U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
OUT OF CONTROL


Vier jaar lang heb ik dagelijks geluisterd naar de vier cd's van Swell, een obscure band uit San Francisco rond zanger en gitarist David Freel. Sublieme schoonheid; onderkoelde, ingetogen, afstandelijke vorm. Vier jaar, toen drong het tot me door waar ik naar luisterde. Heroïne. 1997 was het jaar van de heroïne. Junkie-romantiek heerste van Elle tot Marie-Claire, van Gucci tot Calvin Klein, van Depeche Mode tot INXS, van Basquiat in de bioscoop tot de foto's van Nan Goldin in het Stedelijk. Op de dood door een overdosis van de jonge mode-fotograaf Davide Sorrenti en Smashing Pumpkins-keyboardspeler Jonathan Melvoin, de bekendste van de recente junkiedoden in de VS, volgden boze campagnes tot in het Witte Huis.
 

Door Sandra Küpfer (sk@nrc.nl)


Kurt Cobain
Kurt Cobain

 

   

Links

Swell

Heroïne-chic

MTV

Calvin Klein-advertenties

Kate Moss

Versace

Nan Goldin

Kurt Cobain

River Phoenix

Michael Hutchence

Depeche Mode

Level 42

Lou Reed

Neil Young

Andy Warhol

Chet Baker

Charlie Parker

Pulp Fiction

Killing Zoe

Trainspotting

   

 
Met heroin chic kreeg de platte mode- en MTV-glamour de dubbele bodem van de decadentie. Magere, bleke modellen met zwarte wallen onder hun ogen hingen strung out in morsige badkamers, de spichtige Kate Moss was een van de best betaalde modellen. Niets nieuws voor lezers van progressieve bladen als i-D, the Face, en Ray Gun, waar zulke reportages, van fotografen als Corinne Day, Jürgen Teller en de gebroeders Sorrenti, al jaren verschijnen als antwoord op de gelikte campagnes van de industrie. Day fotografeerde Calvin Klein-ster Moss begin jaren '90 al in haar Londense flatje, openlijk anorectisch kleumend in een Zeeman-onderbroek en verzon er wat dure merken bij om de foto's te verkopen. In 1997 werd deze reactie op shiny happy people-esthetiek door de industrie volkomen ingelijfd. Merken en prijzen waren niet meer uit de duim gezogen: de K-mart t-shirts, trailer tops en Albert Cuyp-jeans waren echt van Gucci, Versace en Calvin Klein. Met 'Elegantly Wasted' van INXS werd Nirvana's junkpunk ook op MTV mainstream op een miljoenenbudget, en hit-artiesten als David Gahan van Depeche Mode en Mark King van Level 42 zagen brood in bekentenis-interviews. Corporately Wasted.
Spuit

Junkie chic werd zo'n pose dat het bijna verrassend was dat er nog echte doden vielen. Maar voor de jonge fotografen, acteurs en modellen in New York en L.A. is het meer dan de afspiegeling op MTV en in de bladen. Davide Sorrenti wás heroin chic, met modellen-vriendinnetjes, snelle auto's en goedbetalende commerciële opdrachten. Kevin Williamson, schrijver van het boek Drugs and the Party Line, vertelt: ,,In de kunst-, mode- en reclamewereld downtown Manhattan is smack allang niet meer iets voor losers, zoals bij ons. Het heeft een nieuw aura van succes en glamour - very goldcard platinum.'' Davide's moeder Francesca Sorrenti, zelf een bekend modefotografe, en Mike Melvoin, vader van Smashing Pumpkin Jonathan Melvoin en voormalig directeur van de NARAS (National Academy of the Recording Arts and Sciences), riepen de mode- en platenindustrie op te stoppen het gebruik van heroïne in eigen kring te gedogen en naar buiten toe te romantiseren. Afkicken of je contract verliezen, zegt de NARAS. Scott Weiland van de Stone Temple Pilots werd tijdens een tour al naar huis gestuurd.

heroïne

Kate Moss
Kate Moss
 


 

3 David Freel - Swell

 
Bovenkant pagina  

NRC Webpagina's © 16 JANUARI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)