9
Nederlands is de tiende nationaliteit aan boord van de
CYBERBUSS
Amerikaans
Canadees
Braziliaans
Engels
Zwitsers
Duits
Italiaans
Frans
Venezolaans
10
CybersAM (29), een on-line marketeer en webdesigner uit San Francisco,
wijst
op de oude schoolbus.
,,Dit was de eerste die we zagen. Ik wou verder kijken, maar Yanick zei:
kopen.
Geen discussie mogelijk. Hij heeft de ene helft betaald, wij met z'n
allen de
andere.
Yanick (27), Canadees, knikt.
Samen hebben ze maanden gewerkt om er CYBERBUSS van te maken. Nu zijn ze
op
reportage voor CYBERSPACE. Sam maakt digitale fotos, die hij vanuit de
woestijn met laptop en sateliettelefoon op www.cyberbuss.com zet:
Join the CYBERBUSS
on a VIRTUAL TRIP to Burning Man!
Ze zijn dagen geleden al aangekomen. De inhoud van de BUSS - hout,
plastic,
glitters, lappen stof, sterren, waterpistolen, banken, tafels,
zilververf,
drank, drugs, voedsel en vrienden - ligt uitgestrooid over CYBERBUSS
CAMP.
Cyberbuss Camp.
Sam, ontbloot bovenlijf en een grote zwarte bril op zijn kaalgeschoren
zilvergeverfde hoofd, spreekt Portugees met Baucho en Monica uit
Brazilië,
ooit langsgekomen en blijven hangen. Cathy (26) uit San Francisco,
lang
golvend koperblond haar, sproetjes, sprankelende blik, in zwarte
laklaarzen
en een paarse bh, verft zilveren strepen op het gezicht van Anton, een in
Engeland opgegroeide diplomatenzoon met een kostschool-accent en lang
donker
haar. Kurt (28), Zwitser, is researcher voor een webvideo-bedrijf in SF.
Hij
speelt in een wollig kruippakje en een muts met bonten oortjesop een
veelkleurige zelfgemaakte piano. Yanick en Carlos uit Venezuela, in
krijsende
jurken en puntmutsen, wisselen obsceniteiten uit over aantrekkelijke
jongens
terwijl Cody, een viersterrenkok in een leren broek, pizza's bakt om
later die
avond in speciaal meegebrachte dozen - random -
rond te brengen in de woestijn.
Sam:
We werken allemaal. Maar dit - hij wijst op de chaos om ons heen -
is
waar we voor leven
11
Geld is nutteloos in Black Rock City
Je brengt alles zelf mee.
Pannenkoeken worden gebarterd tegen een dansje, fietsen voor chocola,
bier
voor een mop. Er zijn geen banden met de zakenwereld, de officiele
kunstwereld
of de autoriteiten. Er zijn geen subsidies, sponsors, cola of hamburgers.
Burning Man wordt vanuit tien huiskamers noncommercieel gerund.
Het organiseert zichzelf. Via de site regel je onderling de reis, je
kamp,
eten en vermaak.
De grootste attractie zijn we zelf
12
In het Blue Light District, naar de kleur van nachtelijke beeldschermen,
krijgen die nacht meer email-namen gezichten. De meeste kampen zijn van
BM-
listees. In Country Club Camp zijn dagelijks cocktailparty's. Drank is
niet te
koop, maar iedereen hijst absinth en tequila omdat de enige huisregel
luidt
DRINKEN OF OPROTTEN
Geekboy, een 28-jarige hacker, computerprogrammeur en postmaster van de
lijst,
staat te praten met John, de Black Rock Desert Radio Dominee, die later
die
week in Black Rock City in het huwelijk zal treden - twee keer, omdat de
schoonfamilie verdwaald raakt in de woestijn.
De SPACE COW GIRLS van het SPACE COW GIRL CAMP verderop stampen binnen in
cowboybroeken van langharig blauw en oranje bont die hun billen in
glanzend
lycra blootlaten, Stetsons op hun Betty Page kapsels, de weelderige
decolletÇ's in kleine kanten topjes geperst. Als Black Rock City
Fashion
Patrol vervolgen ze onvermoeibaar FASHION PERPETRATORS
met My First Sony megafoons
- alsof ze die met hun scheepstoeterstemmen nodig hebben -
die ze de HELE DAG gebruiken
zelfs om elkaar toe te vertrouwen dat ze
GODSALLEJEZUS MOETEN PISSEN
Sister Dana.
Sister Dana van CAMP CAMP, wordt ter plekke SPACE COW GIRL DEPUTY
gemaakt. Ik
krijg een pluim voor
HET LIEFSTE HAARSPELDJE OP DE PLAYA
We lopen tussen de freaks op de gebarsten playa waar in een stapel hooi
als
een huis het gebrom van een generator klinkt: iemand bouwt midden in de
woestijn een reusachtig standbeeld van ijs.
13
Pink Barbie Wedding
14
Het is net Beavis en Butthead
Massale MEDIA SMARTNESS. Alles is tweedehands onder het motto
beter goed gejat
dan slecht bedacht. Alles wordt in de zeik genomen. Iedereen heeft
boeken,
muziek, songteksten, brieven, foto's, televisie, film, nieuws, animatie,
het
web en reclame uit hun verband gerukt en op de playa te kijk gezet.
We lopen de hele dag te lachen.
Het felle woestijnlicht maakt al die media-flarden net zo wezenloos als
je ze
zelf vaak ervaart. Iedereen hier kijkt met jouw ogen.
15
Dat Droste-perspectief noemt de schrijver Douglas Rushkoff
(Cyberia) in zijn boek Children of Chaos "gespiegeld inzicht": die
typische,
afstandelijke blik van mediawijze jonge mensen.
Rushkoff, 9 oktober:
Spiegelen of recapituleren is iets op een nieuw niveau bevatten.
Dat
krijg je met de spiegels van zelf-gelijkenissen
Beavis and Butthead voor de tv spiegelen de ervaring van
degene die zit te kijken - het is net als het spel-binnen-een-spel bij
Shakespeare.
Gespiegeld inzicht is denken: aha!
16
De zon verdwijnt achter de bergen, de lucht wordt knalrood. Vanuit heel
Black
Rock City klinkt gejuich.
Brandende man.
17
We zien hoe de processie van monniken met lantaarns door de straten trekt
naar
de dubbele rij lichtjes die zich uitstrekt de woestijn in naar het paars
met
groene geraamte van de Man. In Center Camp, donker onder de heldere
hemel,
tekenen zich tegen de vuren die overal laaien groepjes mensen af die zich
koesteren in de gloed. We staan bovenop de CYBERBUSS om de menigte de
woestijn
in te zien trekken, hun silhouetten zwart tegen de brandstapels in de
verte
rondom de Man. Jim Mason uit San Francisco laat onze zilvergeverfde
wangen
flikkeren in een meterslange blauwe vuurtong uit de roestige loop van de
Veggiematic, een monsterlijke vlammenwerper op manshoge wielen.
Ik ren de playa op om foto's te maken.
De bonte stam begeeft zich door het flakkerende licht naar de grote arena
op
de playa, glinsterende steltlopers en zachte gladde jongensgezichten,
aliens,
een snorkelaar en meisjes in roze babydolls, huiverend in de woestijnkou,
naar
de arena met de torenhoge Man, omgeven door brandstapels waar naakte
lichamen
omheen dansen in een ingenieuze choreografie.
Mensen springen naar achter als uit het donker een menselijke toorts
tevoorschijn schiet, de hooistapels om de Man opspringt en rondrent over
de
sokkel, armen, benen, hoofd brandend en wapperend in het donker, terwijl
het
hooi fikt in heldere vlammen die langs de Man omhoog schieten, de lucht
in.
Als de Man vlam vat explodeert het neon en vuur schiet alle kanten
op.
De dansers ballen hun vuisten in de lucht.
Mensen dringen naar het vuur en de kring begint te bewegen, rondom de
Man,
we lopen in een grote cirkel om de man
sneller
rond en rond
dichterbij, terwijl de dansers de binnenste ring,
steeds kleiner,
heter en heter
ontvluchten.
De Man loeit en we storten ons in de schroeiende hitte
jongens rennen rondjes zo hard als ze kunnen in de helse gloed van de
Man
meisjes gooien hun kleren uit
terwijl iedereen zingt en roept en danst op het geluid van percussie
overal.
Een hippie draagt een lichtkrant op zijn hoofd
BURN
BURN
BURN
en op de bank van de mobiele woonkamer bedrijft een jong stel de
liefde.
18
De eerste Man brandde om een mislukte liefde te vergeten. Harvey:
Als we een houten beeld in een museum of galerie in brand hadden gestoken
was
het een eenmalig gebaar geweest. Dan herhaal je jezelf en denkt iedereen:
heb
je ze weer met dat ding. Maar op het strand stonden er meteen drie keer
zoveel
mensen omheen.
Samen iets in de fik steken doet iets met je, zegt Harvey. Daarom doen we
het
nog steeds.
Nadat de laatste keer op het strand een angstaanjagende kudde dronken
pyromanen tegenover de politie kwam te staan, met Harvey er tussenin,
verhuisde het festival naar de woestijn in Nevada, een halve dag rijden
van
San Francisco. Zo werd het weer beslotener. Harvey: Nu het moeilijk werd
om er
te komen, moesten mensen samenwerken, samen overleven. Iedereen die het
haalde
werd vanzelf een deelnemer. Het brandfestijn is in elf jaar gegroeid
van een
flink kampvuur tot een uitzinnig spektakel met tienduizend acteurs.
Volgens
Harvey draait het feest behalve op samen overleven op "radicale vrije
expressie'. Het is een drama met tienduizend verhaallijnen, en zelfs de
catharsis is interactief. Hoewel hij het gebroken-hart-verhaal nu zelf
wat
gànant vindt, zegt hij in het Wired boek: Het is opvallend hoeveel
mensen die
je hier tegenkomt op een kruispunt in hun leven staan: of ze zijn net
weer
alleen, of ze maken een crisis door of ze zijn opnieuw verliefd. Niemand
gaat
weg zoals hij aankwam. Iemand zei:
Burning Man is een ideale gelegenheid om een nieuwe persoonlijkheid uit
te proberen
>>>>>>> Lees verder
|