|
Oerol 2000
Vraaggesprek met Joop Mulder, directeur van het Oerol-festival
|
Succesvol Oerol krijgt in 2001 de eilander als
thema
TERSCHELLING, 26 JUNI. De afgelopen tien dagen bezochten ruim 40.000 mensen het Theaterfestival Oerol op het waddeneiland Terschelling. Sinds 1982 organiseert festivaldirecteur Joop Mulder allerlei vormen van theater, beeldende kunst en muziek op het eiland. Voor de voorstellingen werden 70.000 kaarten verkocht. Dat betekent dat de gemiddelde toeschouwer ongeveer twee kaarten koopt. Daarnaast is er in de straten van de dorpen een keur aan straattheater te bewonderen, vrij toegankelijk. Mulder inviteerde toneelgezelschappen uit verschillende landen, zowel uit Nederland als uit Europa en vaak van nog verder. De openingsvoorstelling Kronos Cortège, afkomstig uit Marseille, trok de eerste avond op vrijdag 16 juni tweeduizend bezoekers. Dit jaar had het festival een primeur: op de internetsite van Oerol was elke dag een gesprek te volgen met een van de theatermakers. De meeste toeschouwers trok het Italiaanse gezelschap Teatro del Silencio met de wervelende circusshow Alice Underground. Deze combinatie van politiek theater en circus was een schot in de roos van het festival. Daarnaast vormde de voorstelling Cooking with Elvis van het gezelschap Huis aan de Werf uit Utrecht een van de hoogtepunten. Deze bizarre, fantasierijke vertelling over het leven van de befaamde popzanger zorgde voor een ware Elvis-koorts op het eiland, waarbij de voorstelling Popla van Suver Nuver fraai aansloot. Vermelding als geliefde voorstellingen bij het publiek verdienen nog Vis a Vis die een theatervoorstelling maakte die zowel voor als achter de schermen bekeken kon worden, het absurdistische theater van Wurre Wurre en het intieme verhaal over een nachtportier dat Servaes Nelissen met Herbert's Aquarium vertelde. Traditiegetrouw speelt het festival zich op verschillende locaties af: in circustenten, aan het strand en op het wad, op hooizolders en in de schuurtjes. Dit jaar viel elke voorstelling onder de noemer Als het tij keert. Voor volgend jaar heeft directeur Mulder zijn idee al vastgelegd. "Oerol 2001 kiest de eilandbewoner als uitgangspunt. Het eiland, ontstaan dankzij menselijke ingrepen, kent een kleine populatie die een verdeeld karakter bezit. Enerzijds heeft elke eilander een sterke hang naar vrijheid en ongebondenheid, naar onafhankelijkheid van het vasteland. Anderzijds is elke bewoner van Terschelling sinds oudsher gevangen door de zee. Die tegenstelling heeft interessante dramatische consequenties", aldus Joop Mulder. Hij wil een hommage brengen aan de Terschellingers. Dit idee is ontstaan tijdens de achttien Oerol-festivals die hij organiseerde: zelden was een bevolking zo betrokken bij het welslagen van een theaterfestival.
|
NRC Webpagina's 26 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|