|
||||||||||||||||||
|
Wat zegt meer over kunstbeleving: het feit dat we skaters in acryl aan de muur hangen, of dat ze zelf zonder enige verdere uitleg een portret door een kunstschilder accepteren bij een interview in plaats van een foto? De sss-wereld vormt het front van de hedendaagse kunst vindt Gomez. ,,They're out on the cutting edge of graphic design. Op kunsthappenings zie ik vooral mensen die zichzelf voor gek lopen te zetten. Ik zie interessantere kunst op elke sss-bedrijfsbeurs.'' Nagoni (19) is het eerste meisje dat ik ken met een sik, een gecultiveerd stoer zwart plukje onderaan haar kin. Haar video's waren te zien op de tentoonstelling in San Francisco. ,,Ik wil gewoon van A naar B. Een skateboard maakt de stad tot mijn terrein. Coool. Ik kan me er vrij bewegen, daar heb ik geen gemeenteraad, buurtcomité's, crimewatch of zo voor nodig. Kids don't have time for that.'' Popcultuurwatcher Douglas Rushkoff herkent in de skate-cultuur een
mentaliteit voor de toekomst. Creativiteit, originaliteit, spel in
plaats van regels als manier om de eind-twintigste-eeuwse chaos te
beheersen. In zijn appartement in New York: ,,Obstakels zijn een
uitdaging voor ze. Net als bijvoorbeeld op het web gaat het er niet om
de hele structuur te overzien, maar om je mee te laten voeren over het
oppervlak, de patronen te herkennen, de gaten te overbruggen, van de
chaos een spel te maken. Dat maakt de beweging niet minder doelgericht,
alleen minder lineair.''
Surfen is een uitgekauwde web-analogie, die niettemin hout snijdt.
Georgina Cortez, maakster van een surf-film, ritst zich in haar wetsuit
op het strand van Pacifica. ,,Surfen ligt niet toevallig op ieders
lippen. Het is niet zomaar op een golf staan. De oceaan is peilloos, je
kunt erin verzuipen, net als in de informatie om je heen. Surfen is een
techniek om je staande te houden. Het is moeilijk. It's about picking
the ríght wave.''
Manhattan. We razen down Alphabet City, met z'n tweeën op Colin's
longboard. We raken een dealer. 'Man, that's a big fucking skateboard!'
We wrijven blauwe plekken uit, op weg naar de Lower East Side, naar
Alleged Gallery, Aaron Rose's lo-fi skatekunst galerie. In de straat
lo-fi cafés, winkels, kraakpanden. ,,Aaron Rose'' zegt een punker
en strijkt door zijn haar. ,,Die zat hier ja, waar hij nu is weet ik
niet. WEST end ergens.''
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bovenkant pagina | ||||||||||||||||||
NRC Webpagina's © 30 JANUARI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) |