|
|
|
Zilveren
jongen.
Trojaans paard.
L
I N K S
Silicon
Valley slang
Burning
Man-website
www.cyberbuss.com
Silicon
Valley
centrum van de computer-industrie.
mailinglist
postservice
die e-mails die je stuurt naar een centraal adres, doorstuurt
naar iedereen die op de lijst geabonneerd is.
WIRED
toonaangevend
tijdschrift uit San Francisco
over computers, technologie en cybercultuur
Ray
Gun
poptijdschrift uit L.A., dat onder artistieke leiding van
David Carson alle conventies in de grafische vormgeving doorbreekt
Beavis
en Butthead
tv-personages in MTV-serie,
die MTV kijken en commentaar leveren
Beavis.
Douglas
Rushkoff
36-jarige Amerikaanse schrijver over pop- en cybercultuur,
auteur van onder andere Cyberia, Media Virus
en Children of
Chaos; website: www.levity.com/rushkoff
Douglas
Rushkoff.
Cover
Children of Chaos.
zelf-gelijkenissen
dingen die overeenkomst vertonen in vorm.
Burning
Man fotoboek
samengesteld door Brad Wieners, uitgegeven door Hardwired,
de uitgeverstak van Wired.
Cover
Burningman.
Schreeuw.
Freaks.
|
|
|
|
|
|
|
15 |
Dat Droste-perspectief noemt de schrijver Douglas Rushkoff (Cyberia)
in zijn boek Children of Chaos "gespiegeld inzicht": die typische,
afstandelijke blik van mediawijze jonge mensen. Rushkoff, 9 oktober:
Spiegelen of recapituleren is iets op een nieuw niveau bevatten.
Dat krijg je met de spiegels van zelf-gelijkenissen Beavis and Butthead
voor de tv spiegelen de ervaring van degene die zit te kijken - het
is net als het spel-binnen-een-spel bij Shakespeare.
Gespiegeld inzicht is denken: aha! |
16 |
De zon verdwijnt
achter de bergen, de lucht wordt knalrood. Vanuit heel Black Rock
City klinkt gejuich.
|
brandende
man |
|
17 |
We
zien hoe de processie van monniken met lantaarns door de straten trekt
naar de dubbele rij lichtjes die zich uitstrekt de woestijn in naar
het paars met groene geraamte van de Man. In Center Camp, donker onder
de heldere hemel, tekenen zich tegen de vuren die overal laaien groepjes
mensen af die zich koesteren in de gloed.
We staan bovenop de CYBERBUSS om de menigte de woestijn in te zien
trekken, hun silhouetten zwart tegen de brandstapels in de verte rondom
de Man. Jim Mason uit San Francisco laat onze zilvergeverfde wangen
flikkeren in een meterslange blauwe vuurtong uit de roestige loop
van de Veggiematic, een monsterlijke vlammenwerper op manshoge wielen.
Ik ren de playa op om foto's te maken. De bonte stam begeeft zich
door het flakkerende licht naar de grote arena op de playa, glinsterende
steltlopers en zachte gladde jongensgezichten, aliens, een snorkelaar
en meisjes in roze babydolls, huiverend in de woestijnkou, naar de
arena met de torenhoge Man, omgeven door brandstapels waar naakte
lichamen omheen dansen in een ingenieuze choreografie.
Mensen springen naar achter als uit het donker een menselijke toorts
tevoorschijn schiet, de hooistapels om de Man opspringt en rondrent
over de sokkel, armen, benen, hoofd brandend en wapperend in het donker,
terwijl het hooi fikt in heldere vlammen die langs de Man omhoog schieten,
de lucht in. Als de Man vlam vat explodeert het neon en vuur schiet
alle kanten op.
De dansers ballen hun vuisten in de lucht.
Mensen dringen naar het vuur en de kring begint te bewegen, rondom
de Man, we lopen in een grote cirkel om de man
sneller
rond en rond
dichterbij, terwijl de dansers de binnenste ring,
steeds kleiner,
heter en heter
ontvluchten.
De Man loeit en we storten ons in de schroeiende hitte jongens rennen
rondjes zo hard als ze kunnen in de helse gloed van de Man
meisjes gooien hun kleren uit terwijl iedereen zingt en roept en danst
op het geluid van percussie overal.
Een hippie draagt een lichtkrant op zijn hoofd
BURN
BURN
BURN
en op de bank van de mobiele woonkamer bedrijft een jong stel de liefde.
|
18 |
De eerste Man
brandde om een mislukte liefde te vergeten. Harvey: Als we een houten
beeld in een museum of galerie in brand hadden gestoken was het
een eenmalig gebaar geweest. Dan herhaal je jezelf en denkt iedereen:
heb je ze weer met dat ding. Maar op het strand stonden er meteen
drie keer zoveel mensen omheen. Samen iets in de fik steken doet
iets met je, zegt Harvey. Daarom doen we het nog steeds.
Nadat de laatste
keer op het strand een angstaanjagende kudde dronken pyromanen tegenover
de politie kwam te staan, met Harvey er tussenin, verhuisde het
festival naar de woestijn in Nevada, een halve dag rijden van San
Francisco. Zo werd het weer beslotener. Harvey: Nu het moeilijk
werd om er te komen, moesten mensen samenwerken, samen overleven.
Iedereen die het haalde werd vanzelf een deelnemer.
Het brandfestijn
is in elf jaar gegroeid van een flink kampvuur tot een uitzinnig
spektakel met tienduizend acteurs. Volgens Harvey draait het feest
behalve op samen overleven op "radicale vrije expressie'. Het is
een drama met tienduizend verhaallijnen, en zelfs de catharsis is
interactief.
Hoewel
hij het gebroken-hart-verhaal nu zelf wat gànant vindt, zegt hij
in het Wired boek: Het is opvallend hoeveel mensen die je hier tegenkomt
op een kruispunt in hun leven staan: of ze zijn net weer alleen,
of ze maken een crisis door of ze zijn opnieuw verliefd.
Niemand
gaat weg zoals hij aankwam.
Iemand
zei:
Burning
Man is een ideale gelegenheid om een nieuwe persoonlijkheid uit
te proberen
|
Gebarsten
grond in de Black Rock woestijn.
Foto: Bruno Randolf. |
|
19 |
Om
vier uur is de playa rustig op wat verspreide technofeesten na en
de Dead Kennedys in Pedal Camp, het Blade Runner-achtige kamp van
een circus van zwerfkids.
Sam geeft een joint door. Ik lig in een stoel in een helroze lycra
japon, goudfolie uit Cody's keuken met zilver-tape van pols tot schouder
om mijn armen gewikkeld tegen de kille woestijnlucht, zwarte bodypainting,
zilveren vegen op mijn gezicht en borst. Baucho ligt op de bank te
slapen. Iemand zei dat Jim het ijsstandbeeld gaat verbranden met de
Veggiematic, zegt Sam.
Kan dat? zeg ik en Sam neemt een slok en grijnst.
Hij heeft het zelf gemaakt.
Kurt roept dat hij Jim ziet. We rennen door het donker, springen over
tentlijnen, delen van kunstwerken ontwijkend, voorbij de luxe bus
waar Larry en Marian liggen te slapen, bij Pedal Camp roepend JIM'S
BURNING THE ICE SCULPTURE en de stonede punks springen meteen op
we draven tot de rand van de playa waar de stekelige silhouetten van
de harde kern zich aftekenen tegen de monsterachtige vuurstraal.
Jim zit bovenop de Veggiematic
het grootse IJsstandbeeld oranjeblauw in de vlammenzee
BURN THE FUCKER
roepen helblonde kids in Carhartts
BURN THE BITCH
en gepiercede meisjes grijnzen.
Een blond meisje in een roze onderjurk en iemand in een konijnenpak
staan gebiologeerd te kijken. Een reusachtige boor voorop de Veggiematic
begint te draaien en Jim trekt krakend op en
RAMT
het onaangeroerde IJsstandbeeld
de kids gillend
GET THE BITCH
Bunnie schurkt richting Blondie die geëxalteerd staat te lachen. Ze wisselen
een eerste blik, grijnzen, staan hand in hand. Hij neemt haar in zijn
armen, ze omhelzen, kussen, klampen elkaar vast, halen adem en kussen.
Broadway eat your heart out zegt iemand, tanden flikkerend in het
schijnsel van de maniakale vuurzee en Blondie en Bunnie kijken elkaar
aan en lopen
extatische blikken over hun schouders werpend
de woestijn in. |
|
|
|