Door Sandra Küpfer
totem

Totem in
Cyberbuss Camp.


Dummies

Dummies.


Silicon Valley
centrum van de computer-industrie.
Silicon Valley slang:
www.sabram.com/site/slang.html.

www.burningman.com
Burning Man-website

mailinglist
postservice die e-mails die je stuurt naar een centraal adres, doorstuurt naar iedereen die op de lijst geabonneerd is.

WIRED
toonaangevend tijdschrift uit San Francisco over computers, technologie en cybercultuur

Omslag Wired 5.11

Ray Gun
poptijdschrift uit L.A., dat onder artistieke leiding van David Carson alle conventies in de grafische vormgeving doorbreekt

www.cyberbuss.com
website

Beavis en Butthead
tv-personages in MTV-serie, die MTV kijken en commentaar leveren

beavis

Beavis.

Douglas Rushkoff
36-jarige Amerikaanse schrijver over pop- en cybercultuur, auteur van onder andere Cyberia, Media Virus en Children of Chaos; website: www.levity.com/rushkoff

Rushkoff

Douglas Rushkoff.

Rushkoff

Cover Children of Chaos.

zelf-gelijkenissen
dingen die overeenkomst vertonen in vorm.

Burning Man fotoboek
samengesteld door Brad Wieners, uitgegeven door Hardwired, de uitgeverstak van Wired.

Burning man Cover

Cover Burningman.


sofa

In Bianca's Smut
Shack.


kleine man

Kleine man.


FUCKING ADJUST
9
Nederlands is de tiende nationaliteit aan boord van de CYBERBUSS
Amerikaans
Canadees
Braziliaans
Engels
Zwitsers
Duits
Italiaans
Frans
Venezolaans


10
CybersAM (29), een on-line marketeer en webdesigner uit San Francisco, wijst op de oude schoolbus.
,,Dit was de eerste die we zagen. Ik wou verder kijken, maar Yanick zei: kopen. Geen discussie mogelijk. Hij heeft de ene helft betaald, wij met z'n allen de andere.
Yanick (27), Canadees, knikt.
Samen hebben ze maanden gewerkt om er CYBERBUSS van te maken. Nu zijn ze op reportage voor CYBERSPACE. Sam maakt digitale fotos, die hij vanuit de woestijn met laptop en sateliettelefoon op www.cyberbuss.com zet:
Join the CYBERBUSS
on a VIRTUAL TRIP to Burning Man!

Ze zijn dagen geleden al aangekomen. De inhoud van de BUSS - hout, plastic, glitters, lappen stof, sterren, waterpistolen, banken, tafels, zilververf, drank, drugs, voedsel en vrienden - ligt uitgestrooid over CYBERBUSS CAMP.

Cyberbuss Camp

Cyberbuss Camp.

Sam, ontbloot bovenlijf en een grote zwarte bril op zijn kaalgeschoren zilvergeverfde hoofd, spreekt Portugees met Baucho en Monica uit Brazilië, ooit langsgekomen en blijven hangen.
Cathy (26) uit San Francisco, lang golvend koperblond haar, sproetjes, sprankelende blik, in zwarte laklaarzen en een paarse bh, verft zilveren strepen op het gezicht van Anton, een in Engeland opgegroeide diplomatenzoon met een kostschool-accent en lang donker haar. Kurt (28), Zwitser, is researcher voor een webvideo-bedrijf in SF. Hij speelt in een wollig kruippakje en een muts met bonten oortjesop een veelkleurige zelfgemaakte piano. Yanick en Carlos uit Venezuela, in krijsende jurken en puntmutsen, wisselen obsceniteiten uit over aantrekkelijke jongens terwijl Cody, een viersterrenkok in een leren broek, pizza's bakt om later die avond in speciaal meegebrachte dozen
- random -
rond te brengen in de woestijn.
Sam:
We werken allemaal. Maar dit - hij wijst op de chaos om ons heen - is waar we voor leven


11
Geld is nutteloos in Black Rock City
Je brengt alles zelf mee.
Pannenkoeken worden gebarterd tegen een dansje, fietsen voor chocola, bier voor een mop.
Er zijn geen banden met de zakenwereld, de officiele kunstwereld of de autoriteiten. Er zijn geen subsidies, sponsors, cola of hamburgers. Burning Man wordt vanuit tien huiskamers noncommercieel gerund.

Het organiseert zichzelf. Via de site regel je onderling de reis, je kamp, eten en vermaak.
De grootste attractie zijn we zelf


12
In het Blue Light District, naar de kleur van nachtelijke beeldschermen, krijgen die nacht meer email-namen gezichten. De meeste kampen zijn van BM- listees.
In Country Club Camp zijn dagelijks cocktailparty's. Drank is niet te koop, maar iedereen hijst absinth en tequila omdat de enige huisregel luidt
DRINKEN OF OPROTTEN
Geekboy, een 28-jarige hacker, computerprogrammeur en postmaster van de lijst, staat te praten met John, de Black Rock Desert Radio Dominee, die later die week in Black Rock City in het huwelijk zal treden - twee keer, omdat de schoonfamilie verdwaald raakt in de woestijn.
De SPACE COW GIRLS van het SPACE COW GIRL CAMP verderop stampen binnen in cowboybroeken van langharig blauw en oranje bont die hun billen in glanzend lycra blootlaten, Stetsons op hun Betty Page kapsels, de weelderige decolletÇ's in kleine kanten topjes geperst. Als Black Rock City Fashion Patrol vervolgen ze onvermoeibaar
FASHION PERPETRATORS
met My First Sony megafoons
- alsof ze die met hun scheepstoeterstemmen nodig hebben -
die ze de HELE DAG gebruiken
zelfs om elkaar toe te vertrouwen dat ze
GODSALLEJEZUS MOETEN PISSEN

Sister Dana.
Sister Dana van CAMP CAMP, wordt ter plekke SPACE COW GIRL DEPUTY gemaakt. Ik krijg een pluim voor
HET LIEFSTE HAARSPELDJE OP DE PLAYA

We lopen tussen de freaks op de gebarsten playa waar in een stapel hooi als een huis het gebrom van een generator klinkt: iemand bouwt midden in de woestijn een reusachtig standbeeld van ijs.

ijsbal

13
Pink Barbie Wedding



14
Het is net Beavis en Butthead
Massale MEDIA SMARTNESS. Alles is tweedehands onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht. Alles wordt in de zeik genomen. Iedereen heeft boeken, muziek, songteksten, brieven, foto's, televisie, film, nieuws, animatie, het web en reclame uit hun verband gerukt en op de playa te kijk gezet.
We lopen de hele dag te lachen.
Het felle woestijnlicht maakt al die media-flarden net zo wezenloos als je ze zelf vaak ervaart. Iedereen hier kijkt met jouw ogen.


15
Dat Droste-perspectief noemt de schrijver Douglas Rushkoff (Cyberia) in zijn boek Children of Chaos "gespiegeld inzicht": die typische, afstandelijke blik van mediawijze jonge mensen.
Rushkoff, 9 oktober:
Spiegelen of recapituleren is iets op een nieuw niveau bevatten. Dat krijg je met de spiegels van zelf-gelijkenissen
Beavis and Butthead voor de tv spiegelen de ervaring van degene die zit te kijken - het is net als het spel-binnen-een-spel bij Shakespeare.
Gespiegeld inzicht is denken: aha!


16
De zon verdwijnt achter de bergen, de lucht wordt knalrood. Vanuit heel Black Rock City klinkt gejuich.

brandende 

man

Brandende man.

17
We zien hoe de processie van monniken met lantaarns door de straten trekt naar de dubbele rij lichtjes die zich uitstrekt de woestijn in naar het paars met groene geraamte van de Man.
In Center Camp, donker onder de heldere hemel, tekenen zich tegen de vuren die overal laaien groepjes mensen af die zich koesteren in de gloed.
We staan bovenop de CYBERBUSS om de menigte de woestijn in te zien trekken, hun silhouetten zwart tegen de brandstapels in de verte rondom de Man. Jim Mason uit San Francisco laat onze zilvergeverfde wangen flikkeren in een meterslange blauwe vuurtong uit de roestige loop van de Veggiematic, een monsterlijke vlammenwerper op manshoge wielen.
Ik ren de playa op om foto's te maken. De bonte stam begeeft zich door het flakkerende licht naar de grote arena op de playa, glinsterende steltlopers en zachte gladde jongensgezichten, aliens, een snorkelaar en meisjes in roze babydolls, huiverend in de woestijnkou, naar de arena met de torenhoge Man, omgeven door brandstapels waar naakte lichamen omheen dansen in een ingenieuze choreografie.
Mensen springen naar achter als uit het donker een menselijke toorts tevoorschijn schiet, de hooistapels om de Man opspringt en rondrent over de sokkel, armen, benen, hoofd brandend en wapperend in het donker, terwijl het hooi fikt in heldere vlammen die langs de Man omhoog schieten, de lucht in.
Als de Man vlam vat explodeert het neon en vuur schiet alle kanten op.
De dansers ballen hun vuisten in de lucht.
Mensen dringen naar het vuur en de kring begint te bewegen, rondom de Man,
we lopen in een grote cirkel om de man
sneller
rond en rond
dichterbij, terwijl de dansers de binnenste ring,
steeds kleiner,
heter en heter
ontvluchten.
De Man loeit en we storten ons in de schroeiende hitte
jongens rennen rondjes zo hard als ze kunnen in de helse gloed van de Man
meisjes gooien hun kleren uit
terwijl iedereen zingt en roept en danst op het geluid van percussie overal.
Een hippie draagt een lichtkrant op zijn hoofd
BURN
BURN
BURN
en op de bank van de mobiele woonkamer bedrijft een jong stel de liefde.


18
De eerste Man brandde om een mislukte liefde te vergeten. Harvey:
Als we een houten beeld in een museum of galerie in brand hadden gestoken was het een eenmalig gebaar geweest. Dan herhaal je jezelf en denkt iedereen: heb je ze weer met dat ding. Maar op het strand stonden er meteen drie keer zoveel mensen omheen.
Samen iets in de fik steken doet iets met je, zegt Harvey. Daarom doen we het nog steeds.
Nadat de laatste keer op het strand een angstaanjagende kudde dronken pyromanen tegenover de politie kwam te staan, met Harvey er tussenin, verhuisde het festival naar de woestijn in Nevada, een halve dag rijden van San Francisco. Zo werd het weer beslotener. Harvey: Nu het moeilijk werd om er te komen, moesten mensen samenwerken, samen overleven. Iedereen die het haalde werd vanzelf een deelnemer.
Het brandfestijn is in elf jaar gegroeid van een flink kampvuur tot een uitzinnig spektakel met tienduizend acteurs. Volgens Harvey draait het feest behalve op samen overleven op "radicale vrije expressie'. Het is een drama met tienduizend verhaallijnen, en zelfs de catharsis is interactief.
Hoewel hij het gebroken-hart-verhaal nu zelf wat gànant vindt, zegt hij in het Wired boek: Het is opvallend hoeveel mensen die je hier tegenkomt op een kruispunt in hun leven staan: of ze zijn net weer alleen, of ze maken een crisis door of ze zijn opnieuw verliefd. Niemand gaat weg zoals hij aankwam.
Iemand zei:
Burning Man is een ideale gelegenheid om een nieuwe persoonlijkheid uit te proberen

>>>>>>> Lees verder

OUT OF CONTROL is een tweewekelijkse serie over popcultuur aan het eind van het millennium, geschreven door Sandra Küpfer (sk@nrc.nl). Dit is de eerste aflevering.


NRC Webpagina's | Cultureel Supplement, 24 oktober 1997 | © NRC Handelsblad 1997