|
||||||||||||||||||
|
San Francisco. Thomas Campbell, blond in een t-shirt, toont dia's. Het auditorium van de Academy of Art is donker. Kids met spikes en DC's puilen er van de trappen, ademloos. Klik. Op een scherm hangen skaters ondersteboven boven de trappen van het gemeentehuis, een paar kilometer verder, bevroren in een dodenvlucht, kaken op elkaar, board wonderbaarlijk aan de schoenen gekleefd. De jongen landt, de zaal schatert. Klik. Hij raast langs de rand van het betonnen gat dat ooit als vijver bedoeld was. Vliegt. Vliegt, armen wijd, board tussen de tenen. Hangt linksboven manshoge rots, board raakt beton. Landt. Raast door, board schuin in de lucht, rechterwiel op het beton, armen omhoog, lichaam naar achteren, ogen wijd. Klik. Zwart. Thomas Campbell is chef fotografie bij Thrasher Magazine. Zijn werk is te zien op een tentoonstelling van surf- en skatecultuur in het Raadhuis van San Francisco, net als dat van Bryce Kanight, een van de eerste en bekendste skate-fotografen. Kanight leerde al skatend fotograferen. Op een betonnen stoep eet hij sandwiches in de zon. ,,Skatefotografie is snel, grof, zwaar vervormd en overbelicht. Die stijl zie je inmiddels overal terug, in modereportages, in film en op MTV. Skatefoto's zijn niet geposeerd en niet te ensceneren of verantwoord uit te lichten. Je hebt haast en het is donker. Iemand heeft een leeg huis met een zwembad gevonden. Je hebt het leeg laten lopen. You're riding the pool. Je staat zelf op je board, je werkt met een groothoeklens om te laten zien wat je zelf ziet, met heel veel licht van onderaf, want je wilt een gezicht zien. And when the cops hit you gotta be ready to split.'' Alleen een skate-gek doet het, zegt Kanight. Het is gekkenwerk en het levert niets op behalve de fun. |
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bovenkant pagina | ||||||||||||||||||
NRC Webpagina's © 30 JANUARI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) |