U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
OUT OF CONTROL


HIGHBROW
Het idee roept fascinerende vragen op. Wat is het nu eigenlijk het project: de concrete opdrachten die Gomez krijgt, of de highbrow-tentoonstelling achteraf? Wat is echter: de illustratie in Thrasher, door duizenden lezers probleemloos erkend als de pro-skater Ed Templeton, of het doek tegen het wit van een galerie?
 

Door Sandra Küpfer (sk@nrc.nl)


Skater


 

   

Links

Skateboarden

Inline-skaten

Snowboarden

Rollerskaten

Graffiti

MTV

Hugo Boss

Nike

Hustler

Wired

Rushkoff

Black Flag

Dead Kennedys

Green Day

Beastie Boys

   

 
Wat zegt meer over kunstbeleving: het feit dat we skaters in acryl aan de muur hangen, of dat ze zelf zonder enige verdere uitleg een portret door een kunstschilder accepteren bij een interview in plaats van een foto?

De sss-wereld vormt het front van de hedendaagse kunst vindt Gomez. ,,They're out on the cutting edge of graphic design. Op kunsthappenings zie ik vooral mensen die zichzelf voor gek lopen te zetten. Ik zie interessantere kunst op elke sss-bedrijfsbeurs.''

Nagoni (19) is het eerste meisje dat ik ken met een sik, een gecultiveerd stoer zwart plukje onderaan haar kin. Haar video's waren te zien op de tentoonstelling in San Francisco. ,,Ik wil gewoon van A naar B. Een skateboard maakt de stad tot mijn terrein. Coool. Ik kan me er vrij bewegen, daar heb ik geen gemeenteraad, buurtcomité's, crimewatch of zo voor nodig. Kids don't have time for that.''
Henry Rollins, Black Flag

Popcultuurwatcher Douglas Rushkoff herkent in de skate-cultuur een mentaliteit voor de toekomst. Creativiteit, originaliteit, spel in plaats van regels als manier om de eind-twintigste-eeuwse chaos te beheersen. In zijn appartement in New York: ,,Obstakels zijn een uitdaging voor ze. Net als bijvoorbeeld op het web gaat het er niet om de hele structuur te overzien, maar om je mee te laten voeren over het oppervlak, de patronen te herkennen, de gaten te overbruggen, van de chaos een spel te maken. Dat maakt de beweging niet minder doelgericht, alleen minder lineair.''

Surfen is een uitgekauwde web-analogie, die niettemin hout snijdt. Georgina Cortez, maakster van een surf-film, ritst zich in haar wetsuit op het strand van Pacifica. ,,Surfen ligt niet toevallig op ieders lippen. Het is niet zomaar op een golf staan. De oceaan is peilloos, je kunt erin verzuipen, net als in de informatie om je heen. Surfen is een techniek om je staande te houden. Het is moeilijk. It's about picking the ríght wave.''

Manhattan. We razen down Alphabet City, met z'n tweeën op Colin's longboard. We raken een dealer. 'Man, that's a big fucking skateboard!' We wrijven blauwe plekken uit, op weg naar de Lower East Side, naar Alleged Gallery, Aaron Rose's lo-fi skatekunst galerie. In de straat lo-fi cafés, winkels, kraakpanden. ,,Aaron Rose'' zegt een punker en strijkt door zijn haar. ,,Die zat hier ja, waar hij nu is weet ik niet. WEST end ergens.''

Cover Wired
Wired
 


 

6 Kilo kraaltjes

 
Bovenkant pagina  

NRC Webpagina's © 30 JANUARI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)