U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
OUT OF CONTROL


NEK BREKEN
Nog altijd zijn bladen als het onafhankelijke Thrasher en Big Brother, inmiddels bezit van Hustler-eigenaar Larry Flint, een bron van inspiratie. Foto's van hun nek brekende kids zijn af en toe briljant van eenvoud en hardnekkigheid, interviews kennen kop noch staart maar meanderen door over de dingen die je wilt weten: hoe Clyde Simpleton die bitch op dat feestje toen ontsnapt is, wat hij zei toen hij haar gisteren toch weer zag en hoe hij zo dronken kwam dat hij de precieze woorden nu vergeten is. De Who gives a fuck anyway-rubriek van Big Brother mag in geen publicatie ontbreken. Zoals in : who gives a fuck anyway.
 

Door Sandra Küpfer (sk@nrc.nl)


Beastie Boys
Beastie Boys

 

   

Links

Skateboarden

Inline-skaten

Snowboarden

Rollerskaten

Graffiti

MTV

Hugo Boss

Nike

Hustler

Wired

Rushkoff

Black Flag

Dead Kennedys

Green Day

Beastie Boys

   

 
San Francisco. Thomas Campbell, blond in een t-shirt, toont dia's. Het auditorium van de Academy of Art is donker. Kids met spikes en DC's puilen er van de trappen, ademloos. Klik. Op een scherm hangen skaters ondersteboven boven de trappen van het gemeentehuis, een paar kilometer verder, bevroren in een dodenvlucht, kaken op elkaar, board wonderbaarlijk aan de schoenen gekleefd.

De jongen landt, de zaal schatert. Klik. Hij raast langs de rand van het betonnen gat dat ooit als vijver bedoeld was. Vliegt. Vliegt, armen wijd, board tussen de tenen. Hangt linksboven manshoge rots, board raakt beton. Landt. Raast door, board schuin in de lucht, rechterwiel op het beton, armen omhoog, lichaam naar achteren, ogen wijd. Klik. Zwart.
Beastie Boys

Thomas Campbell is chef fotografie bij Thrasher Magazine. Zijn werk is te zien op een tentoonstelling van surf- en skatecultuur in het Raadhuis van San Francisco, net als dat van Bryce Kanight, een van de eerste en bekendste skate-fotografen. Kanight leerde al skatend fotograferen. Op een betonnen stoep eet hij sandwiches in de zon. ,,Skatefotografie is snel, grof, zwaar vervormd en overbelicht. Die stijl zie je inmiddels overal terug, in modereportages, in film en op MTV. Skatefoto's zijn niet geposeerd en niet te ensceneren of verantwoord uit te lichten. Je hebt haast en het is donker. Iemand heeft een leeg huis met een zwembad gevonden. Je hebt het leeg laten lopen. You're riding the pool. Je staat zelf op je board, je werkt met een groothoeklens om te laten zien wat je zelf ziet, met heel veel licht van onderaf, want je wilt een gezicht zien. And when the cops hit you gotta be ready to split.'' Alleen een skate-gek doet het, zegt Kanight. Het is gekkenwerk en het levert niets op behalve de fun.

Skater

 


 

4 Clean

 
Bovenkant pagina  

NRC Webpagina's © 30 JANUARI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)