U N D E R G R O U N D Toch is de sprong in Manhattan anders dan die in Londen. Hiphop is in de
twintig jaar sinds The Message eerst opwindende underground geweest,
toen, met Terrordome, een krachtige maatschappelijke uitingsvorm.
|
||||||||||||||||||
|
Maar met het grote commerciële succes van de laatste tien jaar heeft hiphop, op uitzonderingen als de posse rond dj Shadow na, zijn angel verloren, en is grotendeels voorspelbaar, futloos en decadent geworden. De vaak godsdienstige rappers zijn op het moment bovendien in de ban van een naderende apocalyps, die het genre er niet vrolijker op maakt. Drum 'n' bass daarentegen, net vijf jaar oud, ontwikkelt zich als een ijsberg in de Arctische zee, waarvan de titanen van de platenindustrie alleen het allerbovenste topje in het vizier kunnen krijgen. In het anarchistische, chaotische klimaat onder water groeien de meest diverse uitstulpsels. Veel drum 'n' bass-muzikanten hebben de do-it-yourself-mentaliteit van de vroege punk-scene. Jungle kun je met relatief goedkope middelen maken, opnemen en uitbrengen, dus de steun van een grote platenmaatschappij is vaak niet nodig. Zelf opnemen en uitbrengen gaat bovendien veel sneller dan via de logge platenindustrie, zodat in drum 'n' bass talloze artiesten razendsnel tracks uitbrengen op eindeloos veel labels, vaak ook nog onder wisselende namen. Het resultaat is een uiterst vitale scene, die van dag tot dag vernieuwt, van ijle, atmosferische techstep tot het overdonderende jonge Influential-label, dat je na één nummer de hele dag stuiterend over straat laat gaan.
Wat, vraag je je af als je in het spatvocht van gele taxi's over Houston
Street loopt, wat zou er gebeuren als de twee zouden mengen? Als hiphop
aangedreven zou worden door de speedcocktail van Influential?
Wat zou drum 'n' bass met hiphop doen?
'Jungle Nation' noemen de Amerikaanse junglists, jungle-fans, zich al.
Maar wie drum 'n' bass en jungle zoekt in de Verenigde Staten, komt in
een surrealistische non-gebeurtenis terecht. Op internet vind je
tientallen jungle-websites en dance-zines. Een drum 'n' bass-roffel
flitst voorbij onder een Levi's reclame. Jungle-kopstuk dj Soul Slinger
staat op een cover van een dj-blaadje. In de auto in L.A. vind je een
jungle-piraat op de radio. Een flyer kondigt een obscuur feestje aan.
Vanuit de standjes en winkeltjes van illegale Afrikaanse tape-verkopers
in Manhattan of Venice Beach pompen de rauwste woofers de straat op.
Verder: stilte. Geen clips op MTV, geen jungle in discotheken, geen
grote verhalen in Rolling Stone, geen advertenties. Hier, waar je alles
aangesmeerd krijgt, heeft zo'n stilte iets onwerkelijks.
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bovenkant pagina | ||||||||||||||||||
NRC Webpagina's © 1 MEI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) |