|
||||||||||||||||||
|
Skateboarding is creatief. Zoals Bryce Kanight de betonnen stoep gebruikt om een broodje te eten, zo gebruiken kids het beton in de stad om trucs uit te voeren. Met skatervrienden zie je geen hinderlijke stoepranden, mislukte openbare kunstwerken en nutteloze paaltjes, maar een schans, een apenrots, een slalom. De San Franciscose Embarcadero, een kilometerslange reep beton langs het water, is als gemeentekunst weinig gewaardeerd, maar trekt skaters van over de hele wereld. De sport is fotogeniek, en veel sporters, opgegroeid met foto en video, leggen hem zelf vast. Video's, van amateur via semi-professioneel tot commercieel, worden verkocht in skate-shops. Veel skaters doen ook aan graffiti: ,,Op een board ben je snel weg.'' Rachel (21), student fotografie, board onder de arm tegen de San Francisco Bay: ,,Veel skaters maken dingen. Hetzelfde gen waardoor je op dat ding gaat staan zorgt dat dat je dat wilt. Het begint allemaal met taggen.'' Tags zijn graffiti-logo's, en logo's, belangrijke codes in elke jeugdcultuur, beheersen de skatewereld. Een bandnaam op een t-shirt, een merk op een pet, de ingewijde weet meteen waar hij aan toe is. Het is steno voor alles, van stemmingen tot politieke voorkeuren en metafysische ideeën. De logo's van Tommy Hilfiger, Dead Kennedy's en Grand Royal staan ongeveer voor ongecompliceerde meeloperij, politiek-correcte anarcho-punk en neospirituele anarcho-groove. Kunstenaar Phil Frost: ,,T-shirts vormen een eigen taal.'' Tags, op verkeersborden, muren, vormen volgens Phil Frost voor skaters,
net als voor gangs, een eigen bewegwijzering in de stad. Frost: ,,Aan
tags kun je zien waar je vrienden zijn geweest. Ze brengen systeem
aan.''
De conceptuele kunstenaar Gomez ontwerpt logo's voor skate- en
snowboardingbedrijven, net als illustraties voor Thrasher. Hij
belichaamt de wisselwerking tussen amateurcreativiteit, commercieel
design en autonoom werk van de wereld van de sporten met de drie sss'en.
Op zijn laatste expositie toonde hij Gomez Inc., tientallen logo's van
fictieve bedrijven onder zijn naam. Zijn huidige project, SSS, bestaat
uit sss-logo's voor boards, de meeste daadwerkelijk aangekocht en
uitgevoerd, en portretten van beroemde skaters en surfers voor
sss-bladen.
Gomez ontwerpt ze op de Macintosh, en schildert ze daarna in acryl op
doek. In zijn huis in Venice, L.A., wetsuits aan de waslijn: ,,Ontwerpen
gaat het snelst op de Mac. Het schilderen doe ik omdat ik handmatige
vlakken en lijnen mooier vind. Bovendien exposeer ik uiteindelijk met de
doeken. Het commerciële werk is deel van het project, maar het
levert nauwelijks iets op. De doeken verkopen goed.''
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bovenkant pagina | ||||||||||||||||||
NRC Webpagina's © 30 JANUARI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) |