|
|
Referendum | Zelfstandigheid | Hoofdrolspelers | Geschiedenis
'De VN kunnen niet veel meer dan modderen'
Er wordt massaal gemoord in Oost-Timor.
"Dat is waar. Maar de Veiligheidsraad kan dat nu niet alleen oplossen.
Deze crisis is voor mij geen domper en geeft mij evenmin een
triomfantelijkheidsgevoel." Onder Van Walsums leiding besloot de V-raad
afgelopen weekeinde een vijfhoofdige ambassadeursmissie naar de
Indonesische regering te sturen. Dit gebeurde nadat pro-Indonesische
milities, al dan niet gesteund door het Indonesische leger, de voor hen
ongunstige uitslag van een onder VN-vlag gehouden referendum over
onafhankelijkheid op het eilanddeel beantwoordden met verhevigd
bloedvergieten. Zij vermoordden en verjoegen tevens VN-personeel. "Ik
wilde niet de zoveelste oproep doen aan Indonesië om zich te
gedragen. Die missie is niet iets geweldigs, maar wel een stapje
vooruit", zegt Van Walsum vanuit New York, als hij vlak voor een nieuw
spoedberaad met VN-chef Kofi Annan de balans opmaakt.
Waarom doen de VN nu niets acuuts tegen het moorden op Oost-Timor?
"Ja, daar zouden de VN iets tegen moeten doen. Maar er is een hele lange
lijst van situaties, waarin gemoord wordt en waaraan de VN iets zouden
moeten doen. Ik wil het daarmee niet bagatelliseren. Maar de lijst van
zulke conflicten is heel lang: Angola, Sierra Leone, Ethiopië en
Eritrea. Die conflicten zijn veel erger en leiden tot veel meer doden.
Dat komt alleen niet voortdurend op de tv."
Blijft de vraag: waarom doen de VN nu niets acuuts tegen het moorden
op Oost-Timor?
"De kans is in het algemeen heel klein om een voorstel tot militair
ingrijpen door de Veiligheidsraad te loodsen. Daar is bijna geen
meerderheid voor te krijgen. En als die meerderheid er wel is, is het
heel moeilijk om die langs de vetostemmers te krijgen. Dus zul je iets
anders moeten voorstellen. Tenzij je natuurlijk zegt: we gaan buiten de
V-raad om. Zoals in Kosovo [door de NAVO]. Nou, dat hebben we geweten.
Daar wordt nu nog over gediscussieerd of dat mocht. Kosovo werd
bovendien voorafgegaan door een acht jaar lange opeenstapeling van
etnische zuiveringen door Milosevic. Door, wat ik noem, geaccumuleerde
weerzin. Er is dus een enorme serie conflicten waar niet zo wordt
ingegrepen als in Kosovo."
De Oost-Timorezen kopen hier weinig voor.
"Dat is waar. Maar hoe moet het dan?"
De Veiligheidsraad is verantwoordelijk voor de handhaving van de
internationale vrede en veiligheid.
"Er staat nergens in het VN-handvest dat de Veiligheidsraad alle
problemen van de wereld moet oplossen."
De V-raad kan dat niet.
"Inderdaad. En ik zie tegelijkertijd geen alternatief voor de
Veiligheidsraad. "
Het sturen van een diplomatieke missie in een geweldssituatie is een
klassiek zwaktebod van de VN: praten terwijl er gemoord wordt.
"In verhouding tot wat er gebeurt op de grond, is dat waar, ja. Het is
erg mager. Geen zwaar wapen. Tegelijk is het een zinvolle operatie om
beweging te krijgen in het standpunt van Indonesië. De regering
heeft gezegd geen buitenlandse troepen toe te staan in de zogeheten
tweede fase van het akkoord van 5 mei tussen Indonesië, Portugal
en de VN, de fase tussen de officiële bekendmaking van de uitslag
van het referendum en de aanpassing van de grondwetswijziging uit 1976
in november. Mijn stille hoop is dat de missie in die opstelling
beweging krijgt, zo van: denk nou eens na over de aanvaarding van
buitenlandse troepen.
"Indonesië heeft de verantwoordelijkheid genomen voor de handhaving
van de veiligheid op Oost-Timor. De meeste mensen vragen zich nu af:
willen of kunnen ze die niet handhaven? Laten we dat maar in het midden
houden. Maar als de Indonesiërs nu buitenlandse hulp aanvaarden,
zijn er snel troepen beschikbaar. De Australiërs staan klaar."
Is dat akkoord [waarvan het referendum de kern is] van de VN met
Indonesië en Portugal dan geen verkeerde taxatie geweest?
Indonesië is geen normale democratie.
"Misschien wel, ja. Indonesië mag dan geen normale democratie zijn,
maar het akkoord werd wel bereikt met een algemeen gevoel dat het land
een bladzijde wilde omslaan, en zijn verlies wilde nemen. Veel mensen
dachten dat Indonesië fatsoenlijk van dit langdurige probleem
wilde afkomen. Wij waren onder de indruk van de overeenkomst. Toen de
milities geweld gingen gebruiken, zijn velen er anders over gaan
denken."
Belandt Oost-Timor nu in de Veiligheidsraad op de grote hoop van
andere conflicten? Of is het wel degelijk een prioriteit?
"Het is zeker een prioriteit. De VN kunnen er niet weg en dit zomaar
over hun kant laten gaan. De VN zullen de tenuitvoerlegging van de
uitslag van het referendum moeten vaststellen. Dat moet Indonesië
beseffen."
Stel dat u het voor het zeggen zou hebben in de Veiligheidsraad: hoe
zou u dit conflict dan aanpakken?
"Dat is niet zo'n gemakkelijke vraag. We kunnen de soevereiniteit van
een land niet zomaar wegdenken. Of ik het nou zo heel erg anders zou
doen, weet ik niet. Troepen sturen, daar geloof ik niet in. Welke
landen durven troepen te sturen zonder steun en mandaat van de
Veiligheidsraad? Geen enkel land. Dan is een missie sturen beter dan
niks doen."
Maar het is niet veel meer dan modderen.
Alsof hij zijn woorden hardop proeft: "Het is niet veel meer dan
modderen, ja. Dat is wel juist."
U zegt het aarzelend.
"Omdat het onaardig klinkt tegenover al die mensen die in deze kwestie
hard werken. Het is breder: de totaliteit van de VN en wat de VN kunnen
doen in al die gewelddadige conflicten waarin vrouwen en kinderen
worden vermoord, is niet veel meer dan modderen."
|
NRC Webpagina's 7 september 1999
|
Bovenkant pagina |
|