12 volt accu met startmotor, wordt de motor over twee jaar gestart met een startgenerator van 42 volt. Tijdens het rijden produceert de generator stroom. Het is net zo'n systeem als de hybride auto's van Toyota en Honda al in 2001 hadden. Het starten is vrijwel geluidloos en brengt de motor vrijwel onmiddellijk op toeren.

De 42V boordspanning maakt nog veel meer ongewone dingen mogelijk, al zullen ze niet direct opvallen. Alle ruiten kunnen snel worden ontdooid. Sommige auto's beschikken zelfs over een elektrisch-hydraulisch remsysteem, naast de inmiddels ingeburgerde elektrisch bekrachtigde besturing. Omdat het remsysteem anders bekrachtigd wordt, kan het dankzij sensoren en elektronica sneller dan gebruikelijk reageren. Dat zorgt voor korte remwegen.

Bij enkele automodellen hoeft het stuur niet meer dan één volledige omwenteling te maken, een halve slag vanuit de rechtuit-stand. Een intelligente bekrachtiging en een variabele mechanische overbrenging zorgen voor een gemakkelijke besturing onder alle omstandigheden. Het stuur is dus ook niet volledig rond meer, en dat maakt het mogelijk meer knoppen en hendels op het stuur aan te brengen. Bij het parkeren komen de kleine videocamera's en afstandsensoren goed van pas en het wordt eenvoudiger om in druk verkeer te rijden, omdat de afstand tot de overige weggebruikers in de gaten wordt gehouden.

Bij het inspecteren van de bagageruimte valt op dat er geen reservewiel meer is. Sommige fabrikanten hebben speciale banden waarmee geruime tijd gereden mag worden als ze leeg zijn, andere hebben een snelvulsysteem met een speciaal dichtmiddel. Veel auto's zijn in 2003 voorzien van een elektronische bandenspanningsmeter, die ook waarschuwt als de druk langzaam daalt. Onder de motorkap van enkele automerken ziet het er opgeruimd uit, zelfs de V-snaar ontbreekt. Bij navraag blijkt dat de startgenerator de dynamo vervangt en de aircopomp, de waterpomp en de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging allemaal elektrisch worden aangedreven. De motoren zelf zien er vertrouwd uit, er is nog steeds keuze tussen benzine- en dieselmotoren. Sommige fabrikanten bieden autogas- of aardgasmotoren aan, maar die zijn niet populair. Het brandstofvignet laat zien dat vooral de benzinemotoren veel zuiniger zijn dan enkele jaren geleden. Dat komt omdat er net als bij de dieselmotoren directe brandstofinspuiting wordt toegepast.

Sommige fabrikanten hebben een volledig variabele klepbediening die mechanisch werkt. Een aantal fabrikanten toont modellen die over enige tijd elektromagnetisch bediende kleppen hebben. Deze zuinige en schone motoren drijven de wielen aan via automatisch werkende transmissies die, indien gewenst, ook met de hand kunnen worden geschakeld.

NRC Webpagina's
8 februari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad